Pelletkachel kosten per jaar?

antutu
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Pelletkachel kosten per jaar?

Berichtdoor antutu » 1 week 12 uur 10 minuten geleden (14 Sep 2018, 18:02)

Nu dat ze de verkoop van stookolieketels in de ban hebben gedaan zal mazout geleidelijk aan verdwijnen. Ik ben alvast aan het zoeken naar betaalbare alternatieven.

Ik heb ooit een warmtepomp laten zetten maar de elektriciteit swingde op z'n zachtst gezegd nogal de pan uit.

Nu zit ik te denken aan een pelletkachel. Maar ik heb geen idee wat zoiets per jaar kost. Je ziet de prijzen van de zakken wel maar hoeveel jaag je er zo door op een winter etc.

Iemand hier die verwarmt met pellets en een ruwe schatting kan geven?

Thanks!
Samsung Galaxy S8: Orange Koala 4 GB Unlim. calls + text
Televisie / internet / vaste telefonie: Scarlet Trio

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 573 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer

Re: Pelletkachel kosten per jaar?

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 11 uur 42 minuten geleden (14 Sep 2018, 18:30)

Pelletkachel laten plaatsen op 19 april 2017 en dezelfde dag aardgas laten afsluiten (een van mijn beste besluiten ooit genomen). Ik houd voor mijzelf een spreadsheet bij met daarin: aankoopdatum, aankoopprijs per zak, winkel van aankoop, totaal aantal zakken, inhoud per zak en dan rekent die dat mooi uit. Tussen april 2017 en 31 december 2017 heb ik iets van een 300 à 350 euro uitgegeven. Ik kan dus niks zeggen over het verbruik voor een volledig jaar, dat kan ik pas op 31/12/2018. Ik geef voor de volledigheid mee dat ik alleen woon in een rijhuis op de hoek met een living van ongeveer 30m2 en een keuken van ongeveer dezelfde oppervlakte. Dit jaar heb ik de laatste zakken gekocht ergens in april, gewoon om er een paar te hebben voor als het weer begint af te koelen. De kachel blijft niet branden als ik uit werken ben. Met een wifi module (als het echt heel koud is) start ik de kachel op als ik op het werk vertrek. Tegen dat ik een uur later thuis ben is de temperatuur vrij goed. Ik denk dat je, gespreid over een volledig jaar, rekening moet houden met ongeveer 1,50 euro per dag aan pellets. In mijn geval iets van een 500 à 550 euro op jaarbasis. Enkel beneden wordt verwarmd. Ik heb een Piazzetta kachel gekocht. Hét grote verschil met alle (ja alle) andere merken: Piazzetta blaast de warme lucht vlak boven de vloer, iets van een 5cm boven de vloer. Alle andere merken hebben de ventilator bovenaan de kachel zitten, dat is toch wel een meter boven de grond. Stom eigenlijk want warmte stijgt. Mijn kachel blaast via de ventilator langs de achterkant en een flexibel warme lucht in de living. De ventilator aan de voorkant blaast de keuken in. Om de warme lucht via de flexibel in de living te blazen werd er een gat van 8 cm diameter geboord in de muur tussen living en keuken. Met een mooi inox dekseltje wordt dat dan afgewerkt. Tussen april 2017 en april 2018 heeft mijn kachel iets meer dan 1400 uur gebrand. Op 2000 uur moet hij onderhoud krijgen, dus in mijn geval ongeveer anderhalf jaar branden alvorens een onderhoud zich opdringt. Prijs van een zak van 15 kilo zit op ongeveer 4 euro. Reken dat je er ongeveer 1 kilo per uur doorjaagt op laagste stand; komt neer op ongeveer 1 zak op een volledige dag als het vrij koud is buiten en binnen een behaaglijke temperatuur moet zijn. Let op: ik heb het nu over mijn persoonlijke situatie. Hoe groter de ruimte, hoe hoger het verbruik. Ik denk dat mijn kachel 9kW is. Zelf ben ik heel tevreden van deze:
https://www.brico.be/nl/badkamer-keuken ... igQAvD_BwE
Er zit heel veel verschil in pellets. Zo zijn er merken die ik nooit meer koop omdat ze te veel roet en asse geven (raampje constant schoonvegen) en er zijn merken die zo goed als geen roet afgeven.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 100 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor laroyj » 1 week 9 uur 35 minuten geleden (14 Sep 2018, 20:37)

ik woon in een alleenstaande woning , fermette van 1995 maar we met geisoleerd dak van 20cm sinds 2015 en sinds 2016 zijn de muren ook geisoleerds met isopears, dus meer kan ik niet meer isoleren, en dubbel glas...
bij mij brand hij smorgens enkele uren en dan van 15u tot middernacht en het weekend van smorgens tot savonds, de gemiddelde temperatuur is 22-23 graden, ik verstook toch 1 zak per dag van 15kg, afhankelijk van het merk en hoeveelheid aankoop 4- 5 euro per zak per dag dus.
stoken van november tem april..+- 6 maand per jaar ---> 180 zakken maal 4,5 = 810 euro/jaar = 2700 uren (a 15u/dag)

Dit wil zeggen, jaarlijks onderhoud; kachelkuis en schoorsteenkuis: 170 euro/jaar = totaal jaarprijs 980 euro

aankoop kachel incl flexible +- 4000 euro

normaal verbruik met aardgas +- 1500 euro ===> voordeel 500 euro
==> TERUGVERDIENTIJD = 8 JAAR

je kan natuurlijk een goedkopere palletkachel kopen, vraag is hoelang hij gaat mee gaan...

We hebben ook nog een appartement van 100m2 waar een iets kleinere pelletkachelstaat voor de living en openkeuken, is op 2de verdiep op een gebouw van 4 verdiepen uit de jaren 90, geisoleerd met nieuwe pvc ramen met 3 dubbel glas, ook daar verbruiken we 1 zak/dag.

vroger verwarmden we met accumulatiekachels, besparing is ongeveer gelijklopend..

Hou er wel rekening mee dat er op korte termijn ws een belasting komt op hout-en pelletkachels wegens de uitstoot van veel fijn stof en dat op bepaalde momenten het zal verboden worden de kachels aan te steken, prijzen pellets zullen op termijn ook nog wel gaan stijgen, je moet plaats hebben om je zakken te stokkeren...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

Gray
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 284 keer

Berichtdoor Gray » 1 week 8 uur 52 minuten geleden (14 Sep 2018, 21:20)

Eigenlijk een schande dat pelletkachels nu als goedkoop alternatief worden voorgesteld.
2 buren hier hebben ook zo een pelletkachel, ge kunt bijna niet buitenzitten van de stank. :evil:
Huishoudelijke verbranding was enkele jaren geleden al de nummer 1 oorzaak van fijn stof :!:

Maar er komt nog wel een tax op pelletkachels of pellets, let op men woorden. :wink:

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 8 uur 48 minuten geleden (14 Sep 2018, 21:24)

Gray schreef:2 buren hier hebben ook zo een pelletkachel, ge kunt bijna niet buitenzitten van de stank. :evil:

Pellets geven totaal geen geur af. Ik klasseer jouw uitspraak als klinklare onzin. Enne... als ze de kachel doen branden dan is het koud. Kan mij moeilijk voorstellen dat je dan nog buitenzit.
Gray schreef:Maar er komt nog wel een tax op pelletkachels of pellets, let op men woorden.

Dan pikken we toch gewoon de remorque aan en gaan we een pallet net over de NL grens halen zeker? 1 keer rijden en een heel jaar stoken.

Block
Erelid
Erelid
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Berichtdoor Block » 1 week 7 uur 55 minuten geleden (14 Sep 2018, 22:17)

Een pelletkachel geeft normaal enkel een geur af bij de opstartfase, één keer de aanjager vertrekt heb je een vlam met zoveel lucht dat er geen geurhinder mag zijn.
Scarlet one

jutuiz
Member
Member
Bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor jutuiz » 1 week 7 uur 43 minuten geleden (14 Sep 2018, 22:30)

Ik volg geïnteresseerd mee. Hoe zit het met het vervangen van een aardgascondensatieketel door een systeem met pellets?

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 6 uur 8 minuten geleden (15 Sep 2018, 00:04)

Daar kan ik je helaas niks over zeggen

antutu
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Berichtdoor antutu » 1 week 6 uur 7 minuten geleden (15 Sep 2018, 00:05)

Enorm bedankt voor de zéér uitgebreide replies tot hier toe! Deze posts helpen me al een serieus eind verder! :) Nu weet ik toch al ongeveer wat men kan verwachten qua kosten bij het verwarmen met een pelletkachel. Van die belasting en stookverbod op bepaalde momenten was ik ook nog niet op de hoogte!

Ik vraag me trouwens wel af hoe dat dan in zijn werk zal gaan om die tax aan te rekenen. Zal gewoon direct in de verkoopprijs meegerekend worden waarschijnlijk ala Auvibel voor informatiedragers en bijvoorbeeld de suikertaks voor zoete frisdrank?
Samsung Galaxy S8: Orange Koala 4 GB Unlim. calls + text
Televisie / internet / vaste telefonie: Scarlet Trio

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 5 uur 51 minuten geleden (15 Sep 2018, 00:21)

Ik zou mij daar niet te veel zorgen om maken. Ze kunnen moeilijk verbieden dat je je verwarmt hee. En in Nederland hebben ze ook pellets. Heeft niks met vervuiling te maken maar zoals met inkomsten. Aan pellets verdient de overheid niks behalve btw. Aan gas, stookolie, elektriciteit daarentegen. Alleen wordt het weer verkocht onder het mom van milieuvervuiling.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 56 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor bruma » 6 dagen 21 uur 18 minuten geleden (15 Sep 2018, 08:54)

Dat het verkocht wordt onder het mom van milieu daar kan ik perfect inkomen. Echter dat ze met die centen niks doen om het milieu aan te pakken en het in de grote pot laten verdwijnen daar ga ik niet mee akkoord.
In plaats van REG premies te koppelen aan het elektriciteitsverbruik zouden ze beter inkomsten van milieutaksen hiervoor gebruiken

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

dejean
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor dejean » 6 dagen 21 uur 12 minuten geleden (15 Sep 2018, 09:00)

Ik herinner mij dat minister Schauvliege zelfs een premie beloofd heeft voor wie een hoogrendements houtkachel of pallet aankoopt.
De grote vervuilers zijn oude kachels + 10 jaar

Hout- en pelletkachels leveren in Vlaanderen de meeste groene energie, zo bleek, en niet zonnepanelen of windmolens.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/sc ... ~a74f6d32/
Proximus internet start 60/4
Afbeelding

Gray
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Gray » 6 dagen 20 uur 35 minuten geleden (15 Sep 2018, 09:37)

dejean schreef:Ik herinner mij dat minister Schauvliege zelfs een premie beloofd heeft voor wie een hoogrendements houtkachel of pallet aankoopt.
De grote vervuilers zijn oude kachels + 10 jaar

Hout- en pelletkachels leveren in Vlaanderen de meeste groene energie, zo bleek, en niet zonnepanelen of windmolens.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/sc ... ~a74f6d32/

Dat mens is compleet gek, groene energie, eerder blauwe energie :roll: de verschillende lobbygroepen doen daar duidelijk hun werk.

Feit is dat kwa uitstoot (dioxines, pak's,...fijn stof dus.) Je altijd, met aardgas het milieuvriendelijkste bent, vervolgens vloeibaar (mazout) en ten slotte de vaste vorm (hout en pellets). Als je 12kg in de kachel kapt, en een halve kilo asse over hebt, waar is dan de rest naartoe? Als het zo groen is waarom heb je dan nog een schouw vandoen?

Je kan dan nog de uitstoot beperken met katalysator en filters, maar milieuvriendelijk wordt het niet.

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 556 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer

Berichtdoor iceke » 6 dagen 20 uur 27 minuten geleden (15 Sep 2018, 09:45)

Een boom kan je bijplanten, aardgas en petrol niet.

Gray
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Gray » 6 dagen 19 uur 36 minuten geleden (15 Sep 2018, 10:36)

iceke schreef:Een boom kan je bijplanten, aardgas en petrol niet.

dat klopt, het is maar wat je het belangrijkst vindt, volksgezondheid of co2 neutraliteit.

phil48
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor phil48 » 6 dagen 19 uur 11 minuten geleden (15 Sep 2018, 11:01)

Misschien interessant voor TS

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... assaketel/

Helemaal onderaan gaat het ook over de prijs.

En hier kan je zien hoe het staat met de luchtkwaliteit in jouw buurt.

https://www.stookwijzer.nu/

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer

Berichtdoor petrol242 » 6 dagen 19 uur 1 minuut geleden (15 Sep 2018, 11:11)

Volksgezondheid is niet hetzelfde als milieuvriendelijkheid...

Elke handeling van de mens heeft impact op zijn omgeving. De natuur kan tot op een zeker punt recupereren en dan is het de kunst om onder dat omslagpunt te blijven.

Het klopt dat gasvormige brandstoffen de zuiverste rookgassen produceren, maar die uiteraard een pak extra CO2 in de atmosfeer en in onze oceanen brengen als we afhankelijk blijven van fossiele bronnen. Het is al lang overduidelijk dat we daar het omslagpunt wél al overschreden hebben. En dat zal dan ook rechtstreeks en onrechtstreeks onze gezondheid op een veel grotere schaal ernstige schade toebrengen.

Kunst is dus om de CO2 emissie in een circulair gebruik te brengen, want koolstof gaan we altijd nodig hebben. Naar de huishoudelijk schaal is hout daar een tussentijdse oplossing voor als we het rendement van de verbranding kunnen optimaliseren om de schadelijke stoffen in de rookgassen te beperken. Pelletkachels zijn daar deels al in geslaagd. Volledig CO2 neutraal ben je natuurlijk niet want je hebt ook nog de productie en het transport.

Op iets langere termijn (en we kunnen echt niet lang meer wachten) moeten we overstappen op een koolstofcirculaire industrie waarbij we CO2 gaan gebruiken uit de rookgassen en eventueel ook uit de atmosfeer en reduceren (met waterstof) naar synthetisch methaan of bijvoorbeeld mierenzuur als brandstof en grondstof. De restwarmte van die industrie is uiteraard ook waardevol voor huishoudelijke verwarming.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer

Berichtdoor Dizzy » 6 dagen 18 uur 3 minuten geleden (15 Sep 2018, 12:09)

Vandaag een artikel is DS over de schade door houtverbranding, het gaat in dat artikel wel vooral over haarden en klassieke houtkachels:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180914_03743990

PS Nog achter betaalmuur dus momenteel enkel voor abo's.

In het nieuwe luchtbeleidsplan van de Vlaamse overheid – dat nog niet definitief is – staat de intentie om oude kachels uit gebruik te nemen. Daarvoor komt er een premieregeling.

Sinds eind 2016 geeft de VMM stookadvies wanneer de fijnstofconcentraties te hoog zijn. In 2017 werd negen dagen afgeraden om hout te verbranden.

Vroegtijdige sterftes zijn slechts een ‘tipje van de ijsberg’, merkt het rapport van de VMM op. Luchtvervuiling heeft op vele vlakken een impact op de gezondheid. Volgens het rapport zou in Vlaanderen één ­extra kankergeval op 70.000 mensen toe te schrijven zijn aan het benzo(a)pyreen. Voor 6 miljoen Vlamingen komt dat neer op ongeveer 85 personen.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 246 keer
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer

Berichtdoor on4bam » 6 dagen 17 uur 25 minuten geleden (15 Sep 2018, 12:47)

Gray schreef: Als je 12kg in de kachel kapt, en een halve kilo asse over hebt, waar is dan de rest naartoe?

Als je 10L mazout verbrandt is er niets over, waar is dat dan naartoe :roll:

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 6 dagen 13 uur 21 minuten geleden (15 Sep 2018, 16:51)

Pfff.... premies, daar gaan we weer. Veel structurele aanpak heb ik van onze beleidsmakers nog niet niet gezien. Enkel pleisters op een houten been.

Om een premie te krijgen moet je eerst investeren en ga je dus een grote groep van de bevolking niet bereiken. Iemand die zich, ondanks een premie, een nief stoof niet kan permitteren gaat lustig verder stoken op de oude manier.

Als overheid moet er geïnvesteerd worden in collectieve infrastructuur, zoals (hernieuwbare) stadswarmte, niet-fossiele brandstoffen en een planmatige aanpak in plaats van hier en daar wat geld te versmossen. En vooral de energiemarkt terug in eigen handen nemen want er zijn nog andere redenen dan een gezellige warmte waarom mensen terug vallen op houtstook.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 6 dagen 11 uur 40 minuten geleden (15 Sep 2018, 18:32)

Komen ze hier wat lullen over die paar pelletkachels of houtkachels
Bijlagen
px8xdblaor85_wd640.jpeg

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 6 dagen 10 uur 32 minuten geleden (15 Sep 2018, 19:40)

En dat is het gene dat je "ziet". Ik kan je schoorstenen laten zien waar niks te zien is en waar serieus zwaar geloosd wordt.

phil48
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor phil48 » 5 dagen 9 uur 59 minuten geleden (16 Sep 2018, 20:13)

Terug naar “Allerlei”