Berichtdoor pfuhu » 02 Sep 2020, 22:03
Ik gebruik al zeer lange tijd syncthing.
Heb dit draaien op een qnap-nas, een synologynas, verschillende windows-pc's en servers en verschillende android-gsm's. Draait bij zowat de hele familie om foto's te delen en bestanden te backuppen van pc's en gsm's.
Je kan onderling instellen wie verzender en wie allemaal ontvanger is (syncen in beide richtingen kan ook, maar heb ik nog niet getest) , je kan onderling instellen wie naar wie mag verzenden (en welke pc's bvb niet rechtstreeks naar elkaar mogen verzenden, maar wel onrechtstreeks), ...
Zo staan de pc's en gsm's bij mij ingesteld om te linken met alle servers en nas'en zodat (als deze zich op een 'thuis'locatie' bevinden) ze zo snel mogelijk via lokaal netwerk naar een nas of server uploaden die altijd online is. Deze gaat op zijn beurt syncen naar andere nassen en servers om toe te laten dat mensen die moeten ontvangen, de bestanden via lokaal netwerk zo snel mogelijk kunnen downloaden. Syncing tussen servers en nassen over internet staat ingesteld met speedlimiting op upload om internetlijn niet negatief te beinvloeden.
Eindeloze mogelijkheden ...
(Ik sync zo in totaal ongeveer 1TB, verspreid over 220k files en 10k folders)