Wireless repeater en automatisch verbinden

AnD
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 70 keer
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer

Wireless repeater en automatisch verbinden

Berichtdoor AnD » 20 Jun 2013, 16:37

Ik heb een tijd geleden een wireless repeater gekocht, merkloos op ebay.
Als mijn laptop verbonden is met deze repeater dan gaat alles heel vlot zoals het moet, maar het probleem is dat mijn laptop niet altijd automatisch verbind met deze repeater. Op mijn laptop staat Xubuntu en de repeater is met een utp kabel aangesloten op mijn TP-link wr1043nd, deze router hangt achter mijn bbox2.

SSID is bij beide hetzelfde, alsook de encryptie wpa2/AES en het wachtwoord. Het kanaal staat ook op hetzelfde, namelijk 9.

Vroeger met een vorige laptop heb ik ook eens een wireless router gebruikt als access point en dit werkte toen heel goed zonder problemen.

Waar kan dit aan liggen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 172 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Re: Wireless repeater en automatisch verbinden

Berichtdoor Tomsworld » 20 Jun 2013, 19:42

Ik zou al beginnen met beiden op een verschillende kanaal te zetten.

Liefst altijd kanaal 1,6 of 11 gebruiken.

Eventueel repeater andere ssid laten uitzenden en manueel verbinden ?
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

AnD
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AnD » 20 Jun 2013, 19:52

Ik ben hier nog wat aan het proberen geweest en nu heb ik beide op kanaal 5 gezet en tot nu toe verbind de laptop wel met het beste signaal.
Volgens LinSSID staan de meeste draadloze netwerken hier in de buurt op kanaal 8 en hoger alhoewel dat in het begin niet was, het is net alsof de hele buurt hier z'n kanalen heeft zitten te veranderen.

cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Berichtdoor cyberbozzo » 20 Jun 2013, 21:09

Als ik het goed begrijp heb je dus een extra AP geïnstalleerd en maak je geen gebruik van een eventuele repeater functie (repeater = kopie van het signaal 'doorzenden' zonder gebruik van een UTP kabel of dergelijke).

Werkt het 'roamen' tussen de access points wel met andere toestellen?
Of werkt het met geen enkel toestel?

Je kan ook eens kijken in de eigenschappen van je wireless NIC of daar alles goed staat mbt de roaming functies. Eventueel roaming agressiever instellen.

cavecat
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor cavecat » 20 Jun 2013, 22:40

De "goeie" kanalen zijn 1 , 6 en 11.

Je kan eventueel dit eens nalezen :
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/l ... nce-part-3

Ik zie al een 40Mhz setting staan op de repeater , not good (en al helemaal niet voor de buren)
http://www.smallnetbuilder.com/wireless ... ghz-part-1

Probeer eens met beiden op 20Mhz te gooien (de TPlink heeft auto staan , afhankelijk van wat de andere optie in de dropdown box zegt is dat ofwel 20 ofwel 40)
En dan eentje op Kanaal 1 , de andere op Kanaal 6
Floris Bakker for president!

AnD
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AnD » 21 Jun 2013, 06:57

@cyberbozzo: ja het is een repeater, maar het heeft ook een AP functie. Omdat de utp kabel hier op zolder toch al ligt van een aantal jaar terug maak ik daar maar gebruik van.
Met andere toestellen (smartphone) heb ik het ook al meegemaakt dat het niet goed werkt.

@cavecat: ik heb nu de kanalen op 1 en op 6 staan en het op 20 MHz gezet. Dus ben ik eens benieuwd wat het gaat doen of het beter gaat worden. :)

lion51
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 72 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor lion51 » 21 Jun 2013, 07:48

Is er iemand die mij tips kan geven bij de keuze van wifi extender?
Ik opteer wel voor dual band gezien ik een bbox3 heb

meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Bedankt: 554 keer
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer

Berichtdoor meon » 21 Jun 2013, 09:48

Ha, ik heb sinds eergisteren ook zo'n brol-repeater :(.

Als je 'm als repeater gebruikt registreert ie zich op hetzelfde wifi-kanaal (logisch, zit maar 1 radio in)... Bijgevolg drukt ie het signaal van m'n Thomson-router dus weg. In de praktijk raak ik met smartphone niet meer verbonden op m'n "moeder-verbinding" en uiteindelijk heb ik nog geen ontvangst op de plekken waar ik ontvangst hoopte te hebben... Thomson verlaagt z'n snelheid al naar 18 Mbps (802.11G) en op dat Chinees ding haal ik uiteindelijk max 4 Mbps, in het beste geval en zeker niet sustained. "Roamen" werkt dus niet en ik merk dat ik de helft van de tijd nog gewoon op HSPA zit en geen signaal zie.

Pfft. Ik had beter dit gekocht denk ik: http://www.devolo.be/consumer/106_dlan- ... .html?l=nl

Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer

Berichtdoor Mathy » 21 Jun 2013, 11:04

Ik heb nog maar weinig werkende setups met repeaters gezien (kan aan de client devices liggen, spreek ik mij niet over uit), zelfs bij de betere merken. Gewoon een AP op ander adres met zelfde SSID werkt altijd vele malen beter.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be

AnD
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AnD » 21 Jun 2013, 11:06

Zo erg is het niet met die van mij, ik kan een 720p film van m'n htpc streamen naar de laptop, misschien 2x op 1,5uur is er een hapering.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1994 keer
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer

Berichtdoor ubremoved_539 » 21 Jun 2013, 12:52

AnD schreef:het is net alsof de hele buurt hier z'n kanalen heeft zitten te veranderen.

De meeste wireless routers/AP's hebben tegenwoordig een "auto" setting voor het kanaal... ze gaan dus constant zelf op zoek naar welk kanaal het minste storing zal hebben. Dit is echter een setting die enkel van toepassing op de plaats waar de router/AP staat... niet bij jou in het huis ernaast omdat jij geen weet hebt van de signalen langs de andere buur z'n kant (want die zijn mogelijk te zwak om tot bij jou te geraken).

cavecat schreef:De "goeie" kanalen zijn 1 , 6 en 11.

Theorie van vroeger... en gewoon niet meer geldig vanwege de reden hierboven (zo'n auto setting gebruikt ook andere kanalen). Enkel en alléén wanneer je ALLE routers/AP's in je buurt manueel zou instellen zou op basis van die kanalen een "redelijk" ideale distributie kunnen bekomen... maar dat is niet realistisch.

Mathy schreef:Ik heb nog maar weinig werkende setups met repeaters gezien

Repeaters zorgen zo ie zo al voor 50% verlies in capaciteit en zijn eigenlijk nooit een goede oplossing (tenzij je aparte frequenties gebruikt voor de links onderling, maar dan spreekt je niet meer over de goedkope spullen die je her en der kan vinden). Ik kan alléén maar aanbevelen een extra AP te plaatsen (best via UTP, of anders via PLC)... en als je er meerdere nodig hebt naar deftige hardware te kijken zoals bv Ubiquiti.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 531 keer
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 23 Jun 2013, 19:07

Niet overlappende kanalen zijn idd 1, 6 en 11 (maar dat is uit de US, waar kanalen 12 en 13 niet gebruikt mogen worden). Ook worden die kanalen tegenwoordig al wat beter gebruikt.
Er zijn ook andere technieken tegenwoordig in gebruik om interferentie te verminderen.

In de gevallen dat ik een wireless bridge moet maken, gebruik ik daar liefst 2 dedicated APs voor, op een andere frequentie dan mijn wifi (degene die ik gebruik voor mijn tablets etc). Kan je zo'n link in 5 ghz doen ben je nog beter af natuurlijk.
Gebruik je idd hetzelde toestel zowel als bridge en AP, dan heb je verlies want de radio moet afwisselend jouw verbinding doen, en de info doorseinen naar zijn link. Dit geldt ook voor repeaters.

NielsH
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer

Berichtdoor NielsH » 24 Jun 2013, 09:27

Hm, ik ben ook stevig op zoek naar een repeater.

Enfin, "iets" dat er voor zorgt dat ik signaal heb in mijn tuin (het is zomer he). Die BBOX2 reikt meer een "half" huis ver...

Iemand tips?

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor ubremoved_539 » 24 Jun 2013, 15:12

ITnetadmin schreef:Niet overlappende kanalen zijn idd 1, 6 en 11

Nogmaals... da's theorie... als je ene buur op kanaal 3 zit en je andere op 9... dan kan jij geen enkel kanaal vinden dat niet overlappend is.

De theorie van niet overlappende kanalen werkt dus enkel wanneer IEDEREEN in je omgeving netjes mee doet (pure utopie)... en aangezien veel wireless stations tegenwoordig een AUTO setting hebben zijn zowat alle kanalen in gebruik.

NielsH schreef:Hm, ik ben ook stevig op zoek naar een repeater.

Een gouden raad... blijf weg van repeaters ! Zet gewoon een tweede AP verbonden via UTP (of eventueel PLC).

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 531 keer
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 24 Jun 2013, 22:38

Oh, absoluut, de 1-6-11 regel is een set van niet overlappende frequenties in de hele block, want de kanalen overlappen elk 2 andere kanalen in beide richtingen, 6 bv overlapt al vanaf 4 en tot 8.
Als iemand een andere gaat gebruiken is het spelletje om zeep, want dan is dat een kanaal dat minder dan 2 verwijderd is van de 1-6-11 set. Hoewel de 1-6-11 regel typisch US is, en bij ons, met 13 kanalen, er ook een 2-7-12 of 3-8-13 regel zou moeten zijn, als ik me mijn ietwat beknopte 802.11 theorie herinner :-)

Ook, again iirc, zit je met de N standaard met een tweede kanaal als loadbalancing, en hebben 2 APs dus al direct mogelijke interferentie, daar waar vroeger in theorie 3 APs naast mekaar konden werken.

johcla
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 131 keer
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer

Berichtdoor johcla » 24 Jun 2013, 22:57

Ik gebruik een Fritz Wlan repeater 300E van AVM en ben er zeer tevreden over. Connecties gebeuren automatisch en heb nu goede dekking in heel het huis en tuin.
Wat de kanalen betreft: mijn fritzbox zet iedere nacht enkele minuten de wifi uit. De reden is dat als wifi geactiveerd wordt, de fb telkens het beste kanaal zoekt, op basis van de wifi-kanalen uit de buurt.

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 265 keer
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer

Berichtdoor jackho » 25 Jun 2013, 09:09

zoals het hier al vermeld geweest is , is dit daarom niet altijd het beste want fb kiest wat het best is op de plaats waar hij staat maar daarom niet het beste voor waar je client staat !

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor ubremoved_539 » 25 Jun 2013, 12:06

johcla schreef:Wat de kanalen betreft: mijn fritzbox zet iedere nacht enkele minuten de wifi uit. De reden is dat als wifi geactiveerd wordt, de fb telkens het beste kanaal zoekt, op basis van de wifi-kanalen uit de buurt.

Sommige AP's doen dat zelfs dynamisch... het ene moment zitten ze op kanaal X, het andere op kanaal Y.

Tevens heb je dan nog de AP's welke dynamisch schakelen tussen 20 en 40 MHz bandbreedte wat het nog erger maakt omdat het vaak het dynamisch aanpassen triggered van andere AP's.

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 265 keer
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer

Berichtdoor jackho » 25 Jun 2013, 13:16

die bonding heb ik zelf bij iemand uitgezet want er waren dikwijls problemen mee

Terug naar “Netwerken en Security”