philippe_d schreef:Of wat moet, volgens jou, de Veiligheidsraad maandag beslissen?
Op gezondheidsvlak moet men zowel rekening houden met besmettelijkheid, het psychosociale(mensen hebben last van eenzaamheid, huidhonger, de echtscheidingen lopen op,...) en het moet controleerbaar zijn. Ik respecteer de virologische kennis van de experten, maar ik vrees dat velen van hen vakidioten zijn, die weinig kennis hebben over andere vlakken. Als ik Peter Piot(en eerder Marc van Ranst) dit weekend aan De Standaard zegt dat we elkaar nooit meer een hand zullen geven, moet ik eens goed lachen. (ik zie in Brussel genoeg mensen elkaar een afscheidskus geven, beiden met mondmasker op

).
Het virus verspreid zich vooral binnenskamers(hetzij omdat men bij de Airco zit omdat het te warm is buiten, hetzij omdat men bij de verwarming zit omdat het te koud is buiten).
Daarom, voor gans het land:
* Je ontvangt maximaal 2 personen thuis per gezin, voor 14 dagen dezelfde.
* Andere mensen kunnen elkaar buitenshuis in het park ofzo/of eventueel in de horeca waar er (sociale) controle mogelijk is ontmoeten met een maximum van 10. Indoor-horeca wordt beperkt tot groepen van 5. Als het slecht weer en je hebt behoefte aan sociaal contact, kan dit gerust met een regenjas. Dit hoeven niet telkens dezelfde zijn.
* Kantoren moeten zoveel mogelijk natuurlijk(via de ramen dus) verlucht worden. Je kan je desnoods warmer kleden.
* Gelijkaardige regeling voor fabrieken voor zover mogelijk(maar daar ken ik te weinig van)
* Mondmaskers enkel in drukke winkelstraten, joggen/lopen wordt daar verboden. Fietsen wordt daar enkele toegestaan om naar de winkel te gaan(dus geen wielertoeristen), rekening houdende met plaatselijke wetgeving.
Een specifieke, automatisch regeling voor strengere lokale lockdowns.
Als om het even welke andere stad zoveel besmettingen had als Antwerpen(ze hebben er meer dan de rest van de top20 samen!), dan zou die al lang in een lokale lockdown gezet zijn.