Overal nieuwe ANPR's en palen?

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 316 keer
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer

Overal nieuwe ANPR's en palen?

Berichtdoor ub4b » 5 dagen 2 uur 2 minuten geleden (14 Mar 2019, 23:02)

Het valt me op dat ze overal palen aan het opzetten zijn, waar zo'n ANPR en dome camera aan zal hangen. Ik herken ondertussen de hoogte van zo'n typische paal.

Zo zie ik tussen Merelbeke en de R4 naar Gent-Zeehaven nieuwe ANPR locaties, zelfde tussen Beervelde en Antwerpen, maar in één richting. Ook aan vrijwel elke op & afrit, maar ook aan de bruggen bij afritten, op de autostrade zelf. Ze staan aan beide kanten van de rijrichting, dus in middenberm en vlakbij de pechstrook.

Tussen Merelbeke en Expo Gent hangen er ook, maar op de bruggen. Zowel een ANPR als dome camera. Waarom al die domes erbij? Op deze locatie staat duidelijk trajectcontrole, maar op de andere locaties met zelfde camera's geen bordjes trajectcontrole.

Overal nieuwe trajectcontroles erbij? Camera's voor de kilometerheffing? Het schiet echt als paddestoelen uit de grond die big brother tracking.

xayana
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 79 keer
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer

Re: Overal nieuwe ANPR's en palen?

Berichtdoor xayana » 4 dagen 17 uur 45 minuten geleden (15 Mar 2019, 07:19)

Ik vermoed dat trajectcontrole slechts het halve verhaal is en km-heffing inderdaad het secundaire doel.
Waarom? Op de A19 staan die ook, maar niet tot op het einde. Net na de laatste afrit staan maar liefst 6 palen, 3 in elke richting:
- één op de linkerrijstrook
- één op de rechterrijstrook
- één op de afrit zelf.
Mocht dit écht trajectcontrole zijn, dan hadden ze de camera's gewoon 100m kunnen opschuiven tot net voor de afrit en het kunnen doen met 2 camera's minder.

Het feit dat er inderdaad 2 camera's per paal hangen (ANPR + dome), vond ik echt belachelijk. Kan één camera dan tegenwoordig niet alles: nummerplaten registreren & crowdcontrol.

Verwarring allom:
https://www.hln.be/regio/ieper/trajectc ... ~a302793e/
Niemand weet wie die camera's op de A19 heeft gezet :p
“De trajectcontrole op de A19 is er echter geen van ons. Minister Weyts zet sterk in op trajectcontrole, maar ook de federale minister van Binnenlandse Zaken zet de voorbije jaren steeds sterker in op ANPR-camera’s. Die kunnen nuttig zijn in de strijd tegen criminaliteit en zelfs terrorisme. Naast de inspanningen van Weyts voor meer verkeersveiligheid heeft ook minister Jan Jambon, tot voor kort de bevoegde minister, inspanningen gedaan voor meer veiligheid.” De woordvoerder van Jambons opvolger Pieter De Crem kon ons niet meteen een antwoord geven, maar zou het nagaan bij de federale politie.

Mocht dit echt enkel tegen criminaliteit zijn, dan was één of 2 camera's per afrit-complex genoeg...

bombas
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor bombas » 4 dagen 16 uur 33 minuten geleden (15 Mar 2019, 08:32)

Op de gewestweg N29 Tienen-Diest wordt het momenteel vol gezet met deze paaltjes...

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1395 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer

Berichtdoor raf1 » 4 dagen 16 uur 10 minuten geleden (15 Mar 2019, 08:54)

Eigenlijk is héél dat cameraschild een frauduleus opgezet spelletje om bevriende bedrijven van superwinsten te voorzien:
De overheid heeft een meerjarencontract om de ANPR-camera’s te leveren en te installeren gesloten met een tijdelijke handelsvennootschap van de telecomoperator Proximus en het Lokerse signalisatiebedrijf Trafiroad. Dat laatste bedrijf was vroeger bekend als Group Janssens. Topman Glenn Janssens, 'de keizer van de wegwijzer', werd in 2015 nog vervolgd wegens corruptie en fraude. Hij mocht zijn proces afkopen. Het bedrijf zou zo'n 435.000 euro betaald hebben aan het gerecht. Trafiroad was enkel in staat om aan de overheidszaak mee te timmeren als Janssens een blanco strafblad had.

bron: http://newsmonkey.be/article/90410

P@ul
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor P@ul » 4 dagen 15 uur 36 minuten geleden (15 Mar 2019, 09:28)

ub4b schreef:Zowel een ANPR als dome camera. Waarom al die domes erbij?

Die domes zijn geen camera's maar zorgen voor een lichtmeting (zodat de camera een optimaal resultaat geeft).

xayana
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor xayana » 4 dagen 15 uur 18 minuten geleden (15 Mar 2019, 09:47)

"Het is de bedoeling dat het netwerk van ANPR-camera’s in de eerste plaats de georganiseerde misdaad en het terrorisme bestrijdt."

Eén probleem... ze hangen vast aan die paal... :lol:

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 260 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 473 keer

Berichtdoor Tomby » 4 dagen 14 uur 22 minuten geleden (15 Mar 2019, 10:42)

P@ul schreef:Die domes zijn geen camera's maar zorgen voor een lichtmeting (zodat de camera een optimaal resultaat geeft).

Kan ik moeilijk geloven. De lichtmeting doe je juist met wat je in beeld hebt, en niet met alles rondom. Zelfs fotografen gaan, als ze afzonderlijk willen meten, naar hun onderwerp en houden daar hun lichtmeter dicht bij hun onderwerp. Sowieso heb je niet zo'n gigantische dome nodig enkel en alleen om wat licht te meten.

Ik dacht eigenlijk altijd dat het secundaire camera's zijn om de paal zelf in de gaten te houden.
Afbeelding

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Berichtdoor Dizzy » 4 dagen 14 uur 20 minuten geleden (15 Mar 2019, 10:45)

Eerst mensen bang maken en dan hun bangheid misbruiken om hun privacy uit te hollen :roll:

Erg dat een fraudeur als enige voordeel doet met dit zaakje.

Gray
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 133 keer
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer

Berichtdoor Gray » 4 dagen 5 uur 21 minuten geleden (15 Mar 2019, 19:43)

Die flitspalen zijn een stuk erger.
Die videocamera's boeien mij niet, google weet mijn locatiegegevens toch al.
en ja, als persoon X in auto met nummerplaat y instapt, kan ik mij wel inbeelden dat zoiets nuttig kan zijn tegen criminaliteit/terrorisme, veel nuttiger dan nog eens x00 extra politieagenten. (die men toch niet gaat vinden)

xayana
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor xayana » 4 dagen 3 uur 56 minuten geleden (15 Mar 2019, 21:08)

Dan moet die al instappen in het zicht van een camera.
Ik hoop voor die criminelen dat ze toch iets slimmer zijn.

Gray
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 133 keer
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer

Berichtdoor Gray » 4 dagen 3 uur 39 minuten geleden (15 Mar 2019, 21:26)

xayana schreef:Dan moet die al instappen in het zicht van een camera.
Ik hoop voor die criminelen dat ze toch iets slimmer zijn.

Dat kan uiteraard wel door een speurder worden gedetecteerd, de camera's zijn gewoon een handig hulpmiddel.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 316 keer
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer

Berichtdoor ub4b » 3 dagen 16 uur 30 minuten geleden (16 Mar 2019, 08:34)

Het nadeel van domes is dat je pas de kijkrichting kan weten, wanneer je dicht genoeg bent, en ze je dus in beeld hebben.
Ik vraag me trouwens af of die domes ook van het PTZ type zijn. Ik vermoed van wel.

Ik vraag me ook af of de overheid gezichtherkenning doet, ze hangen hoog genoeg om je gezicht doorheen de voorruit te capteren, daarom rij ik tegenwoordig altijd met de zonneklep. Vind het een grove schending van mijn privacy dat ze ons zo extreem tracken.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 61 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor bruma » 3 dagen 16 uur 4 minuten geleden (16 Mar 2019, 09:01)

Vind het een grove schending van mijn privacy dat ze ons zo extreem tracken.

Ik wist het ...
Dat er nog mensen zijn die met een oude wagen zonder gsm rondrijden.
Veel wagens van na 2015 rijden rond met een sim kaart en GPS module. Indien je bijbetaald hebt dan heb je de GPS functionaliteit op het scherm.
De producent kan perfect de toestand en locatie bepalen. De mobiele ISP kan aan de hand van zendmasten dat ook doen.
Bij de overheid wordt een en ander nog in strikte GDPR regeltjes gegoten.
Bij de IRA aanslag tijdens de kerst zoveel jaar terug (ik denk bij harrods) hebben ze de daders getraceerd (achteraf natuurlijk) door middel van hun gsm-sim kaart.

P@ul
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor P@ul » 3 dagen 12 uur 42 minuten geleden (16 Mar 2019, 12:22)

Tomby schreef:Kan ik moeilijk geloven.

Kijk dan maar eens heel goed naar zo'n dome.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 260 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 473 keer

Berichtdoor Tomby » 3 dagen 12 uur 38 minuten geleden (16 Mar 2019, 12:26)

P@ul schreef:Kijk dan maar eens heel goed naar zo'n dome.

Klopt, I stand corrected. Vanmorgen boodschappen gaan doen, en toen lette ik er op dat die dome helemaal niet zo groot is als ik voor ogen had. Meer zelfs, ik kan nu zelf moeilijk geloven dat daar een 360 camera zou in zitten. Of het dan toch voor de belichting is, weet ik niet. Ik zou het nog altijd raar vinden (cfr mijn fotografie-uitleg) maar anderzijds gaat het hier ook niet over het nemen van een foto, maar over het detecteren van nummerplaten op snel bewegende objecten in een video-stream, dus die hele fotografie-belichting is wellicht totaal niet van toepassing.
Afbeelding

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 255 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer

Berichtdoor on4bam » 2 dagen 15 uur 12 minuten geleden (17 Mar 2019, 09:52)

bruma schreef:Ik wist het ...

Klopt. Smartphone heb ik niet en de auto heeft geen gps e.d. Enkel sporadisch wordt Waze gebruikt op een tablet en aparte hotspot die enkel aan staat wanneer nodig. Vandaar dat ik mij ook erger aan deze continuetracking en registratie van alles en iedereen gewoon omdat het kan. Tegen terrorisme? My ass...(pardon my French)

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 61 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: RE: Re: Overal nieuwe ANPR's en palen?

Berichtdoor bruma » 2 dagen 15 uur 1 minuut geleden (17 Mar 2019, 10:03)

Tracking zet je op vanaf je je hotspot aanzet.
Tracking is actief gezien je hier bezig bent op het forum
En veel van die info wordt gebruikt voor comfort of safety en soms voor Security.
Denk maar aan vlotte doorstroming aan driekleuren, files en fileinfo op je waar of op de radio, evacuatie routes en de verzadiging, ...
Voor Security enkel tijdens event in geval van een incident om sneller in te grijpen of achteraf bij calamiteiten.
Denk je nu echt dat iemand of meerderen continue achter een scherm zitten om je te bekijken, ga maar eens na hoeveel camera's er hangen, dan heb je al zoveel schermen nodig.
Wel zo dat er veel big data is waar men wel iets mee zou kunnen doen, maar zonder ICT laat je ook heel veel sporen (tracking) na, het natrekken duurt gewoon iets langer gezien het arbeidsintensiever is.
on4bam schreef:
bruma schreef:Ik wist het ...

Klopt. Smartphone heb ik niet en de auto heeft geen gps e.d. Enkel sporadisch wordt Waze gebruikt op een tablet en aparte hotspot die enkel aan staat wanneer nodig. Vandaar dat ik mij ook erger aan deze continuetracking en registratie van alles en iedereen gewoon omdat het kan. Tegen terrorisme? My ass...(pardon my French)

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 477 keer

Berichtdoor butskristof » 2 dagen 14 uur 18 minuten geleden (17 Mar 2019, 10:46)

bruma schreef:daders getraceerd (achteraf natuurlijk) door middel van hun gsm-sim kaart.

Wel een heel groot verschil tussen gegevens die ze éénmalig opvragen bij een provider voor een specifieke simkaart en gegevens die ze geroutineerd van iedereen verzamelen.

Soit, gaan we er hier een privacydiscussie van maken? Dan ga ik mijn argumentenboekje zoeken :beerchug: . Die ANPR's doen er in ieder geval geen goed aan.
 MacBook Pro 15" (2017)  MacBook Pro 13" (2017)  iPhone XS  iPad Air 2  Watch Series 3

Terug naar “Allerlei”