Nieuw huis, nieuw netwerk, help!

ZheRooH
Starter
Starter

Nieuw huis, nieuw netwerk, help!

Berichtdoor ZheRooH » 4 weken 19 uur 21 minuten geleden (23 Jan 2020, 12:22)

Hey allemaal,

Ik heb wat hulp nodig bij het opzetten van mijn netwerk. Heb net een huis verbouwd en het is bijna klaar om in te trekken. Moet telenet bellen voor de kabel de komen trekken, maar heb nog tijd.

Wat ik in gedachte had:

* Setupbox van Telenet => Ubiquiti Unifi Security Gateway Router => Ubiquiti Switch (8ports/4poe)

Heb op verschillende punten cat5e kabels. Aan het meest centrale punt zou ik een Ubiquity AC Pro voorzien. Te bekijken als deze er is hoe de spreiding van wifi in het huis is. Als deze niet ok is neem ik 2 AC Pro's 1 beneden en 1 op de bovenverdieping.

De aansluiting aan tv koop ik dan nog een standard switch zodat tv/ps4/switch/steam link via netwerk kabel aangesloten kunnen worden.

Ik heb ook interesse om later het netwerk uit te breiden met de mini camera's van Ubiquiti.

Is deze setup ok? En is er geen probleem met de Telenet router en hierachter de Unifi router (ik veronderstel dat ik de telenet router ergens moet uitschakelen en deze enkel als modem gebruik)

Zijn er nog kleine verbeteringen mogelijk?

Thx

krisken
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kriskenbe
Bedankt: 938 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1806 keer

Re: Nieuw huis, nieuw netwerk, help!

Berichtdoor krisken » 4 weken 19 uur 11 minuten geleden (23 Jan 2020, 12:33)

Indien je ook digitale tv neemt van telenet dan moet de decoder rechtstreeks verbonden zijn met de modem van Telenet. Dus niet met je eigen router. Verder moet je bij Telenet kiezen tussen een All-In-One modem (inclusief wifi etc) ofwel een modem-only. Deze laatste is alleen een modem, geen wifi etc.

Bovenstaande wilt dus wel zeggen dat je bij de punten waar je televisie wilt (in combinatie met tv/ps4/switch/steam) je dus 2 UTP kabels gaat nodig hebben. Je kan dit oplossen door gebruik te maken van vlan's in je netwerk (wat ik heb gedaan) of je gebruikt een devolo set voor alles wat TV is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = United Telecom + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Orange + Netflix
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti

jaker
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer

Berichtdoor jaker » 4 weken 18 uur 58 minuten geleden (23 Jan 2020, 12:46)

Ik hoop dat je ook aan een coaxkabel hebt gedacht voor de aansluiting van je TV (digicorder) bij telenet. :wink:
Internet/TV: Telenet Whoppa
VoIP: Fritzbox 7390 met Telenet/Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato

ZheRooH
Starter
Starter

Berichtdoor ZheRooH » 4 weken 18 uur 1 minuut geleden (23 Jan 2020, 13:43)

jaker schreef:Ik hoop dat je ook aan een coaxkabel hebt gedacht voor de aansluiting van je TV (digicorder) bij telenet. :wink:

Yes, maar momenteel neem ik geen tv, enkel internet. Thx

krisken schreef:Indien je ook digitale tv neemt van telenet dan moet de decoder rechtstreeks verbonden zijn met de modem van Telenet. Dus niet met je eigen router. Verder moet je bij Telenet kiezen tussen een All-In-One modem (inclusief wifi etc) ofwel een modem-only. Deze laatste is alleen een modem, geen wifi etc.

Bovenstaande wilt dus wel zeggen dat je bij de punten waar je televisie wilt (in combinatie met tv/ps4/switch/steam) je dus 2 UTP kabels gaat nodig hebben. Je kan dit oplossen door gebruik te maken van vlan's in je netwerk (wat ik heb gedaan) of je gebruikt een devolo set voor alles wat TV is.

Heb momenteel niet de bedoeling om ook tv aansluiting te nemen.
Ok thx! Dus ik neem best enkel modem. De rest van de setup is dus geen probleem.

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 4 weken 17 uur 24 minuten geleden (23 Jan 2020, 14:19)

Persoonlijk zou ik gaan voor de modem only, maar dat zal in dit geval niet zo een issue zijn mocht het een all-in-one betreffen.
Aan deze modem hang je een degelijke switch, en aan deze switch laat je alle UTP kabels toekomen naar de plaatsen waar je netwerk wilt.

TV = Orange + Netflix

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 546 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 4 weken 17 uur 14 minuten geleden (23 Jan 2020, 14:29)

UTP trek je best altijd per twee.
Dat gezegd kan je met wat kennis van zaken ook vlans gebruiken voor traffic separation, zodat je telenet digicorder traffiek mee over je switchen kan.

Lazio
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Berichtdoor Lazio » 4 weken 17 uur 12 minuten geleden (23 Jan 2020, 14:32)

Binnenkort in een gelijkaardige situatie.
Zijn er suggesties voor goede switch direct na modem en een simpele switch aan de televisie?
Voor wifi zal ik per verdieping een Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO voorzien

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 4 weken 17 uur 1 seconde geleden (23 Jan 2020, 14:44)

ITnetadmin schreef:UTP trek je best altijd per twee.

+1 voor deze tip alleen al! :-)

Lazio schreef:Binnenkort in een gelijkaardige situatie.
Zijn er suggesties voor goede switch direct na modem en een simpele switch aan de televisie?
Voor wifi zal ik per verdieping een Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO voorzien

Goh elke switch zal goed genoeg zijn, het is maar wat je er aan wilt uitgeven natuurlijk. Ikzelf gebruik een Mikrotik RB3011 als "core router", welke via fiber verbonden is met mijn Mikrotik switch (24 poorts). Op deze switch komen 6 switches toe + 4 AP's.

Router : https://mikrotik.com/product/RB3011UiAS-RM
Switches : https://mikrotik.com/product/CRS125-24G-1S-IN (maar dan de rackmount versie)

TV = Orange + Netflix

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer

Berichtdoor devilkin » 4 weken 15 uur 46 minuten geleden (23 Jan 2020, 15:58)

Ik zou voor een nieuwe installatie *niet* investeren in een Unifi USG router. De toekomst van die productlijn is heel onduidelijk.
Orange Love Trio -- using Ubiquiti USG-3
Orange Dolphin & Proximus (corporate) -- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

DarkV
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Berichtdoor DarkV » 4 weken 10 uur 9 minuten geleden (23 Jan 2020, 21:34)

Als je voor Ubiquiti wil gaan is de Dream Machine aan te bevelen (heb je meteen een controller, AP en switch).

Daarna kan je nog extra AP's of switches zetten en dan zou ik in het ecosysteem blijven.

Nexus1980
Member
Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor Nexus1980 » 4 weken 9 uur 18 minuten geleden (23 Jan 2020, 22:26)

Grappig. Wij trekken binnenkort ook in een nieuw huis en had ook het idee om ubiquiti spul aan te kopen.

Mijn setup zou zijn (proximus fiber) -> 8 port switch met 4x poe -> 2x Ap. 1 nano HD en een lite.

Ik las dat de nano betere mimo opstelling had zeker in het 5ghz spectrum. De Pro heeft dan weer een betere 2.4 ghz antenne. Tsja je ziet maar wat voor jou het belangrijkste is.

Wat vind jij is het grote nut bij de security gateway? Is een poging tot uw systeem hacken dan zo groot? Mijn bedoeling is echt niet sarcastisch te klinken (nee echt..). Ik ben al 24 jaar op internet zonder iets van firewall (buiten op de windows machine zelf) en heb nog nooit problemen gehad?

Nog een laatste kleine opmerking. Zou je niet de voorkeur geven voor cat6e? Ben je ineens goed voor 10gbit. Met dit soort dingen denk je best voorruit. Ik kan nu absoluut geen toepassingen bedenken waarbij je dit echt nodig hebt maar je weet niet binnen 5 of 10 jaar.

Ik las ook iets dat je overweegt camera’s te plaatsen? Vermoedelijk ook daarom dat je poe switch neemt? Zie zeker dat je koperen kernen neemt (cu) en geen cca. Want die geleiden niet zo goed stroom.

Succes met je opstelling en laat zeker iets weten. Ben benieuwd!

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 546 keer
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 4 weken 7 uur 26 minuten geleden (24 Jan 2020, 00:18)

Nexus1980 schreef:Ik ben al 24 jaar op internet zonder iets van firewall (buiten op de windows machine zelf) en heb nog nooit problemen gehad?

Voor de duidelijkheid: een router met NAT fungeert grotendeels als een stateless firewall.
Tenzij je dus al die jaren je pc/laptop rechtstreeks op een modem only aansloot heb je altijd wel bescherming gehad.

Nexus1980
Member
Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor Nexus1980 » 4 weken 19 minuten 46 seconden geleden (24 Jan 2020, 07:24)

Ja indd vaak een router ertussen. Of lang geleden een hub.

tien
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 24 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor tien » 3 weken 6 dagen 23 uur geleden (24 Jan 2020, 08:28)

Hier zit de firewall ook vooral om de ervaring er tussen en routering vdsl/4g backup. Verhaal wordt anders voor de vele die hier thuis services draaien, alles is hier LAN only.
Switches net vervangen, dacht ook naar ubiquiti en/of 10gbit maar nog beetje te vroeg. Alle connected materiaal staat hier praktisch in de living dus moet gewoon niet teveel lawaai maken en kabels geen al te groot probleem (wel nog eens "investeren" in kabelgootje want nu geen zicht)

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 571 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 348 keer

Berichtdoor heist_175 » 3 weken 6 dagen 23 uur geleden (24 Jan 2020, 08:37)

Nexus1980 schreef:Wat vind jij is het grote nut bij de security gateway? Is een poging tot uw systeem hacken dan zo groot? Mijn bedoeling is echt niet sarcastisch te klinken (nee echt..). Ik ben al 24 jaar op internet zonder iets van firewall (buiten op de windows machine zelf) en heb nog nooit problemen gehad?

Om zelf te kunnen beslissen welk toestel er al dan niet naar buiten mag, via welk protocol en op welke poort.
In het ideale scenario stel je dat per toestel in, maar met IoT (ea) is het niet zomaar evident dat je dat allemaal kan configureren.
Ik beslis graag zelf wie/wat/waar DNS en dus een firewall om "rogue" DNS-requests op te vangen, dus lijkt een firewall me niet overdreven?

ZheRooH
Starter
Starter

Berichtdoor ZheRooH » 3 weken 6 dagen 22 uur geleden (24 Jan 2020, 09:28)

Thx voor al de extra reply's.

De kabels zijn helaas al getrokken door de elektricien en chape en plakwerk is aanwezig. Het is volledig uit mijn gedachten gegaan om te vragen welke cat hij ging gebruiken. Mijn eigen schuld natuurlijk.

Ik heb nog wat leeswerk te doen voor ik effectief beslis precies.
Toch geen unify router, ik bekijk die dream machine even

Terug naar “Netwerken en Security”