r2504 schreef:Oh wacht, dat voorgaande is niet "werken"... het is teren op iemand anders
Alsof een aandeelhouder moet werken voor zijn dividenten... teren op iemand anders zijn arbeid dus, ja. Je begint het misschien te snappen?
r2504 schreef:Dat noemt men ondernemersschap... misschien moet je dat ook eens proberen (risico nemen, investeren, verantwoordelijkheid dragen, lange termijn visie, innoveren, ...)
De neo-liberale mantra's zijn eindelijk aan de oppervlakte gekomen. Ik zat er al op te wachten tot het ging komen.
Risico : Ik heb het hier al eens gezegd, voor iedereen zit er risico in, en misschien voor die arbeider nog het meest want die heeft relatief gezien veel meer te verliezen.
Investeren : Met middelen die via iemand anders zijn arbeid bekomen zijn of misschien dat je uit het juiste gat gekropen bent en een dikke cheque in je pamper ligt te wachten. Dan zijn die centen nog altijd op dezelfde manier bekomen. Wow, echt wel tof. Zo lopen er wel wat rond.
Verantwoordelijkheid : Dat moet dan integraal zijn naar alle aspecten en niet alleen de getallekes en daar zijn er zelden te vinden die daar in slagen. Als ik zie waar multi-nationals (en je hoeft daar niet ver voor te gaan) in de wereld naar de kloten helpen, allez ja, het lijstje lijkt wel oneindig. Tja, daar wordt dan verantwoordelijkheid genomen voor de zakkenvullers met de oogkleppen die het zicht beperken tot het eigen bedrijf... Kijk hoe de wereldpopulatie eraan toe is en dat zegt genoeg denk ik.
Lange termijn visie : behalve de quick win, want die primeert. Je wilt niet weten hoeveel managers ik al heb zien passeren die hun korte termijnen moeten halen en tegen dan loopt er al een andere rond. Die lange termijn visie is bijna niet meer haalbaar. Mede ook door de snel veranderende wereld en zijn technologie.
Innoveren : dat doet er gene enkele alleen. Daar heeft hij/zij de nodige popjes voor rond lopen en meestal mag de overheid ook nog mee bijspekken via de universiteiten, waar de gemeenschap integraal voor opdraait. Misschien moet je het wereldje van de farma eens onder de loep nemen en de aangehaalde mantra's daarop eens toepassen.
cadsite schreef:Kwestie van even de lijn door te trekken.
Dat is niet de lijn door trekken. Dat is de context veranderen. De dienstensector en het middenveld heeft zijn bewijsbaar nut. Je kan niet alles in een doos steken en er een grote mooie strik rond zetten en het in de nieuwe economische religie een plaatsje geven. Als je dat doet kan je je ook afvragen wat een kleuter produceert.
Een ziekenhuis, om één van je voorbeelden aan te halen, beweert dan ook geen "producten" in huis te hebben, maar is zelf een product geworden, waar winst op kan gemaakt worden, eerder dan een levensnoodzakelijke dienstverlening te leveren. Dus neen, je vergelijking gaat voor mij niet op.
@Slafes, dat van die vetzakken kwam van mij

en dat zijn ze ook.
Edit :
ITnetadmin schreef:En net zoals telefoonnummers (die eigendom zouden moeten zijn net als websites) vind ik dat mijn rekeningnummers van mij zijn, en dat het niet acceptabel is dat de banken nog altijd niet meewillen daarin.
Dat is toch gemakkelijk te verklaren? Dat rekeningnummer is het anker waarmee die bank je aan de ketting legt. Want ook hier ben jij het product geworden dat geld opbrengt. Vetzakken zijn het.