Curved monitor of toch niet?

TheCeet
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Curved monitor of toch niet?

Berichtdoor TheCeet » 17 Jan 2020, 18:05

Er staat een nieuwe aankoop op de planning: een monitor.

Nu wil ik jullie ervaringen eens horen.
Momenteel zie ik hetvolgende scherm zitten: Iiyama PROLITE XUB3493WQSU-B1
Maar ik zie ook curved varianten. Is dit beter, slechter? Heb dus geen flauw idee.

Geen prio ivm games of fotografie etc.
Gewoon thuis werk, PS4, surfen etc.
iPhone 11 Pro: Proximus Smart Ent Comfort
ISP: Afbeelding edpnet FiberXL

MaT
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 227 keer
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer

Re: Curved monitor of toch niet?

Berichtdoor MaT » 17 Jan 2020, 19:19

Of het beter of slechter is kan je veel discussiëren.
Er word gezegd dat de kijkhoeken beter zijn en je een betere immersie krijg omdat het beeld op elke punt even ver van je ogen staat (als je in het brandpunt zit). Mijn bedenking daarbij is dat de kijkhoeken op IPS met 178° sowieso ok is en dat er geen rekening gehouden word met de kromming bij het renderen van het beeld waardoor je vervorming krijgt.

Ik heb vorige week nog wat curved monitoren gezien bij kennissen en ik kan maar niet wennen aan de vervorming. Zijzelf zeggen dan net dat het veel gemakkelijker is om alles op hun ultrawide in hun gezichtsveld te houden.

Ik zou dus aanraden om zowel beide varianten eens in het echt te bekijken en zelf je oordeel te vormen of je het beter of slechter vind.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer

Berichtdoor devilkin » 17 Jan 2020, 19:51

Ik vind het zelf beter dan flat. Volgende aankoop zal zeker weer een curved scherm zijn.
Telenet All-Internet & TV -- using CV8560E & Ubiquiti USG-3
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)

MaT
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MaT » 17 Jan 2020, 23:51

Interresant stukje over vervorming bij curved monitoren:
https://linustechtips.com/main/topic/22 ... -monitors/
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

Nexus1980
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor Nexus1980 » 18 Jan 2020, 09:37

Thuis heb ik een lichte curved monitor (LG 34UC79). De kromming van een curved monitor wordt uitgedrukt in "R'. deze is 3800R. hoe lager dit cijfer hoe "krommer". Eerlijk gezegd is er dus niet zoveel verschil tussen een platte. Dit gezegd... Het is een zéér goed scherm (144 Hz / IPS / QHD). hoewel ik er weinig op game.

Op mijn werk heb ik het kleine broertje ook een LG. maar een platte (29") (60 Hz)(ben niet zeker welk type precies). Maar toch heb ik liever mijn persoonlijke monitor. Misschien komt dit door de Refresh rate dat fijner aanvoelt voor de ogen of omdat hij gewoon iets groter is.

Ik kan alleen uit ervaring vertellen dat een 34" mooier en functioneler is dan een "29". Het feit dat hij curved doet er niet heel veel toe in mijn opzicht. Misschien ben ik doordat ik niet echt game niet de juiste persoon om er iets op te zeggen? Dat immersie of diepte gevoel heb ik zo niet enorm als je surft of leest. :lol:

Ik heb de LG34UC79 trouwens 2e hands gekocht. was een zeer goede koop.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 355 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 803 keer

Berichtdoor Tomby » 18 Jan 2020, 10:29

MaT schreef:Zijzelf zeggen dan net dat het veel gemakkelijker is om alles op hun ultrawide in hun gezichtsveld te houden.

Bizarre statement van hen dan. Want als je een gekromd vlak platdrukt ga je mathematisch een kleinere beeldhoek hebben en dus een kleiner gezichtsveld nodig hebben.
Afbeelding

MaT
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MaT » 18 Jan 2020, 11:02

Inderdaad, dat zit tussen de oren, net zoals het argument over vervorming wat net slechter word met een curved monitor.
Waarschijnlijk een of ander marketing praatje overgenomen :-)

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer

Berichtdoor boonpwnz » 18 Jan 2020, 11:14

Ik vind hoe dan ook een monitor en de eigenschappen ervan enorm persoonlijk. De ene monitor is niet goed voor een ander. Sommige dan weer wel.

Ernie
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 37 keer
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer

Berichtdoor Ernie » 18 Jan 2020, 11:44

Ik denk dat dit vooral afhangt van de breedte: als die zodanig groot is kan het handiger zijn om alles vanop dezelfde afstand te kunnen bekijken.
Kijk maar naar multi-monitor opstellingen: die zullen meestal ook niet op 1 lijn staan.

Bij TV's is dit naar mijn mening puur marketing, zoals 3D was, omdat daar de afstand groter is maar iemand die daar meer voor heeft neergeteld zal hoogstwaarschijnlijk zeggen dat het beter is.

MaT
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MaT » 18 Jan 2020, 12:32

Ernie schreef:Kijk maar naar multi-monitor opstellingen: die zullen meestal ook niet op 1 lijn staan.

Nee, maar bijvoorbeeld bij race games waarbij zelfs extreme hoeken gebruikt worden heb je dan wel opties om de hoek in te stellen zodat het beeld daarop kan aangepast worden. Hier heb je zo'n voorbeeld: https://youtu.be/lft_MXnrSkw?t=544.
Een curved monitor krijgt altijd exact hetzelfde beeld als een platte en toont dus een beeld dat bedoeld is om te bekijken op een plat oppervlak op een gekromd oppervlak wat vervorming geeft of andere rare effecten.

Terug naar “Computers en randapparatuur”