Apparaten buren op Telenet netwerk

robin_w
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Apparaten buren op Telenet netwerk

Berichtdoor robin_w » 11 Feb 2016, 10:37

Dag iedereen,

Ik zie de apparaten (laptop's, chromecast) van de buren op mijn telenet netwerk. Zo kan ik bv verbinding maken met de chromecast van de buren en even gezellig kijken wat ze hebben opstaan. Op mijn router staat aangegeven dat ze verbonden zijn met een RJ45 kabel. Echter is de enige RJ45 kabel (op dit moment om te testen) verbonden met mijn pc.

Wat ik ondertussen geprobeerd heb:
  • Wifi wachtwoord aangepast: apparaten nog zichtbaar en bruikbaar
  • Wifi naam + wachtwoord aangepast: apparaten nog zichtbaar en bruikbaar
  • Wifi uitgezet en rechtstreeks mijn laptop via RJ45 verbonden: apparaten nog zichtbaar en bruikbaar
  • MAC filtering werkt jammer genoeg niet (enkel voor Wifi bij Telenet router)
  • Verbinding gemaakt met de chromecast van de buren: bij de instellingen zag ik dat de chromecast helemaal niet met mijn netwerk is verbonden
  • Subnet verandert van mijn telenet router: apparaten niet meer zichtbaar

Dus het subnet veranderen zorgde ervoor dat ze niet meer op mijn netwerk zitten. Maar fysisch gezien is dit dus wel nog het geval, zodra ik het subnet terugneem van voorheen.

Zou het dus mogelijk zijn dat telenet, in een appartementsgebouw, de kabel deelt en dus niet afschermt van router tot router??

AnD
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 79 keer
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer

Re: Apparaten buren op Telenet netwerk

Berichtdoor AnD » 11 Feb 2016, 11:08

Gebruik je dan ook powerline adapters ?

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1995 keer
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer

Berichtdoor ubremoved_539 » 11 Feb 2016, 11:10

robin_w schreef:Subnet verandert van mijn telenet router

Weet je of je buren ook een HGW hebben of een modem only ?

In ieder geval is dit griezelig en duidelijk niet zoals het hoort.

robin_w schreef:Zou het dus mogelijk zijn dat telenet, in een appartementsgebouw, de kabel deelt en dus niet afschermt van router tot router??

Een coax is ALTIJD shared... appartementsgebouw of niet. Het is de router welke moet zorgen dat broadcasts niet naar buiten gaan, en evenmin dat ze zichtbaar zijn op jou router.

robin_w
Starter
Starter

Berichtdoor robin_w » 11 Feb 2016, 12:16

AnD schreef:Gebruik je dan ook powerline adapters ?

Klopt, ik gebruik powerline adapters voor de verbinding naar mijn digibox. Maar zelfs met het instellen van een nieuwe encryptie key zie ik die toestellen onmiddellijk terug.

Als extra test heb ik ook de powerline adapters niet verbonden (dus ook geen connectie naar mijn router), maar nog steeds zag ik de apparaten van de buren.

r2504 schreef:Weet je of je buren ook een HGW hebben of een modem only ?

90% zeker dat dit een HGW is.

Jammer genoeg heeft het dus ook geen nut om mijn eigen router er tussen te stoppen.

Nieuw probleem: de laptop van de buren zit nu ook weer op mijn netwerk (hun chromecast niet), ondanks het aanpassen van mijn subnet. Powerline adapters steken nu wel weer in. Vanavond nog eens deftig testen met en zonder de powerline adapters. Ik gebruik ook een tooltje WNetWatcher om alle apparaten te ontdekken. Nog andere ideeën wat ik nog kan testen/controleren?

Alvast bedankt,
Robin

krisken
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kriskenbe
Bedankt: 962 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1826 keer

Berichtdoor krisken » 11 Feb 2016, 12:26

Al eens met de buren gepraat en hun setup bekeken?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Intense Smartphone + Scarlet Red
TV = Orange + App TV + Netflix + Disney+
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2746 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 751 keer

Berichtdoor philippe_d » 11 Feb 2016, 12:59

robin_w schreef:Verbinding gemaakt met de chromecast van de buren: bij de instellingen zag ik dat de chromecast helemaal niet met mijn netwerk is verbonden

Kan je hier wat details over geven?
    - Hoe kan je verbinding maken met chromecast van de buren?
    - Hoe kan je zien bij de instellingen zien dat de chromecast niet met jouw netwerk is verbonden?
Lijkt me een heel raar verhaal. Als dat zo is: onmiddelijk Telenet bellen en een technieker laten komen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.20, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor ubremoved_539 » 11 Feb 2016, 13:10

Wat zijn trouwens de IP-adressen van die apparaten... 192.168.x.x of andere ?

philippe_d schreef:Lijkt me een heel raar verhaal. Als dat zo is: onmiddelijk Telenet bellen en een technieker laten komen?

En wat gaat die TN technieker doen... die mensen hebben totaal geen kennis van security (en zelfs netwerken).

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2746 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 751 keer

Berichtdoor philippe_d » 11 Feb 2016, 13:12

Als hij er zelf niets kan aan doen, moet hij het probleem escaleren, en moet. Telenet actie ondernemen.
Als het verhaal van de TS klopt, dan is dit toch een Telenet probleem?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.20, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

robin_w
Starter
Starter

Berichtdoor robin_w » 11 Feb 2016, 13:31

krisken schreef:Al eens met de buren gepraat en hun setup bekeken?

Ga ik zeker proberen.

r2504 schreef:Wat zijn trouwens de IP-adressen van die apparaten... 192.168.x.x of andere ?

Subnet stond eerst standaard op 192.168.0.x, nu verandert naar 192.168.250.x

bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 234 keer
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer

Berichtdoor bambipower » 11 Feb 2016, 13:32

chromecast staat op guest login ingesteld bij de buren. Is meestal standaar zo... Ik kan dus ook op mijn buren hun chromecast iets afspelen, tot ze het afzetten

https://support.google.com/chromecast/a ... 9286?hl=en
Laatst gewijzigd door bambipower op 11 Feb 2016, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
de koe zegt boe

robin_w
Starter
Starter

Berichtdoor robin_w » 11 Feb 2016, 13:33

bambipower schreef:chromecast staat op guest login ingesteld bij de buren. Is meestal standaar zo... Ik kan dus ook op mijn buren hun chromecast iets afspelen, tot ze het afzetten

Geen idee. Ik heb via de chromecast erop kunnen inloggen. Instellingen kon ik zelfs aanpassen. Het is ook daar dat ik op de instellingen heb gezien dat de chromecast met een totaal ander Wifi netwerk verbonden is.

bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 234 keer
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer

Berichtdoor bambipower » 11 Feb 2016, 13:34

de koe zegt boe

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor ubremoved_539 » 11 Feb 2016, 13:58

philippe_d schreef:Als het verhaal van de TS klopt, dan is dit toch een Telenet probleem?

Inderdaad... maar geen spek voor de bek van een technieker.

robin_w schreef:Subnet stond eerst standaard op 192.168.0.x, nu verandert naar 192.168.250.x

Ik bedoelde niet jou netwerk... maar de andere apparaten die je ziet.

Uiteindelijk moet er routing zijn... als je een ander subnet hebt.

robin_w
Starter
Starter

Berichtdoor robin_w » 11 Feb 2016, 14:09

r2504 schreef:
philippe_d schreef:Ik bedoelde niet jou netwerk... maar de andere apparaten die je ziet.

Uiteindelijk moet er routing zijn... als je een ander subnet hebt.

Zou ik ook verwachten met mijn beperkte netwerk kennis. Maar als ik kijk op mijn telenet router staan die wel degelijk op mijn subnet.
De Chromecast dus niet meer sinds ik mijn subnet heb verander (stond dan op 192.168.0.x) maar mijn buur zijn pc staat dus wel terug op mijn subnet (192.168.250.x).

Hetzelfde IP address zie ik ook verschijnen via WNetWatcher. Vermits ik niet weet hoe snel de telenet router de verbonden toestellen tabel update..

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 11 Feb 2016, 14:26

Trek om te beginnen die powerlan adapters ns uit, en kijk of het probleem zich dan nog voordoet.
En dan bedoel ik: die toestellen ook daadwerkelijk pingen; ik heb al slechte netwerkscanners gehad, zo erg zelfs dat er eentje 3 toestellen detecteerde op een point-to-point link, want die had een cache issue waardoor hij oude toestellen bleef tonen, ook al waren ze allang niet meer beschikbaar.

Routing is in se niet noodzakelijk als beide subnetten identiek zijn, een connectie is voldoende.
Dat jouw buur's pc zich op jouw subnet bevindt (250), is een teken dat er een rechtstreekse connectie is, want jouw DHCP server geeft hem duidelijk een IP. Aangezien DHCP discover/offers standaard niet geroute worden (de discover is een broadcast), betwijfel ik serieus dat de connectie over de router gebeurt.

Recommended course of action:
Een voor een alle links uitschakelen tot je de connectie met je buur verliest, en dan weet je de culprit.
Dus eerst scannen voor een referentie, dan powerlan uit, en pingen maar; daarna wifi afzetten, en hetzelfde.
Wanneer hij uitvalt, weet je waar het probleem is.
Ik betwijfel serieus dat het via de modem is (vanwege het dhcp gedoe).

skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor skynetbbs » 11 Feb 2016, 15:15

heeft zijn laptop eventueel 192.168.0.0/16 ipv /24 ... dan luistert ie tot en met 192.168.255.255 ?
verander je subnet in bijv 10.10.10.x ofzo

heb je windows 10.... is je buurman een contact in je skype? heb je dus je "wifi" paswoord gegeven aan je buurman
http://www.extremetech.com/extreme/2092 ... e-contacts

hoe weet je trouwens dat je buren op een RJ45 moet steken?
hoe lang duurt een "refresh" van die indicatie? (bij eg uittrekken powerplugs, uitschakelen wifi ook op je eigen laptop) doe je dit met een "ping" commando?
heb je al eens een "tracert" gedaan om te zien langs waar het evt passeert?
eventueel eens een "wireshark" laten luisteren wat er allemaal passeert op je netwerk?

zie je ze in je "network neighbourhood"?
vroeger was het bij telenet zo beveiligd dat je nooit bij je buurman terechtkwam... wel bij iemand aan andere kant van't land :-)

robin_w
Starter
Starter

Berichtdoor robin_w » 11 Feb 2016, 15:28

skynetbbs schreef:heeft zijn laptop eventueel 192.168.0.0/16 ipv /24 ... dan luistert ie tot en met 192.168.255.255 ?
verander je subnet in bijv 10.10.10.x ofzo

Niet mogelijk. Telenet laat enkel 192.168.x toe.

skynetbbs schreef:heb je windows 10.... is je buurman een contact in je skype? heb je dus je "wifi" paswoord gegeven aan je buurman
http://www.extremetech.com/extreme/2092 ... e-contacts

Functionaliteit staat niet aan. Ik heb hem ook niet op Facebook, Skype of Outlook

skynetbbs schreef:hoe weet je trouwens dat je buren op een RJ45 moet steken?
hoe lang duurt een "refresh" van die indicatie? (bij eg uittrekken powerplugs, uitschakelen wifi ook op je eigen laptop) doe je dit met een "ping" commando?
heb je al eens een "tracert" gedaan om te zien langs waar het evt passeert?
eventueel eens een "wireshark" laten luisteren wat er allemaal passeert op je netwerk?

Telenet router geeft weer hoe iemand een verbinding maakt met jou netwerk. Vandaar dus dat er staat RJ45
Refresh van de router verbonden appa: geen idee hoelang dat dit duurt. Zodra ik mijn toestelling deconnecteer, verdwenen ze toch vrij snel van de lijst. Getest via ping en verschillende netwerkscanner tools. Maar niet alle toestellen reageren op een ping request (kan gedisabled worden voor zover ik weet). De chromecast bv reageerde er niet op

skynetbbs schreef:zie je ze in je "network neighbourhood"?

Nee daarin komen ze niet tevoorschijn.

Vanavond ga ik allesinds nog eens deftig testen door alles uit te schakelen en dan de netwerkcompos één voor één terug in te schakelen.
Bij het uitschakelen gisterenavond van de powerlans bleven de toestellen van de buurman allesinds nog op mijn netwerk. Ik confirmeer dit opnieuw vanavond.

robin_w
Starter
Starter

Berichtdoor robin_w » 11 Feb 2016, 15:28

ITnetadmin schreef:Trek om te beginnen die powerlan adapters ns uit, en kijk of het probleem zich dan nog voordoet.
En dan bedoel ik: die toestellen ook daadwerkelijk pingen; ik heb al slechte netwerkscanners gehad, zo erg zelfs dat er eentje 3 toestellen detecteerde op een point-to-point link, want die had een cache issue waardoor hij oude toestellen bleef tonen, ook al waren ze allang niet meer beschikbaar.

Routing is in se niet noodzakelijk als beide subnetten identiek zijn, een connectie is voldoende.
Dat jouw buur's pc zich op jouw subnet bevindt (250), is een teken dat er een rechtstreekse connectie is, want jouw DHCP server geeft hem duidelijk een IP. Aangezien DHCP discover/offers standaard niet geroute worden (de discover is een broadcast), betwijfel ik serieus dat de connectie over de router gebeurt.

Recommended course of action:
Een voor een alle links uitschakelen tot je de connectie met je buur verliest, en dan weet je de culprit.
Dus eerst scannen voor een referentie, dan powerlan uit, en pingen maar; daarna wifi afzetten, en hetzelfde.
Wanneer hij uitvalt, weet je waar het probleem is.
Ik betwijfel serieus dat het via de modem is (vanwege het dhcp gedoe).

Thanks. Gisteren dus ook geprobeerd met eerder gemeld resultaat. Maar ik voer het vanavond opnieuw uit en neem meer tijd tussen het uit/aanschakelen.

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor SpecialK » 11 Feb 2016, 15:49

Als je in een dos windows arp -a ingeeft, zie je dan de MAC-adressen van de toestellen van de buren? Als dat zo is MOET het een layer 2 verbinding zijn en kan je volgens mij een lek in het Telenet-netwerk wel uitsluiten.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 73 keer
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer

Berichtdoor bruma » 11 Feb 2016, 16:20

ik denk niet dat de soft-zijde van TN real time is voor wat de geconnecteerde toestellen betreft
mogelijks kan een reboot van de modem een iets snellere update opleveren
kunnen zij niet verbonden zijn via de homespot (of wifree)

zet ook eens voor een reboot je WPS uit, want daar bestaat wel een hack voor om te connecteren

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ITnetadmin » 11 Feb 2016, 22:24

Nee, je moet echt manueel pingen, via de command line. Daar heeft cache geen effect. Eerst bevestigen met ping dat ze er zijn, dan beginnen afkoppelen.

Ik heb toestellen al zien verschijnen die al weken offline in nen bak lagen.
Tja, er zijn echt wel netwerkscanners die totaal inaccuraat zijn. Ik geloof dat de boosdoener in mijn verhaal advanced ipscanner was.

robin_w
Starter
Starter

Berichtdoor robin_w » 12 Feb 2016, 09:47

ITnetadmin schreef:Nee, je moet echt manueel pingen, via de command line. Daar heeft cache geen effect. Eerst bevestigen met ping dat ze er zijn, dan beginnen afkoppelen.

Ik heb toestellen al zien verschijnen die al weken offline in nen bak lagen.
Tja, er zijn echt wel netwerkscanners die totaal inaccuraat zijn. Ik geloof dat de boosdoener in mijn verhaal advanced ipscanner was.

Kan kloppen. Gisteren heb ik de bewuste 3 apparaten niet meer op mijn netwerk gezien. Ik heb savonds zitten monitoren maar zonder resultaat. Lijken verdwenen.
Ik werk vandaag van thuis uit dus ik controleer het gedurende de dag. Vreemd verhaal...

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 94 keer

Berichtdoor petzl » 12 Feb 2016, 10:26

advanced IP scanner toont dan ook apparaten welke vroeger gezien zijn, maar zal deze wel aangeven als offine , het is echter wel niet 100% duidelijk, want ik had de eerste keer dat ik het programma gebruikte ook ff een wtf moment ...
Afbeelding

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ITnetadmin » 13 Feb 2016, 04:17

Neenee, deze toonde ze duidelijk als online (ni 100% zeker dat het advanced ip scanner was).

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”