12v DC -> 10v DC maar dimbaar

ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

12v DC -> 10v DC maar dimbaar

Berichtdoor ygeffens » 22 Jun 2020, 12:37

Hi

Ik zoek het volgende.
Ik wil de uitgang van (bvb) een Shelly of FIbaro RGBW dimmer op maximaal 10v krijgen.

Staat die dimmer op 6v, dan wil ik maar 5v
Staat die dimmer op 12v, dan wil ik 10v

Ik vond wel kleine schakelingen die 12v omzetten naar 10v, maar daar komt dan altijd 10v uit.

devastator
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Re: 12v DC -> 10v DC maar dimbaar

Berichtdoor devastator » 22 Jun 2020, 12:40

Voltage divider?

Wel letten dat je weerstanden neemt die een groot genoeg vermogen hebben. Maar je hebt hier dus altijd ~17% verlies.

depeje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 30 keer
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer

Berichtdoor depeje » 22 Jun 2020, 13:00

Als ygeffens stroom gaat trekken uit de voltage divider gaat de spanning inzakken. Beter is om R1 uit het gelinkte schema te vervangen door 3 diodes in serie (die elk ongeveer 0,7V van de voedingsspanning op zich nemen, ongeacht de stroom aan de uitgang). Voor R2 kan je een weerstand met een heel grote waarde nemen. Bijvoorbeeld 5Kohm. Die weerstand is nodig om de spanning aan de uitgang te limiteren in het geval er geen belasting is. Voor die weerstand is een vermogen van 0,25W meer dan voldoende. Die diodes moeten gerate zijn op een vermogen van 0,7V*I. Waarbij I de stroom is die je leds gaan trekken.

Heel efficiënt is dit niet. Beter is om de dimmer aan te passen om maximaal 10V te leveren.

ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

Berichtdoor ygeffens » 22 Jun 2020, 13:05

Ik ga geen vermogen hier uit halen. Het is een sturing.
Het ventilatiesysteem heeft een 0v-10v ingang.
Het belangrijkste is dus dat ik nooit boven die 10v ga, want ik denk dat de electronica van het ventilatiesysteem daar niet blij meet gaat zijn.

devastator
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 38 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor devastator » 22 Jun 2020, 13:07

Dat is helaas geen lineaire distributie dan. Tot 2.1V op de output van de dimmer, heb je 0 op de output van de divider. Het is wel een stabielere oplossing dan die van mij.

Helaas zijn geen van de 2 efficiente oplossingen.

@ygeffens
In dat geval zou je wel die weerstanden kunnen gebruiken denk ik. Voor de zekerheid zet je er een zenerdiode over. Dan is de output altijd gecapt.

depeje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 30 keer
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer

Berichtdoor depeje » 22 Jun 2020, 13:11

Kijk dan eens na of die dimmer effectief een stabiele uitgangsspanning heeft. LED's worden namelijk best met PWM gedimd. Dat gaat je ventilatie niet leuk vinden vrees ik.

Als het inderdaad een stabiele spanning is, is een voltage divider voldoende. Kies dan de weerstandswaarden zo dat elke weerstand maximum 0,25W moet dissiperen, en liefst minder. Dan gaat elke off-the-shelf weerstand. (Ik neem aan dat je weerstanden met pootjes gaat gebruiken, en geen SMD)

honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer

Berichtdoor honda4life » 22 Jun 2020, 15:43

Vermits Fibaro spreekt over een PWM-frequentie van 244Hz heb je zeker geen mooie uitgangsspanning.

De beste oplossing is volgens mij:
Uitgang begrenzen op 10V met behulp van een zenerdiode (serieweerstand ervoor).
De spanning over de zenerdiode is je PWM-signaal van 0 - 100% begrensd tussen 0 - 10V
Dit signaal moet je nog uitmiddelen door middel van een low-pass filter.
Hier is het compromis dat je moet maken tussen het uitmiddelen en de snelheid dat je systeem reageert, maar voor ventilatie lijkt me dat zeker niet instant te hoeven gaan.

Kortom, met 4 componenten kom je een hele eind.

Gemakkelijker zou wel zijn eerst de low-pass filter te bouwen en vervolgens te begrenzen (berekening van het circuit), maar dan moet je softwarematig wel ergens kunnen instellen dat 80% uitgangssignaal overeenkomt met 100% op je bediening.

Waarschijnlijk lukt het ook met een gelijkaardige module, ook te vinden op Ali:
https://www.amazon.co.uk/Digital-Analog ... B00UIZKYAS
https://www.aliexpress.com/item/3302179 ... web201603_

Edit: Zal niet werpen, PWM frequentie te laag.
Er zal niet veel anders opzitten dan zelf aan de slag gaan met enkele basis electronica componenten.
Laatst gewijzigd door honda4life op 23 Jun 2020, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 51 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Berichtdoor liegebeestig » 23 Jun 2020, 10:34

Als de ventilatie een recente zehnder is, dan is er misschien een kans dat je de boel zonder draadjes maar puur op software kan manipuleren? Je hebt dan een zehnder netwerkmodule nodig.
Ventilatie is hier volledig softwarematig lokaal stuurbaar via home assistant. Dankzij Devastator trouwens.

Terug naar “Elektrische apparaten”