Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Jul 2007
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor TanknaT » 1 week 13 uur 3 minuten geleden (27 Jun 2020, 16:45)

Opstelling Fritzbox 7360V2; provider Scartel Trio. Al jaren heb ik het profiel 100/30. Nu zie ik dat dit gewijzigd is naar 85/25. Heeft Proximus een lager profiel voorzien of is hier iets anders aan de hand. Wel is er blijkbaar een heropstart van de modem geweest. Voor de datum 26/06; 01:31 zijn er geen logs meer aanwezig.

2020-06-27 16_41_38-Window.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing

Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Jul 2007
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor TanknaT » 6 dagen 20 uur 11 minuten geleden (28 Jun 2020, 09:37)

Vandaag een 10 tal minuten een Bbox3 opgesteld en daar na terug de Fritzbox geplaatst, maar hetzelfde resultaat 85/25.
Niemand een idee hoe dit komt
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4656
Lid geworden op: 17 Nov 2009
Bedankt: 1483 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor raf1 » 6 dagen 19 uur 41 minuten geleden (28 Jun 2020, 10:07)

DLM heeft je op een lager profiel gezet. Er zullen dus hoogstwaarschijnlijk een tijdje problemen geweest zijn met je lijn of met de Fritz!Box. Zonder logs is de oorzaak moeilijk te achterhalen. Je kan best een tijdje monitoren of je errors op de Fritz!Box ziet bij de DSL-informatie.
Als je lijn nu een aantal weken probleemloos werkt, zal het profiel normaal gezien automatisch terug verhoogd worden.

Voor Scarlet Trio speelt het trouwens geen rol, je hebt maar 50 Mbps/4 Mbps internet en de overige 35 Mbps/ 21 Mbps is ruim voldoende voor tv.

Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Jul 2007
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor TanknaT » 5 dagen 15 uur 45 minuten geleden (29 Jun 2020, 14:03)

Toch is er blijkbaar iets aan de hand. Ik ben eens door de wekelijkse push berichten gegaan en volgende vaststelling.
De problemen zijn blijkbaar begonnen op 13/06 en bij de laatste melding was de signal-to-noise ratio gestegen naar:19 dB receive direction)/13 dB (send direction). Komende van 12 dB (receive direction)/11 dB (send direction).
Geen idee hoe dat komt of wat er aan gedaan kan worden.

2020-06-29 13_47_33-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail1.png

2020-06-29 13_47_33-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail1.png

2020-06-29 13_47_33-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail1.png
Bijlagen
2020-06-29 13_51_01-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail3.png
2020-06-29 13_49_09-FRITZ!Box info - hilaire.hermans@gmail.com - Gmail2.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15435
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2709 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 740 keer
Contact:

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor philippe_d » 5 dagen 15 uur 2 minuten geleden (29 Jun 2020, 14:46)

TanknaT schreef:De problemen zijn blijkbaar begonnen op 13/06 en bij de laatste melding was de signal-to-noise ratio gestegen naar:19 dB receive direction)/13 dB (send direction). Komende van 12 dB (receive direction)/11 dB (send direction).
Geen idee hoe dat komt of wat er aan gedaan kan worden.

Van "problemen" kan je niet spreken, alles lijkt normaal:
    - bij een sync van 100/30 is je download SNR 12dB.
    - bij een sync van 85/30 is jouw download SNR gestegen naar 19dB.
Dat is volstrekt normaal: hoe lager je snelheid, hoe groter je marge, dus een hogere SNR. De hogere SNR is dus het gevolg van de snelheidsverlaging (niet de oorzaak van je "probleem").

Jouw vraag is dus waarom DLM jouw lijn verlaagd heeft?
Dat is een volledig automatisch process, waar je zelf geen invloed op hebt.

De uitleg die raf1 hierboven al gaf, is volledig correct, en een antwoord op jouw vraag!

Waarom zou je je druk maken over die verlaging naar 85 Mbit/s?
  1. op de grafiek (blauwe lijn) zie je dat je lijn stabieler geworden is sedert de verlaging.
  2. zoals raf1 al zei: met Scarlet trio (50/4 cap), maakt het niets uit.
  3. last but not least: de grafieken van de laatste 3 weken tonen aan dat je gebruik zelden over de 15 Mbit/s gaat, je gebruikt niet eens de volle bandbreedte van jouw verbinding.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/20 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-78144 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5588
Lid geworden op: 27 Feb 2007
Locatie: Antwerpen 2
Bedankt: 463 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 693 keer

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor TiTanium » 5 dagen 12 uur 43 minuten geleden (29 Jun 2020, 17:05)

Mijn collega heeft ook altijd 100/30 gehad. Paar buren die ook proximus/scarlet in huis hebben gehaald, heeft effect gehad op zijn lijn.
Hij zit ondertussen ook op 85/30, hijzelf merkt daar niks van. Als ik het niet had gezien bij het installeren van de router, had hij het nooit geweten.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ GTX1080Ti Strix ~ M.2 Samsung EVO 960 500GB
MONITOR: Samsung S27A950D & S27B750V
GSM: Samsung Galaxy Note9 Ultimate 1TB
Px: Tuttimus @ 85/35 ~ v6 decoder ~ Mobilus M opgezegd

Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Jul 2007
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor TanknaT » 4 dagen 12 uur 53 minuten geleden (30 Jun 2020, 16:55)

philippe_d schreef:
    - bij een sync van 100/30 is je download SNR 12dB.
    - bij een sync van 85/30 is jouw download SNR gestegen naar 19dB.
Dat is volstrekt normaal: hoe lager je snelheid, hoe groter je marge, dus een hogere SNR. De hogere SNR is dus het gevolg van de snelheidsverlaging (niet de oorzaak van je "probleem").


Dat is zeer nuttige informatie, bedankt hiervoor. Vooral als dit komt van een erkende autoriteit hierover, die ik in de drie landstalen in verschillende forums zie.

philippe_d schreef:
Jouw vraag is dus waarom DLM jouw lijn verlaagd heeft?
Dat is een volledig automatisch proces, waar je zelf geen invloed op hebt.

De uitleg die raf1 hierboven al gaf, is volledig correct, en een antwoord op jouw vraag!



Mogelijk, maar Ik heb jarenlang de herstelling gedaan van industriële elektronische installaties. Indien een schakeling "spontaan", na jarenlange dienst, plotseling een andere karakteristieken gaat vertonen, zelfs waarbij alles nog werkt, wekt dat altijd mijn interesse en probeer ik daar een verklaring voor te vinden. Soms is dat de aankondiging van een ernstiger panne.

philippe_d schreef:
Waarom zou je je druk maken over die verlaging naar 85 Mbit/s?


Gelukkig maak ik mij daar niet druk over, ik ben gewoon geïnteresseerd naar de oorzaak.

philippe_d schreef:
[*]last but not least: de grafieken van de laatste 3 weken tonen aan dat je gebruik zelden over de 15 Mbit/s gaat, je gebruikt niet eens de volle bandbreedte van jouw verbinding.[/list]


Wat alweer bevestigd dat dit product van Scarlet voor mij de juiste keuze is.

TiTanium schreef:Mijn collega heeft ook altijd 100/30 gehad. Paar buren die ook proximus/scarlet in huis hebben gehaald, heeft effect gehad op zijn lijn.
Als ik het niet had gezien bij het installeren van de router, had hij het nooit geweten.


En dat zou inderdaad een logische en onschuldige verklaring kunnen zijn. Zelf heb ik het ook per toeval opgemerkt. Bij normaal gebruik merk je dat inderdaad niet op. Wel even opmerken dat de upload de laatste maanden 30 Mbit was. Het zou kunnen dat die cap (tijdelijk?) gewijzigd is.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing

Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 Jun 2017
Locatie: Rixensart, WB
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Contact:

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor alloja » 4 dagen 11 uur 37 minuten geleden (30 Jun 2020, 18:11)

Ik wist niet dat de FRITZ push-dienst deze informatie bevatte...
FRITZ!Box 7490 • Proximus Flex (100/35) • Voo DVB-C • Fransat • Vu+ Ultimo 4K (DVB-C FBC + DVB-S2X FBC) • Vu+ Duo² (Dual DVB-T2) • Sat: 39°O<>15°W

Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Jul 2007
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor TanknaT » 4 dagen 11 uur 13 minuten geleden (30 Jun 2020, 18:35)

Allemaal geleerd van Philippe op dit forum.

2020-06-30 18_39_32-Window.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing

Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1935
Lid geworden op: 14 Nov 2008
Locatie: Brugge
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 134 keer

OT: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor Sinna » 3 dagen 22 uur 30 minuten geleden (01 Jul 2020, 07:18)

Kan je die push-dienst ook activeren als de Fritz! zelf geen PPPoE-sessie opzet? Ik zit (op 't werk) met een edpnet VDSL Pro en heb daar maar één fixed IP-adres. Firmware-update lijk ik handmatig te zullen moeten doen.
Computer(k)nul

GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 876
Lid geworden op: 11 Mei 2007
Locatie: zwijndrecht
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Contact:

Re: Zelfde Attainable throughput, lager profiel?

Berichtdoor GuntherDW » 3 dagen 21 uur 56 minuten geleden (01 Jul 2020, 07:52)

Neen, ik heb hetzelfde voor.

Als je dan in je F!B gaat kijken bij de push meldingen config sectie zie je een note staan.
Ik had die zelf ook ingesteld maar nadat het al een paar maanden niet meer werkte dacht ik toch eens te gaan kijken.

Screenshot_20200701_075134.png


Wel beetje spijtig gezien de F!B misschien niet de juiste tijd zou hebben maar het op andere plekken wel gewoon de tijd weergeeft...


Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten