Suggestie voor AP setje

jrh
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Suggestie voor AP setje

Berichtdoor jrh » 26 Nov 2020, 17:32

Ik heb thuis een goed draaiend bekabeld netwerkje met loadbalancing.(*)
Voor het eerst moet :bang: ik nu ook iets draadloos verbinden, en dit moet geïntegreerd worden met het bekabeld netwerk.

Gezien ik het bestaande bekabeld netwerk niet wil omgooien, ben ik op zoek naar een paar goede APs (3 verdiepen, dus wellicht 1 per verdiep)
Ik zoek iets dat:
  • snel/eenvoudig geconfigueerd kan worden, want mijn wifi ervaring is letterlijk nul ;
  • waar een DHCP relay functie opststaat om het ip4/6 netwerk over te nemen van de router en de machine te zien verschijnen op het bekabeld netwerk;
  • die verbindingen naadloos aan elkaar doorgeven als de draadloze bakjes van de ene plek naar de andere gaan.
  • kogelvrij werkt, want ik heb 20 buren met wifi waardoor wellicht de frequenties overbelast zijn en ik geen beveiligingslekken wil :cry:

Iemand een tip van welk product/merk + waar ik naar moet kijken ivm functionaliteit?
Een tip naar een goede handleiding zou ook leuk zijn. :beerchug:

Bedankt!

(*) met eeuwige dank aan een forumlid trouwens, die me ooit op de goede weg gezet heeft ivm routeros.

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 107 keer
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

Re: Suggestie voor AP setje

Berichtdoor MarkDM » 26 Nov 2020, 18:07

Wij hebben hier jaren gesukkeld met dat naadloos overgaan tussen de AP's (Fritzboxen en allerhande).
Je moet hiervoor een 'Controller based' solution hebben. Professionele oplossing.
Ik koos voor de TP-Link OC200 (Omada Cloud Controller) en bijhorende AP's. Dat is nog betaalbaar.
Gewoon alle componenten aansluiten op je netwerk, ze vinden elkaar. De controller configureren is simpel.

Nu werkt het perfect.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 723 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer

Berichtdoor heist_175 » 26 Nov 2020, 19:53

Op aanraden van DarkV/r2504 en anderen hier op UB heb ik hier Unifi hangen.
Werkt prima. Eenmalig de controller instellen (alles wat je niet snapt afblijven, dan komt het helemaal goed :)) en dan elke AP "adopten" in het netwerk.
Geen idee hoe groot je woont, misschien is een "Lite" al voldoende, per verdiep?
En dan nog een controller erbij.

Qua kogelvrij: stel een belachelijk lang en complex WPA2 paswoord in en klaar.

Ik heb meerdere netwerken/SSID's:
- privé: alle eigen toestellen (WPA2 met belachelijk lang paswoord)
- guest1: guest met permanente toegang (familie die komt babysitten, ...), maar kunnen niet aan de NAS, Chromecast, ... (WPA2 met belachelijk lang paswoord)
- guest2: guest met tijdelijke toegang van 8u, gebruik ik als ik zelf pc's/smartphones configureer en ik te lui ben het WPA2 paswoord met een TXT op de pc te zetten & voor bezoekers (werflui), guest2 heeft een eenvoudig paswoord & een one-time-paswoord op een captive portal

jrh
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor jrh » 26 Nov 2020, 19:58

(dit bericht is vervangen door samenvatting onderaan de verschillende posts)
Laatst gewijzigd door jrh op 26 Nov 2020, 20:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: fusabe
Bedankt: 434 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer

Berichtdoor Tim.Bracquez » 26 Nov 2020, 20:05

Mikrotik heeft ook in RouterOS CAPsMAN geïntegreerd, geen extra cloud controller nodig of device voor beheer AP's. Deze manager werkt als een extra package op je main router. Wel iets meer hands-on voor de eerste installatie maar echt alles is te regelen.

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:CAPsMAN

Elk AP van MikroTik kan je opnemen in deze manager, maar de CAP ac's zijn wel heel goed... https://mikrotik.com/product/cap_ac
Tim Bracquez, tim@fusa.be, https://www.fusa.be
Dedicated Servers & Promoties - https://fusa.be/nl/hosting/offer
MikroTik Routerboards - https://fusa.be/shop

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 26 Nov 2020, 20:09

Unifi UAP AC Lite: https://tweakers.net/pricewatch/462454/ ... -pack.html

Ik zou - bij een nieuwe setup - geen merken beginnen mixen.
Koop 1 merk/type: controller met enkele AP's en klaar.

jrh
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor jrh » 26 Nov 2020, 20:36

Bedankt voor de tips. Geapprecieerd. :beerchug:

Ik noteer volgende types van hardware:
- één TP-Link OC200 samen met vb. één of meerdere EAP225 Wall AP's is een oplossing. (nog nooit over gehoord tot daarnet.)
- unify: een controller en APs vb. Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- bovenop routerOS: CAPsMAN https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:CAPsMAN + cAP ac

Andere tips:
- om kogelvrij te maken: stel een belachelijk lang en complex WPA2 paswoord in.
- liefst geen mix van hardware merken

Ondertussen heb ik in de routeros inderdaad ook CAPsMAN geïnstalleerd gevonden. Ziet er nogal masso uit om APs te configureren als ik de YT filmpjes bekijk. Dus ik ga het erop wagen.
Komt toe over een dag of 10. Hoop dat het me toch lukt op een max uurtje. :oops:

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Berichtdoor Tomsworld » 26 Nov 2020, 22:09

Voor die inwall's let op 225 is 100 Mbit 235 is 1 gbit

Ikzelf doe allemaal unifi.
Provider: Orange cable 100/10
Netwerk: Unifi Edgerouter 4, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + UniFi switches Voip: Voip 3cx & Ovh + 3*net
Tv: Orange decoder

gunmaster
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 49 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Berichtdoor gunmaster » 26 Nov 2020, 23:33

Ik heb zelf ook een aantal lite ap's, perfect bereik tot in de tuin. Ik heb de softwarematige controller en kan ook getuigen van een goede handover.
Heb ook gemixte hardware, switches en powerlines van allerhande merken (vooral tp-link) en dat is eigenlijk allemaal heel stabiel.

Heb ook een unifi USG als router, ook een capabel bakje maar al wat verouderd ondertussen.
Het leuke van een full unifi systeem is wel dat je wat statistieken krijgt, maar dat is 100% gimmick.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

Berichtdoor DarkV » 26 Nov 2020, 23:36

Tomsworld schreef:Voor die inwall's let op 225 is 100 Mbit 235 is 1 gbit

Wat bedoel je daarmee ?

8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 26 keer
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer

Berichtdoor 8balljunkie » 27 Nov 2020, 10:29

Ik vind het eigenlijk niet waard om zo'n dure AP's van unifi te kopen voor de ocassionele wifi.

Bij Seamless roaming stel ik mij ook vragen, aangezien het geen standaard is. Elke fabrikant heeft zijn eigen implementatie van hoe, wat en wanneer.
Ik heb gewoon bekabelde ap's die geen roaming hebben en mijn toestel beslist zelf wanneer die moet herverbinden naar een sterkere AP.
Eigenlijk weet je nooit of nu je controller heeft beslist om te switchen of je toestel het zelf heeft gedaan.
Je zou kunnen zeggen dat misschien tijdens video bellen het via de controller verloopt, maar heb je daar voor een premium van over de 300 euro betaald.

Ik heb mijn Router/AP's gekocht wanneer ze afgeprijsd stonden voor een totaal van 179 euro. Met de komst van Wifi 6 willen velen hun toestellen vervangen en dan betaal je weer 300 tot 600 euro voor de upgrade. Is het dat wel waard vraag ik mij af.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 27 Nov 2020, 11:06

@seamless roaming
Ik ben geen Unifi sales, maar bij unifi werkt dat wel perfect.
Ik kan in een conference call op een VPN gewoon met mijn laptop door het huis lopen en de VPN, de call noch de audio wordt op eender welk moment onderbroken.
Idem als de dochters bellen via whatsapp: ze lopen door het ganse huis en de call of de audio wordt niet onderbroken.

@upgrade Wifi6
Je kiest er zelf voor om al dan niet te upgraden.
Persoonlijk vind ik dat Wifi6 te weinig verbeteringen heeft tov mijn AC-AP's om daar geld aan uit te geven.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 590 keer
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 28 Nov 2020, 16:30

Ik zou geen zware investeringen doen in 802.11ax units (wifi 6), want de volgende standaard loert al om de hoek: wifi 6e (ik kan niet direct een ieee nummer terugvinden).
De 6GHz band wordt nl vrijgegeven voor wifi, als uitbreiding voor de te kleine 5GHz band.
In de US gaat het om 1200MHz, de EU gaat slechts de helft vrijgeven, zo'n 600MHz (het onderste deel van de band).

PS: om een ideetje te geven van hoe snel de wifi alliance graag alles ziet veranderen:
Ze zijn al lang wifi 6 aan het verkopen, en komen nu met wifi 6e uit.
Intussen is de standard van wifi6 zelf zelf (ieee802.11ax dus) nog altijd een draft; de laatste berichten die ik terugvind spraken over een officiele standaard tegen september 2020, maar ik vind daar verder niks nieuws meer over dus ik neem aan dat dat nog altijd niet gebeurd is.
Pas dus op met de wifi alliance nummertjes, zij certificeren ook draft devices; kijk altijd naar de officiele ieee nummer voor de zekerheid.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

Berichtdoor CCatalyst » 28 Nov 2020, 17:20

Jep, een nieuw hoofstuk in het IEEE en Wi-Fi-Alliance gedoe. Brace yourselves.

ITnetadmin schreef:Ik zou geen zware investeringen doen in 802.11ax units (wifi 6), want de volgende standaard loert al om de hoek: wifi 6e (ik kan niet direct een ieee nummer terugvinden).

Het komt ook gewoon in 802.11ax :-)

Dat komt ervan met dat de Wi-Fi-alliance "hun versie" van 802.11ax al wou certificeren (om de verkoopscijfers van hun leden op te krikken) alvorens 802.11ax af was. Dit jaar komt er dus nog die belangrijke toevoeging van meer frequenties bij in de 802.11ax standard, maar dat staat natuurlijk niet meer in hun "Wi-Fi 6" standaard, wat eigenlijk de IEEE 802.11ax draft van ergens in 2018 in (weet niet zeker welke draft ze precies genomen hebben). Ik herinner me nog dat er hier mensen waren die toen zeiden dat er niets speciaals meer ging bijkomen in de draft en die ieder moment gecertificeerd zou worden :!:

Daarmee had de Wi-Fi Alliance natuurlijk wel een probleem. Er zijn al vele gecertificeerde "Wi-Fi 6" AP's/WRT's op de markt die de nieuwe frequenties van 802.11ax niet (en nooit) ondersteunen. "Wi-Fi 6" konden ze dus niet hergebruiken, want de verandering is te fundamenteel. Maar ze konden dit ook niet "Wi-Fi 7" noemen want dan zouden ze de indruk geven dat hun standaarden maar een jaar goed zijn (slecht voor de verkoop!), afaik doen ze ook enkel maar een nummer bump als de snelheid omhoog gaat wat hier niet het geval is, en ze willen ook nummer pariteit houden met de IEEE. Behold: Wi-Fi 6E, of "Wi-Fi 6 Extended", wat (hopelijk) de échte IEEE 802.11ax zal zijn, en wat dus eigenlijk Wi-Fi 6 had moeten zijn (haast en spoed/zelden goed). Chapeau aan de IEEE voor de manier waarop ze de Wi-Fi Alliance voetje gelicht hebben; hopelijk zijn ze de volgende keer wat voorzichtiger met drafts te "standaardiseren", alhoewel ik me geen illusies maak.

Een toestel dat volledig gecertificeerd is met Wi-Fi 6 zal in principe niet hardwarecompatibel zijn met Wi-Fi 6E, tenzij het een heel recent toestel van dit jaar is. Persoonlijk vind ik het triest voor al die mensen/bedrijven die zich hebben laten misleiden met die Wi-Fi 6 verkoopspraatjes want die toestellen worden duur verkocht terwijl de echte voordelen daarvan zullen pas over enkele jaren zichtbaar worden als de meeste toestellen overgeschakeld zijn, maar de voordelen van Wi-Fi 6E (de echte IEEE 802.11ax) zullen meteen duidelijk zijn. Wi-Fi 6 zal als een vereeuwigde "draft" van een onvolledige IEEE 802.11ax een "verloren" standaard worden, een vroeggeboren kind dat vroegtijdig sterft. Koop dus geen Wi-Fi 6 AP's!

ITnetadmin schreef:Intussen is de standard van wifi6 zelf zelf (ieee802.11ax dus) nog altijd een draft; de laatste berichten die ik terugvind spraken over een officiele standaard tegen september 2020

Klopt, is nog steeds niet gecertificeerd. Het is officieel nog voorzien voor dit jaar, maar we zullen zien. Het is al meerdere keren uitgesteld.

ITnetadmin schreef:Pas dus op met de wifi alliance nummertjes, zij certificeren ook draft devices; kijk altijd naar de officiele ieee nummer voor de zekerheid.

Wel eigenlijk certificeren ze geen draft devices, want ze certificeren officieel nooit volgens IEEE 802.11. "Wi-Fi 6" is een standaard op zich, ook al komt het dan van een commerciele organisatie ipv de IEEE. Zoals ik zei, ze hebben de draft IEEE 802.11ax genomen ergens in 2018, hier en daar nog wat details aan toegevoegd, en daar hebben ze dan de naam "Wi-Fi 6" op gekleefd, wat ze een "standard" noemen. Als ze een toestel certificeren, is dat dus volgens hun eigen "standard", en niet 100% volgens IEEE 802.11 of een draft ervan, ook al zit er een draft in de standaard verwerkt.

Officiele certificaties van toestellen aan de IEEE 802.11 standaard bestaan niet. Iedere fabrikant mag ook vrij op zijn toestel zetten dat het 802.11ax compatibel is, of het nu de waarheid is of niet, het is niet beschermd oid. Maar om "Wi-Fi 6" op je toestel te mogen zetten moet je betalen aan de Alliance, die naar ik veronderstel wel nagaan of je toestel minstens voldoet aan de "Wi-Fi 6 standaard" (niet IEEE 802.11ax dus). Je mag dan ook het bekende Wi-Fi logootje op je verpakking en toestel zetten, want de Alliance heeft dat ook in eigendom. Maw: wie niet betaalt aan de Alliance, mag dat logootje niet op z'n toestel zetten (zijn veel "inbreuken" tegen).

Als je dit al verwarrend vindt, denk dan eens aan hoe de mensen die niets van achtergrond van Wi-Fi hebben dit allemaal moeten vatten. Probeer dit maar eens uit te leggen aan een leek. TL;DR: Koop geen Wi-Fi 6 AP's! Wacht op Wi-Fi 6E of koop een goedkoper Wi-Fi 5 (802.11ac Wave 2) toestel - dat zal nog jaren goed blijven.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor DarkV » 28 Nov 2020, 21:13

8balljunkie schreef:Met de komst van Wifi 6 willen velen hun toestellen vervangen en dan betaal je weer 300 tot 600 euro voor de upgrade. Is het dat wel waard vraag ik mij af.

Een Unifi Lite 6 kost rond de 90 euro... geen idee waar je prijs van 300 tot 600 euro vandaan komt (tenzij je het over 3 a 6 AP's hebt).

Maar zoals reeds geschreven is de meerwaarde van Wifi 6 beperkt... maar als je de AP's aan dezelfde prijs kan kopen waarom niet ?

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ITnetadmin » 29 Nov 2020, 09:43

Tja, de IEEE trekt zich weinig aan van marketing en snelheid :-)
Ik wist wel niet dat je ongestraft IEEE standaarden op je product mag zetten; dat zou gecertificeerd moeten gebeuren.

Ik vraag me alleen af hoe, in deze wereld van "we kopen onze APs op internet", de makers ervoor gaan zorgen dat EU users niet gaan zitten prullen met toestellen die in de hogere 6GHz band zitten die enkel in de US mogen gebruikt worden, zonder dat die toestellen regio-locked en verboden voor verkoop in de EU gaan worden, stel je voor dat er dan mogelijk geen EU versie van uitkomt.
Persoonlijk prefereer ik gewoon een manuele setting in de setup (region), maar uiteraard gaat dit misbruikt worden, want een frequentie waar niemand op mag zitten is aantrekkelijk om te gebruiken vanwege geen storingen van de buren.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor DarkV » 29 Nov 2020, 11:08

Dit is toch niet anders dan zoals het al twintig jaar is ? In de 2.4 GHz heb je ook afhankelijk van de regio 11 of 13 kanalen.

Je AP op een kanaal zetten dat niet toegelaten is in je regio heeft trouwens weinig zin... tenzij je ook al je clients gaat verzetten.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

Berichtdoor CCatalyst » 29 Nov 2020, 15:21

Fabrikanten maken verschillende edities van een AP voor de verschillende markten. Hardware is dezelfde, maar er zit een ROM module in waar de geospecifieke informatie op staat inzake welke kanalen toegankelijk zijn, ook welke sterktes enzomeer. Soms is het de chipset zelf waarvan er verschillende regio-locked edities zijn.

Hoe je kan tegenhouden dat iemand een AP in de VS koopt en die hier gebruikt? Niet :) Het is ook niet verboden een AP bedoeld voor de FCC (VS) te importeren hier, je mag ze alleen niet gebruiken (of enkel in overeenstemming met ETSI). De verantwoordelijkheid dat de correcte frequenties gebruikt worden ligt bij de eindgebruiker. En als je Cisco vraagt om een AP voor de Amerikaanse markt te leveren hier zullen ze dat ook doen, met de vermelding erbij dat jij verantwoordelijk bent.

ITnetadmin schreef:Persoonlijk prefereer ik gewoon een manuele setting in de setup (region), maar uiteraard gaat dit misbruikt worden, want een frequentie waar niemand op mag zitten is aantrekkelijk om te gebruiken vanwege geen storingen van de buren.

Met een firmware als OpenWRT kan je dit mogelijks wel nog configureren, afh van de chipset.

DarkV schreef:Dit is toch niet anders dan zoals het al twintig jaar is ? In de 2.4 GHz heb je ook afhankelijk van de regio 11 of 13 kanalen.

Je AP op een kanaal zetten dat niet toegelaten is in je regio heeft trouwens weinig zin... tenzij je ook al je clients gaat verzetten.

Clients mogen in principe alles ondersteunen, gezien ze meer en meer mobiel worden. Wat niet betekent dat elke client alles ondersteunt. Maar je kan hier bv een client verkopen die alle Wi-Fi 6E frequenties ondersteunt. Men dwingt de beperkingen op het niveau van de AP af, in een ideale wereld zou een client dus geen gebruik kunnen maken van "verkeerde" frequenties.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ITnetadmin » 29 Nov 2020, 19:33

Ik had het over de AP.
Oudere AirOS devices, iirc, vragen gewoon je regio en verwachten dat je als user eerlijk bent.

Maar de EU maakt de laatste tijd geluiden waarin ze zoiets op hardware niveau willen afdwingen.
Zo willen ze oa dat chipsets voor SDR (software defined radio) enkel zou kunnen werken in frequenties die hier toegelaten zijn, ipv de hardware alles toe te laten en dan het verbod af te dwingen op het vlak van de verantwoordelijkheid van de user (zoals nu ook vaak bij radioamateurs het geval is, je toestel kan het wel maar je mag het niet doen).
Dat laatste is uiteraard problematischer dan bij wifi, omdat die chips dan gegarandeerd gaan gelocked worden op frequenties die publiek toegankelijk zijn, en de frequenties waar radioamateurs licenses voor hebben gaan uit de boot vallen.

Persoonlijk prefereer ik dus user choice, omdat dat veel minder miserie zou inhouden om devices te importeren.

Inzake de 2.4: als je die op Japan zet, krijg je een kanaal 14, dat verder van kanaal 13 ligt dan de normale afstand tussen kanalen op 2.4 wifi; maw 14 heeft (iirc) geen signal overlap met 13 (waar dat voor kanaal 13 met kanaal 11 en 12 wel het geval is).
Degene die dat wisten hadden natuurlijk wel een voordeel om ongestoord wifi te voorzien (als hun clients 14 ondersteunden, maar dat doen ze dus meestal wel).

Terug naar “Netwerken en Security”