Pagina 1 van 1

Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 13:39
door philippe_d
Eén keuzemenu voor de twee noodnummers vanaf 11 februari 2020

Morgen op 11 februari [vandaag dus], op de 112-dag, voert België een keuzemenu in voor de noodnummers 112 en 101. In een noodsituatie kan je zowel 112 als 101 bellen om één van de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance of politie) te bereiken. In alle gevallen word je geholpen, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.

https://www.sos112.be/nl/menu/

Vanaf vandaag kom je dus op hetzelfde keuzemenu terecht als je 100/101/112 belt:
"voor ziekenwagen of brandbeer, druk 1; voor Politie, druk 2"
De boodschap wordt 1 keer herhaald, als je geen keuze maakt, wordt je automatisch doorverbonden.
Je wordt dan doorverbonden op basis van het nummer dat je vormde (NC112, CIC101).

PS.
Bij de testnummers (117 en 119) krijg je hetzelfde keuzemenu.

Hoewel het nieuws vandaag via de pers verspreid werd, vind ik het toch wel een beetje triestig dat de betreffende website van de Overheid niet eens up-to-date is :-( .

[EDIT 12/02] Website op de meeste plaatsen intussen aangepast

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 16:02
door ub4b

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 18:10
door ITnetadmin
Ik vraag me af of ze doorhebben dat bij smartphones het keyboard verdwijnt bij het bellen, en dat vele oudere mensen niet altijd weten hoe dat terug te brengen.

Ik vind de keuze ook zeer verwarrend.
Brandweer was vroeger 112, nu keuze 1.
Politie was 101, nu keuze 2.
Hadden ze dat omgedraaid was dat beter te onthouden geweest, want dan kwamen de laatste cijfers overeen met de keuze.

Van testnr 119 had ik overigens nog niet gehoord; enkel van 117.
Wat gebeurt er trouwens als je bij de testnummers een keuze maakt?

PS: ik stel me allerlei grappige dingen voor bij een "brandbeer" ;-)

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 18:14
door axs
Ik vermoed dat bij een ‘no selection’ en na 1x het menu te herhalen er wel automatisch wordt doorverbonden

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 18:41
door ub4b
Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten? Belde vandaag naar UPS en daar kon het wel.

Desnoods met de locales ;) "flikken" "pompiers" ....

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 18:58
door Fallschirmjaeger
ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten? Belde vandaag naar UPS en daar kon het wel.

Desnoods met de locales ;) "flikken" "pompiers" ....


Toen ik de laatste keer naar UPS belde moest ik via voice ivr mijn trackingnr geven. Na 5 pogingen, dan maar opgelegd en een mail gestuurd. En ik sprak dan nog niet eens in het dialect (wel Gentse tongval).

Geef mij dan maar het oude systeem, met een keuze via toetsen. Na 15 seconden zou er trouwens automatisch doorgeschakeld worden volgens het nieuws.

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 19:09
door MClaeys
ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?

Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 20:11
door ITnetadmin
Voice recognition maakt clandestien bellen in noodgevallen wel moeilijker.

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 20:48
door krisken
MClaeys schreef:
ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?

Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.

Tuurlijk kan dat :) https://www.sos112.be/nl/voor-doven

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 11 Feb 2020, 22:17
door philippe_d
ITnetadmin schreef:Van testnr 119 had ik overigens nog niet gehoord; enkel van 117

117 is het testnummer van de 101
119 is het testnummer van de 112

ITnetadmin schreef:Wat gebeurt er trouwens als je bij de testnummers een keuze maakt?

Als 1 kiest kom je bij de testboodschap van de 119 terecht
Als 2 kiest kom je bij de testboodschap van de 117 terecht
Bij "no selection" wordt het menu 1x herhaald, daarna wordt je automatisch doorverbonden naar 117/119 (afhankelijk van welk nummer je belde).

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 12 Feb 2020, 07:04
door MClaeys
krisken schreef:
MClaeys schreef:
ub4b schreef:Kunnen ze daar geen voice recognition op zetten?

Das wat lastiger dan om er een pizza te bestellen als uw wederhelft uw ogen dichtklopt. Daar is dan sms voor maar dat is nog niet actief in België denk ik.

Tuurlijk kan dat :) https://www.sos112.be/nl/voor-doven

Ah, weer bijgeleerd se :) ik wist dat het in sommige landen al kon, wist niet dat het ook bij ons het geval was.

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 12 Feb 2020, 13:04
door thepretorian
Dat is zeker mogelijk bij ons, maar enkel geregistreerde gebruikers kunnen dit via een doven organisatie. Hun "leden" krijgen dan een nummer die begint met 8*** waar ze naartoe kunnen smssen. Wil je toch berichtjes kunnen sturen naar de noodcentrales, dan installeer je best app 112be. De calltaker kan vanaf zijn kant een chat starten met de oproeper indien spraak niet mogelijk is.

Het SMS nummer blijft jammer genoeg een geheim voor het publiek omdat er in verleden (nog recent) misbruik van gemaakt is geweest door enkele. Deze enkele moeten helaas zich nu bij de rechter gaan uitleggen.

Vandaag is het de 2e dag sinds IVR actief is. Voorlopig nog kleine bugjes, wordt aangewerkt. Maar het % van oproepen bij de verkeerde noodcentrale is wel duidelijk lager dan eergisteren, zo'n 60% minder.

Re: Keuzemneu 112

Geplaatst: 12 Feb 2020, 13:11
door tien
thepretorian schreef:Het SMS nummer blijft jammer genoeg een geheim voor het publiek omdat er in verleden (nog recent) misbruik van gemaakt is geweest door enkele. Deze enkele moeten helaas zich nu bij de rechter gaan uitleggen.

Helaas? Je zou verwachten dat ze beseffen dat sms toch echt wel vindbaar is maar met 1/4 'foute' calls verschiet ik niet echt (foutief wil natuurlijk niet direct misbruik zeggen).