Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 70 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Re: Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Berichtdoor 1207 » 15 Mar 2020, 17:00

ITnetadmin schreef:Intussen is Trump betrapt op het willen "kopen" van exclusieve rechten voor de US van een potentieel vaccin in de maak bij een Duitse firma.
https://www.theguardian.com/us-news/2020/mar/15/trump-offers-large-sums-for-exclusive-access-to-coronavirus-vaccine

textbook fakenews lijkt me
alsof enkel da Duits bedrijf met een vaccin bezig zou zijn en Merkel/EU da zou laten passeren :)

zelfs met alle spoedprocedures zal er trouwens neits zijn voor zomer '21

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 334 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer

Berichtdoor Tomby » 15 Mar 2020, 17:17

1207 schreef:is het toevel dat het bij de Italianen en Spanjaarden crasht terwijl de Duitsers nog altijd maar bij 5 doden op 5000 besmettingen zitten (0,x%)?

Maar het zou even goed kunnen zijn dat Duitsland veel meer test. Wij zitten nu aan 4 doden op 886 besmettingen, of dus ook slechts 0.5%. Maar we weten ook allemaal al dat er eigenlijk veel meer besmettingen zijn want het merendeel wordt al niet meer getest. Dus we kunnen even goed aan 2000 besmettingen zitten momenteel en dan is ons dodental vergelijkbaar met dat in Duitsland.
Volgens mij is het momenteel nogal moeilijk om cijfers tussen de verschillende landen te gaan vergelijken. Er wordt immers ook nooit naar aantal inwoners, levensstandaard, demografie, etc... gekeken. Een van de argumenten voor het hoge percent in Italie was bvb de vergrijzing van de bevolking daar. De US zit ook al aan 2%, maar ook daar weten we dat er een serieus tekort aan testen was, dus misschien is het werkelijk percentage daar ook een pak lager.
Afbeelding

TheCeet
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor TheCeet » 15 Mar 2020, 17:30

Gray schreef:Als we met zen allen 3 weken een efforke doen zijn we er binnen 3 weken vanaf. (positief blijven eh :!: :-) )

Dat dacht ik ook. Toen ik de grafieken zag van die wiskundige... hij schat de piek in mei bij ons.
iPhone 11 Pro: Proximus Smart Ent Comfort
ISP: Afbeelding edpnet FiberXL

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 402 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer

Berichtdoor Splitter » 15 Mar 2020, 17:53

TheCeet schreef:hij schat de piek in mei bij ons.

daar gaat mijn tripje naar ierland...
toegegeven, er zijn ergere dingen waar we nu rekening mee moeten houden, maar toch
ooit zal hier iets nuttigs staan

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 70 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor 1207 » 15 Mar 2020, 17:59

Splitter schreef:
TheCeet schreef:hij schat de piek in mei bij ons.

daar gaat mijn tripje naar ierland...
toegegeven, er zijn ergere dingen waar we nu rekening mee moeten houden, maar toch

we moetne naar de oorlog tegen da virus
gisteren in de zetel, netflix, pintje en wa koekjes. Ik heb zeker niemand besmet :)

rond 23u wel een serieus probleem met de bevoorrading

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 15 Mar 2020, 18:01

Lijkt me ook duidelijk dat we er nog voor lang hebben. Volgens mij zitten ze in China ook nog altijd niet voorbij de piek. ik neem immers aan dat de 81.000 gevallen die ze daar hebben, het aantal op dit moment besmette mensen is. En dat aantal is nog altijd niet aan het dalen. Maar zelfs bij de daling, zou ik denken dat er nog altijd maatregelen actief zullen blijven om geen nieuwe heropflakkering te krijgen.

Blijkbaar zijn overal de cijfers en grafieken alle besmettingen, incl. die die genezen zijn. Beetje jammer, want zo kan je dus ook nooit zien waar de piek ligt. EDIT: hier kun je wel een grafiek zien met aantal besmettingen per dag, en dus ook met eventuele piek : https://www.worldometers.info/coronavir ... try/china/ . Italie zonet bekend gemaakt dat er alweer 3600 nieuwe gevallen zijn, en 368 doden. Daar dus duidelijk nog de piek niet bereikt en we zitten aan dagelijkse groei die al een pak hoger is dan wat China meegemaakt heeft.

PS: trouwens, er wordt door velen commentaar gegeven alsof we een achterlijk land zijn, maar ondertussen sluit Nederland ook vanaf maandag zijn scholen met tegelijk opvang voor wie niet anders kan. En in Frankrijk zijn er duidelijk evenzeer 'feestjes' geweest om nog rap te profiteren vooraleer alle cafes en restaurants sluiten. Ik lees zelf van een Belg die zegt dat ze daar in de dorpen nog volop elkaar 3 kussen geven bij de ontmoetingen :roll: .

PS2: ik zou ook maar niet teveel hopen op de aankomende hogere temperaturen. Qatar heeft 2.6M inwoners en zit al aan 400 besmettingen, Bahrein 1.5M inwoners en al 200 gevallen...
Afbeelding

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 361 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Berichtdoor ub4b » 15 Mar 2020, 18:58

Volgens deze prof zou het nog veel erger worden, wie kan deze prognose peer reviewen?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ug ... ~ae1d9629/

Zie:
https://www.facebook.com/wim.derave.12

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 165 keer
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

Berichtdoor Dizzy » 15 Mar 2020, 19:10

brubbel schreef:
Dizzy schreef:Dit is een enorme kans ook om te stap naar meer telewerk te nemen.

Jawel! De laatste dagen hebben getoond hoeveel focus en zelfdiscipline een gemiddelde mens heeft.

Idioten heb je altijd maar veralgemenen is altijd mis. Telewerk kan niet voor iedereen en voor alle jobs maar voor de gevallen waarbij het wel kan is dit een perfecte oplossing die zowel de werknemer als de werkgever spaart. Tot dit inzicht zullen veel tegenstanders nu ook wel komen terwijl mensen eraan gewoon worden. Ik probeer het positief te bekijken.

Elke keer een werknemer naar het werk gaat is er de kans dat hij besmet raakt of anderen besmet en het bedrijf voor lange tijd zonder werknemer(s) zit en met extra kosten. Ik weet wat ik zou kiezen als werkgever.

DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 82 keer
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer

Berichtdoor DIBO » 15 Mar 2020, 19:17

iemand die zich al afgevraagd heeft waarom noord Italië zo'n Covid19 hotspot is....

https://www.altnewsmedia.net/news/coron ... why-italy/

altijd oppassen voor fake news, maar dit zou wel eens een verklaring kunnen zijn

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 15 Mar 2020, 19:37

DIBO schreef:altijd oppassen voor fake news, maar dit zou wel eens een verklaring kunnen zijn

https://en.wikipedia.org/wiki/Misinform ... cal_weapon

Wat opmerkelijk is, is dat ze event 201 in alle talen verzwijgen. Het lijkt voor de rest zeer compleet, en een mooie lijst van tegenstrijdige berichten.

Event 201 was dan nog toevallig met corona:

https://www.youtube.com/watch?v=AoLw-Q8X174

Dezelfde pionnen die deelnamen aan de oefening (o.a. Bill Gates) gaan nu hun research cashen:

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~a9d968f2/
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/bi ... ~a52dbbba/

De banken staan al klaar om met geld uit het niks ziekenhuizen en vaccins te sponsoren, kan een lidstaat niet betalen, dan claimen we toch gewoon hun resources.

Uiteraard wordt het verband tussen de oefening en 2 maand later de outbreak, ontkend.

Door Event 201 / Corona hebben ze nu wel iedereen in hun macht. We zitten allemaal binnen, communicatie verloopt voornamelijk via social media die ze beter kunnen controleren ... de massa vreest voor hun leven.

Dus:

- problem (door een partij die er belang bij heeft, gecreeerd)
- reaction (help ons)
- solution

Als je event 201 en de recente acties van Bill bekijkt, dan lijkt problem-reaction-solution een piste die gaande is.

Ik vind Gates een walgelijk ventje:

https://www.ted.com/talks/bill_gates_in ... transcript

First, we've got population. The world today has 6.8 billion people. That's headed up to about nine billion. Now, if we do a really great job on new vaccines, health care, reproductive health services, we could lower that by, perhaps, 10 or 15 percent.

Uiteraard wordt er ook alweer gedownplayed dat hij het zo niet bedoelde. Ik vertrouw Gates niet.

Ze verbergen niks, maar nadien altijd downplayen dat ze het zo niet bedoeld hebben of dat het louter toeval is.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 15 Mar 2020, 19:47

Volgens mij is dit virus ontstaan door mutatie door 5G straling... :roll:
Afbeelding

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 636 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer

Berichtdoor selder » 15 Mar 2020, 19:59

Deze thread is geen plaats voor zo brainfarts, laten we het tenminste hier uitsluitend bij de feiten houden. Gelieve dit onderwerp niet verder te bespreken hier, indien je wil, maak je hier zelf maar een nieuwe thread voor, maar voor de duidelijkheid: NIET IN DEZE THREAD.

Ik laat de originele post staan, maar zoek niet de grenzen van de vrije meningsuiting op. f*** dat, er is al drama genoeg in real life!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 15 Mar 2020, 20:09

MOD-EDIT: Niet in deze thread, start je eigen topic. Je was gewaarschuwd. Nog 1 keer en je mag 2 weken gaan afkoelen.

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 195 keer
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer

Berichtdoor boulder » 15 Mar 2020, 21:13

Tomby schreef:Achteraf is het allemaal gemakkelijk zeggen.

Ik heb dat niet achteraf gezegd, maar op het moment zelf.
Het is namelijk het stelselmatig ontkennen, en iedere keer een stapje achteruitgaan.
Met de bankencrisis hebben we dat ook gezien.
Eerst zeggen dat het in Amerika was, en maar 1 bank.
Dan zeggen dat er misschien andere Amerikaanse banken getroffen zouden worden, maar zeker geen Europese, want die waren 'stevig'.
Dan toegeven dat er Europese banken geraakt werden, maar de Belgische waren stevig.
Dan de Belgische banken getroffen, en zeggen van "ja, natuurlijk, als al onze buurlanden getroffen worden'.

Toen het virus in China uitbrak, zag ik direct hetzelfde scenario ontvouwen, met een Van Ranst die komt zeggen dat het helemaal niet zeker is dat het naar Europa komt.

Tomby schreef:Stel dat hier heel het openbaar leven stilgelegd ging zijn terwijl in de rest van Europa er niets gebeurde, en het uiteindelijk ook allemaal niet nodig was. Wat zouden dan de gevolgen en reacties geweest zijn ?

Toen de mensen terugkwamen van de Krokusvakantie was het toch al lang duidelijk dat er serieuze maatregelen zouden komen?
En waarom wachtte Maggie eindeloos met mondkapjes bestellen?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 279 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Berichtdoor CCatalyst » 15 Mar 2020, 21:18

Over of de piek in mei valt en of het nog veel erger gaat worden kunnen we eigenlijk geen uitspraken doen.

De maatregelen zijn eindelijk genomen. Ze zijn proportioneel. Ze zijn onderbouwd op de kennis die we momenteel hebben van het virus. We moeten ze respecteren en hopen dat ze werken, en da's het enige dat we eigenlijk kunnen doen nu. De vroegste uitspraken kunnen we pas maken vanaf volgende week (niet de week die morgen begint). Als het aantal besmettingen dan nog niet begint te dalen, hebben we een probleem, en gaan we richting Spaanse toestanden moeten gaan. Maar er is op dit ogenblijk geen reden om aan te nemen dat de maatregelen niet zouden werken, MITS we ze met z'n allen respecteren. Ik wil de komende 10 dagen niemand horen zeggen dat de maatregelen "niet werken," we moeten de incubatieperiode afwachten - "it will get worse before it will get better".

Angst/paniekzaaierij heeft dus geen zin. We moeten erdoor, we moeten er het beste van maken, en laat ons achteraf vooral niet vergeten de lessen te trekken zodat dit nooit meer hoeft voor te vallen. Vergeet niet: de prijs die wij moeten betalen (groot ongemak) is nog altijd veel minder zwaar dan een samenleving 500 jaar geleden zou betaald hebben hiervoor (bevolking gedecimeerd)...

Goztow
Erelid
Erelid
Bedankt: 799 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1295 keer

Berichtdoor Goztow » 15 Mar 2020, 21:41

Ik heb hier al een paar keer willen reageren, en dan uiteindelijk beslist om dit niet te doen. Maar ik wil nu toch ook even mijn ei kwijt.

Eerst en vooral, niemand is verplicht mij te geloven maar ik ben redelijk goed geïnformeerd over het verloop van de crisissituatie op het vlak van de ziekenhuizen en hoe onze autoriteiten het aanpakken. En ik kan iedereen hier verzekeren dat de autoriteiten serieus hun best aan het doen zijn om de juiste beslissingen te nemen om deze crisis samen het hoofd te bieden. Dit weekend zijn de meetings met de experten en de sector gewoon door gegaan. We staan voor nog maar een cruciale week.

Dit zijn geen gemakkelijke beslissingen. Alle beslissingen die genomen worden hebben impact op de verspreiding van het virus, maar ook op de economie en op het leven van burgers en patiënten. Momenteel is het kwestie van de verspreiding van het virus af te remmen en te spreiden zodat ons gezondheidssysteem stand houdt. Het grootste gevaar is enerzijds dat naarmate het aantal patiënten stijgt, het aantal zorgverleners dat beschikbaar is, zal dalen en anderzijds dat we gewoon een beperkte capaciteit hebben in het totaal. We zijn nu bezig met maatregelen om die capaciteit wat te versterken in de mate van het mogelijke maar dat is natuurlijk geen verdubbeling. Het aantal bedden is wat het is, het aantal beademingstoestellen is wat het is, het aantal verpleegkundigen is wat het is.

Het is belangrijk dat iedereen zijn deel doet. Richtlijnen: https://www.info-coronavirus.be/nl/ . Naast de hygiënemaatregelen en social distancing nog een heel belangrijke herhalen:
Heb je koorts en/of luchtwegklachten (zoals hoesten en ademhalingsmoeilijkheden) ?

• Blijf thuis
• Bel je huisarts en vermeld je symptomen. Ga niet naar de wachtzaal of naar spoed. De huisarts bepaalt via telefonisch consult of je thuis kan uitzieken of naar het ziekenhuis moet.

Die maatregelen zijn er niet om u te ambeteren of om toch maar omwegjes langs te zoeken. Mijn haar staat recht als ik mensen zie die naar Sluis gaan om toch maar een terrasje te kunnen doen. Die hebben het idee niet begrepen, vrees ik dan. We gaan deze crisis maar kunnen bedwingen met zijn allen, door solidair de richtlijnen op te volgen. Zijn er een aantal dingen te laat gestart? Misschien wel, ja. Maar we moeten het daar nu wel mee doen. En de laatste dagen / weken zit men er echt wel bovenop, op basis van alle beschikbare wetenschappelijke input.

Ik hoop dat ieder van ons zijn best doet om daarin bij te dragen op zijn niveau. Volg de officiële richtlijnen en blijf vooral weg van wat sociale media je willen doen geloven.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 15 Mar 2020, 21:46

CCatalyst schreef:Over of de piek in mei valt en of het nog veel erger gaat worden kunnen we eigenlijk geen uitspraken doen.

Ik vermoed dat de maatregelen wel verlengd zullen worden, en dat het weer iets is om ons wat hoop te geven.

CCatalyst schreef:Ze zijn onderbouwd op de kennis die we momenteel hebben van het virus. We moeten ze respecteren en hopen dat ze werken, en da's het enige dat we eigenlijk kunnen doen nu.

We moeten inderdaad ons best doen, maar toch vrees ik dat we binnen de paar weken nog drastischer maatregelen gaan krijgen, gelijkaardig als in Italië of Spanje.

CCatalyst schreef:Angst/paniekzaaierij heeft dus geen zin. We moeten erdoor, we moeten er het beste van maken, en laat ons achteraf vooral niet vergeten de lessen te trekken zodat dit nooit meer hoeft voor te vallen. Vergeet niet: de prijs die wij moeten betalen (groot ongemak) is nog altijd veel minder zwaar dan een samenleving 500 jaar geleden zou betaald hebben hiervoor (bevolking gedecimeerd)...

Ik heb al lang geleden de lessen getrokken dat onze overheid ons graag voorliegt, en vooral bezig is met ons geruststellen.
Ons nu vergelijken met 500 jaar geleden, zo kun je altijd vooruitgang zien, natuurlijk.

bollegijs
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor bollegijs » 15 Mar 2020, 22:08

Goztow schreef: • Blijf thuis

Blijft in uw kot !

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 636 keer
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer

Berichtdoor selder » 15 Mar 2020, 22:45

Ze had toen al gelijk, en zie eens hoe dat op hoongelach werd ontvangen door de massa... Beslissingen die een zware impact hebben moeten perfect getimed worden!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 15 Mar 2020, 23:20

selder schreef:Ze had toen al gelijk, en zie eens hoe dat op hoongelach werd ontvangen door de massa... Beslissingen die een zware impact hebben moeten perfect getimed worden!

Neen, want ze zei dat je moest in je kot blijven als je ziek was.
Tegen dat je wist dat je ziek was, was je echter al een week anderen aan het besmetten.
En er werd vooral gelachen met het platte karakter van de quote.

Block
Erelid
Erelid
Bedankt: 43 keer
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer

Berichtdoor Block » 15 Mar 2020, 23:25

Bill Gates was nochtans de man die lezingen gaf dat een wereldwijde pandemie komende was. Een groot deel van Bill and Melinda Foundation's geld gaan naar onderzoek over virussen. Die studie aankopen is maar klein sub-projectje, om andere start-ups of onderzoekers te helpen.

https://www.ted.com/talks/bill_gates_th ... anguage=nl
Scarlet one

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Berichtdoor boonpwnz » 16 Mar 2020, 07:19

Even kort politiek maar wil er niet uitgebreid over ingaan vanwege off topic.

Welke maatregelen kan de regering met bijzondere volmachten meer uitvoeren dan wat nu het geval is?
Zijn dat dan echte steunmaatregelen voor alle sectoren die getroffen zijn? Of zijn er ook meer middelen mogelijk voor de medische sector tov voorheen?

Goztow
Erelid
Erelid
Bedankt: 799 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1295 keer

Berichtdoor Goztow » 16 Mar 2020, 07:21

Het verschil is dat de regering niet meer alles in de kamer moet laten goedkeuren. Dus het gaat sneller en er is minder discussie.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 652 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Berichtdoor heist_175 » 16 Mar 2020, 07:24

Ik ga er ook vanuit dat we nog maar in de inleiding zitten (hoe breed de impact nu al is) en dat ook België nog volgende stappen gaat zetten (net als andere landen). Een echte lockdown dus:
- grenzen toe, vnl geen vluchten meer
- scholen ook echt toe
- alle winkels dicht, behalve supermarkten die mondjesmaat mensen mogen toelaten (bv max 100 tegelijk per zoveel m² winkel)
- telewerk of anders technisch werkloos

timmermc
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 31 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor timmermc » 16 Mar 2020, 08:08

Zoals ik al eerder heb geschreven, we zijn in oorlog tegen een onzichtbare vijand en wat we ertegen kunnen doen is ons zo klein mogelijk houden.

Zo klein mogelijk wil niet zeggen dat je bossen, parken, het strand, enz... nog kunt opzoeken. Zelfs wanneer je denkt voldoende afstand daar te houden kun je toch in aanraking komen met een drager van het virus. Een bacterie die achterblijft op een zitbank, speeltuig, deurklink...

Het enige wapen wat je hebt tegen deze onzichtbare vijand is: 'blijf in je kot', en isoleer jezelf. Ga niet shoppen naar dat kledingstuk, die schoenen, enz. Begeef je enkel uit huis om levensnoodzakelijke dingen in huis te halen. Was en ontsmet je handen nadat je de betaalterminaal hebt gebruikt.

Wees slim en laat niet bepalen door een overheid wanneer je in 'lockdown' moet gaan. Beslis zelf en doe het nu.
Aan zee ist altijd goe weer...

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 16 Mar 2020, 08:14

timmermc schreef:Zo klein mogelijk wil niet zeggen dat je bossen, parken, het strand, enz... nog kunt opzoeken. Zelfs wanneer je denkt voldoende afstand daar te houden kun je toch in aanraking komen met een drager van het virus. Een bacterie die achterblijft op een zitbank, speeltuig, deurklink...

Ik hoorde gisteren (of was het zaterdag...) dan ook een bizarre uitspraak op het Nieuws. Het was een item over het feit dat nu veel mensen gaan wandelen in het bos. De reporter zei iets in de aard van: "het virus houdt niet zo van bossen". Dat leek me behoorlijk tenenkrullend en volgens mij compleet verzonnen. Ik zie niet in waarom je in een bos minder rap besmet zou worden dan op bvb het strand of eender andere plaats waar afstand tot anderen vergelijkbaar is.
Afbeelding

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 16 Mar 2020, 08:33

timmermc schreef:Het enige wapen wat je hebt tegen deze onzichtbare vijand is: 'blijf in je kot', en isoleer jezelf.

Dit klopt niet, je immuunsysteem is het enige geneesmiddel, zie 00:55 in de video, en dit wordt bevestigd door een longarts:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/lo ... ~a6929077/

Uiteraard omdat de meeste mensen niet weten hoe ze hun immuunsysteem kunnen boosten en omdat de overheid hier geen ruchtbaarheid aan geeft, is het advies van de overheid: blijf in je kot.
Bijlagen
hln-longarts-immuunsysteem.png

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 16 Mar 2020, 08:48

timmermc schreef:Een bacterie die achterblijft op een zitbank, speeltuig, deurklink...

Aangezien sars-Cov19 een virus is en Covid19 veroorzaakt wordt door het virus, zijn bacteriën niet speciaal een probleem (niet anders dan anders).
Het eigen immuunsysteem is altijd de eerste barrière.

Als je informatie zoekt
- hoe je het virus kan proberen te vermijden
- hoe je de impact kan proberen te beperken
- in welke bedrijven je kan investeren in de hoop dat ze een medicijn of vaccin ontwikkelen
Hier vind je behoorlijk wat uitleg, inclusief een schematisch overzicht
https://www.economist.com/briefing/2020 ... -its-power

Afbeelding

Afbeelding

R2D2
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 36 keer

Berichtdoor R2D2 » 16 Mar 2020, 08:54

Nog zo’n journalistieke miskleun op VRT : “de nmbs schaft treinen af om mensen minder bloot te stellen aan besmettingsgevaar”.
Wat een totaal onzinnige interpretatie door de journalist !
Tenzij dit echt de argumentatie was van de nmbs. Maar dan had hij dat zo moeten melden en het deftig in vraag stellen.
Het zijn moeilijke tijden en logica is moeilijk blijkbaar.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 16 Mar 2020, 09:03

R2D2 schreef:Nog zo’n journalistieke miskleun op VRT : “de nmbs schaft treinen af om mensen minder bloot te stellen aan besmettingsgevaar”.

Waar was dat ? Want op Canvas zei Van Ranst in het Extra Journaal heel expliciet dat hij dit een ronduit domme beslissing vond.
Afbeelding

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 87 keer
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer

Berichtdoor koenraaddeconinck » 16 Mar 2020, 09:15

Ik meen impliciet al enkele signalen op TV te hebben opgevangen die ons voorbereiden op verlening van de huidige maatregelen.

Gisteren was er een viroloog op het het nieuws die het vooral had over de logistieke problemen bij de Corona-aanpak. En hij voegde eraan toe: "we zijn voor maanden vertrokken ..."

Is het niet quasi-zeker dat ook nog in de paasvakantie alle maatregelen zullen verder lopen? Zie alleen hoe men dergelijk economisch drama te boven kan komen ...

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 16 Mar 2020, 09:27

koenraaddeconinck schreef:Is het niet quasi-zeker dat ook nog in de paasvakantie alle maatregelen zullen verder lopen?

Ik ben toch ook van die mening, maar ik vermoed dat ze vanuit de overheid ook liever niet te pessimistisch communiceren. Een van de redeneringen is wellicht ook dat hoe extremer men communiceert/beslist, hoe meer het een omgekeerd effect gaat hebben dat mensen gaan denken dat men maar overdrijft.

ub4b schreef:Dit klopt niet, je immuunsysteem is het enige geneesmiddel

Dat is ook de drijfveer achter de Britse strategie, met hun 'herd immunity'. Probleem is dat je dat praktisch gewoon niet onder controle kunt krijgen, en gisteren hadden ze het er in datzelfde Extra Journaal dan ook over dat de UK al hun kar aan het keren is.
Afbeelding

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 46 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer

Berichtdoor DarkV » 16 Mar 2020, 10:10

koenraaddeconinck schreef:Is het niet quasi-zeker dat ook nog in de paasvakantie alle maatregelen zullen verder lopen?

Natuurlijk, je moet wel echt naïef zijn om te geloven dat dit binnen drie weken is opgelost.

Ik denk dat we blij mogen zijn als het drie maanden worden.

timmermc
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor timmermc » 16 Mar 2020, 10:13

Tomby schreef:
ub4b schreef:Dit klopt niet, je immuunsysteem is het enige geneesmiddel

Dat is ook de drijfveer achter de Britse strategie, met hun 'herd immunity'. Probleem is dat je dat praktisch gewoon niet onder controle kunt krijgen, en gisteren hadden ze het er in datzelfde Extra Journaal dan ook over dat de UK al hun kar aan het keren is.

Die quote kwam van Patrick Vallance, de belangrijkste wetenschappelijke adviseur van het UK, hoewel hij nooit expliciet gezegd heeft dat men het zo zou aanpakken. Gelukkig heeft Matt Hancock vanuit de regering dit snel ontkracht.
Ik waande me wel eventjes in de middeleeuwen bij het lezen van dit.

Je merkt ook aan dit soort boodschappen hoe machteloos men staat tegenover deze vijand en dat niet alleen in de UK.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 16 Mar 2020, 10:16

Tomby schreef:'herd immunity'

Dan heb je niets onder controle en dat is compleet het tegenovergestelde van "flattening the curve".

tien
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 30 keer

Berichtdoor tien » 16 Mar 2020, 10:32

NMBS wel degelijk treinen afgeschaft. De trein die wel kwam was 2/3 van zijn normale lengte (maar ook niet uitzonderlijk). Kwestie van de stroom mensen te verspreiden :? Weinig drukte maar is nog voor piekuur dus anders ook nog geen probleem (5am)
Hadden ze gewoon niks vermeld had niemand het speciaal gevonden :lol:

Onthaal is gesloten, gaan zelf ook naar 4 op 5 in telewerk. (gelukig echt onbeperkt inet :beerchug: )

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 16 Mar 2020, 10:36

R2D2 schreef:Maar Van Ranst heeft nu toch al enkele keren toegegeven dat ze stap voor stap moeten gaan in het aanbrengen van het slechte nieuws.

Ik noem dat de mensen voorliegen.
Men klaagt over de mentaliteit van de Belgen, maar men heeft dus niet de moed om de waarheid te vertellen.
Moet men dan nog schrik hebben dat de mensen hun overheid ook niet al te ernstig nemen?
Bij allerlei debatten, en ook dit hier, merk ik altijd een soort mentaliteit van "de mensen zijn dom, we moeten ze niet teveel informeren".
Je krijgt de mentaliteit die je als overheid zelf kweekt.

Splitter schreef:euh, zoals ik zeg: meer technologische en medische kennis. er zou dus sneller een vaccin moeten kunnen komen.
nadeel aan diezelfde technologische kennis is waarschijnlijk een snellere besmettingsgraad

Op korte termijn zijn we zeer weinig met de voordelen van moderne technologie, je weet toch ook hoe lang het meestal duurt tegen dat geneesmiddelen beschikbaar zijn?
Maar we zitten wel met de nadelen ervan. Ten tijde van de pest duurde het maanden tegen dat iemand van de ene kant van de wereld naar de andere reisde, tegenwoordig sta je daar op een halve dag ten laatste.

Splitter schreef:WHO geeft nog steeds aan: ouderen, diabetici, mensen met hartproblemen en longproblemen. (en in het algemeen mensen met een zwakker immuunsysteem dus automatisch ook) ouderen zijn dus gewoon een heel erg kwetsbare doelgroep, maar niet de uitsluitende doelgroep.
als gezonde 20/30/40er heb je gewoon (veel) meer kans te herstellen.

WHO komt toch meestal achter, waarom zou ik twijfelen aan de woorden van spoedartsen uit Nederland en Italië?
Zij zeggen dat er ook voorhen gezonde 20'ers en 30'ers op beademing liggen.

koenraaddeconinck schreef:Ik meen impliciet al enkele signalen op TV te hebben opgevangen die ons voorbereiden op verlening van de huidige maatregelen.

Ik denk dat er zelfs al heel expliciete signalen zijn.
De regering van lopende zaken die nu volmachten vraagt om Corona aan te pakken doet die aanvraag voor 3 maanden, men zegt er ook bij dat dat nog eens met 3 maanden kan verlengd worden.
Dat zegt toch meer dan genoeg over de te verwachten termijn?

woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 118 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor woutervh » 16 Mar 2020, 11:00

2020, het jaar waarin de mensheid met zijn superioriteitsgevoel tegenover de natuur keihard op zijn bek gaat...
Gelukkig gaat het om "slechts" een respiratoir virus waar het merendeel van zal herstellen. Wat als dit een HIV-achtig iets geweest was? Stemt toch tot nadenken imho

phil48
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor phil48 » 16 Mar 2020, 11:08

Weet niet of het hier al gestaan heeft, maar in tegenstelling tot Italië vind je in België de meeste besmettingen bij de 40ers.

Bij de mannen 45-49, bij de vrouwen 40-44.

Net those who tijdens de krokusperiode naar de skigebieden trokken.

timmermc
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor timmermc » 16 Mar 2020, 11:24

woutervh schreef:2020, het jaar waarin de mensheid met zijn superioriteitsgevoel tegenover de natuur keihard op zijn bek gaat...
Gelukkig gaat het om "slechts" een respiratoir virus waar het merendeel van zal herstellen. Wat als dit een HIV-achtig iets geweest was? Stemt toch tot nadenken imho

Mensen vergeten dat deze planeet slechts voor korte tijd aan ons uitgeleend word, we hebben deze niet in eigendom.
Denk je, indien dit gevecht uiteindelijk in ons voordeel beslecht word dat men eruit geleerd zal hebben, nope!
Lekker doorgaan zoals voorheen en misschien nog wat harder.

Terug naar “Allerlei”