Advies ivm. major upgrade van m'n huidige pc

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Advies ivm. major upgrade van m'n huidige pc

Berichtdoor Mortov Molotov » 12 Jul 2019, 09:40

Dag iedereen,

ben op zoek naar een nieuwe PC, om redenen die ik gerust hieronder wat wil verduidelijken; maar in essentie gaat het om deze build:

PCPartPicker Part List

CPU: AMD - Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 8-Core Processor
CPU Cooler: Noctua - NH-U12S SE-AM4 CPU Cooler
Motherboard: Gigabyte - X570 GAMING X ATX AM4 Motherboard
Memory: G.Skill - Flare X Series 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory
Storage: Samsung - 850 EVO-Series 250 GB 2.5" Solid State Drive
Storage: Western Digital - Caviar Blue 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Storage: Western Digital - BLACK SERIES 2 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: Gigabyte - GeForce RTX 2070 SUPER 8 GB GAMING OC Video Card
Case: Cooler Master - MasterCase 5 ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair - CXM 750 W 80+ Bronze Certified Semi-modular ATX Power Supply
Optical Drive: LG - GH24NSD1 DVD/CD Writer
Monitor: HP - 23xi 23.0" 1920x1080 60 Hz Monitor
Keyboard: Logitech - K740 Wired Slim Keyboard
Mouse: Dell - MS116 Wired Optical Mouse

Ter verduidelijking: in de huidige build zijn nieuw: de CPU, het Mobo, de CPU koeler, het RAM geheugen en de grafische kaart. De rest neem ik mee van m'n oude build, die ik ter vergelijking ff hieronder zet:

PCPartPicker Part List

CPU: Intel - Core i5-6500 3.2 GHz Quad-Core Processor
Motherboard: MSI - H170 Gaming M3 ATX LGA1151 Motherboard
Memory: Kingston - HyperX Fury Black 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-2133 Memory
Storage: Samsung - 850 EVO-Series 250 GB 2.5" Solid State Drive
Storage: Western Digital - Caviar Blue 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Storage: Western Digital - BLACK SERIES 2 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: MSI - Radeon R9 390X 8 GB Video Card
Case: Cooler Master - MasterCase 5 ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair - CXM 750 W 80+ Bronze Certified Semi-modular ATX Power Supply
Optical Drive: LG - GH24NSD1 DVD/CD Writer
Monitor: HP - 23xi 23.0" 1920x1080 60 Hz Monitor
Keyboard: Logitech - K740 Wired Slim Keyboard
Mouse: Dell - MS116 Wired Optical Mouse

Enfin, mijn huidige build (cfr. supra) is nog maar een product van 2016, doch ik dien deze om twee redenen te upgraden.

Ten eerste zijn er de fundamenteel verkeerde keuzes die ik destijds heb gemaakt, zoals ik in deze topic al aanhaalde.
TL;DR: ik wou, en wil nog steeds, een GTA V ready pc aan 60 FPS op 1080p, het bleek in de praktijk nauwelijks een GTA V capable pc. Ook uit de huidige benchmarks blijkt dat het gros vd andere games uit de lijst veel makkelijker hoge FPS halen; aldus blijft GTA V een beetje mijn persoonlijk referentiekader anno 2019.

Ten tweede vertrouw ik m'n huidige build (en vooral de mobo) niet; er gebeurden in de voorbije jaren vreemde zaken, zoals:
- HDD's van verschillende merken die allemaal zonder enige duidelijke redenen een stille dood stierven (telkens kunnen vervangen via garantiebewijs, maar wel een gedoe)
- periferals die af en toe niet responsief waren (bv. toetsenbord na reboot, na enkele reboots & verwijderen/terugplaatsen USB connector) weer wel etc cetc

Dergelijke zaken heb ik alvast nooit meegemaakt met m'n build die ik gebruikte tussen 2007-2016.

Maar de paranoia van de vorige paragraaf terzijde, is de voornaamste reden van de major upgrade dus mijn fundamentele ontevredenheid over de gemaakte keuzes in april 2016:

- de CPU was te zwak; gezien ik destijds geen mobo kocht waarop men kon overklokken (omdat ik dat niet deed, en nog altijd niet doe), is de maximale upgrade vandaag een i7 7700, met 3.6 GHz, terwijl ik eigenlijk op zoek was naar 4 Ghz tijdens gamen. Had ik destijds een Z170 gekocht oid, had ik mss vandaag niet zo snel moeten upgraden, gezien de base clocks van de K skylake CPUs sowieso hoger lagen. En zei ik al dat ik m'n huidige mobo niet meer vertrouw?

- de GPU is een ongelooflijke misrekening gebleken; destijds had ik het nodige voorbereidingswerk gedaan door de benchmarks van o.a. Anandtech na te kijken m.b.t. FPS; wist ik veel dat men ook rekening moet houden met de 99th percentiles; voor achtergrond bij dit verhaaltje, cfr. deze post in hetzelfde topic van hierboven (als je zin hebt).

- destijds ploegde ik allerlei dergelijke gaming benchmarks voor GPU's dan wel door, nooit heb ik een gelijkaardige inspanning gedaan voor de CPU's, simpelweg omdat ik niet dacht dat dit zoveel invloed zou hebben.

Ben dus een beetje pissig op mezelf over de keuzes die ik destijds, ongeïnformeerd als ik was, heb gemaakt; het was niet realistisch om de referentiegame GTA V (voor mij, cfr supra) consistent aan 60 FPS te willen spelen, met zo'n build; 't heeft me destijds evenwel 1200 euro gekost, en da's erg duur & zuur leergeld. No more! :/

Maar goed, alle gezaag hieromtrent geheel terzijde: de beslissing om een nieuwe PC aan te schaffen is genomen, en graag had ik jullie mening over enkele zaken:

0. eerst ter algemene info: 60 FPS gaming op 1080p, en zo mogelijk in de toekomst op 1440p, is het basisstreefdoel. Ik zou ook VR overwegen aan een redelijke FPS, doch de centjes zijn op, dus dit is echt niet voor 't eerste half jaar (of zelfs langer).

1. Ik heb geen merkvoorkeuren, al vind ik het draakje van MSI wel leuk op m'n bootscreen ;). Anderzijds heb ik me laten wijsmaken dat vooral Asus en Gigabyte fundamenteel beter betrouwbaar materiaal produceren. Klopt dit volgens de kenners onder jullie?

2. Ik had ook wat vragen ivm. overklokken:
- Uit deze post maak ik op dat OC op Ryzen 3000 CPUs vooral door de bijgeleverde software zelf geregeld wordt. Blijkt dat sommigen de beperkte overhead voor manueel overklokken een kleine ramp vinden, maar voor mij is dat dan weer goed nieuws. Maar goed, die boost clock van de Ryzen 3700X, nl 4.4 Ghz wil ik dus wel op één of andere manier kunnen halen; wil in dat kader zeker wat bijscholen; tips zijn zeker welkom. :)

- Voor de X570 met R7 3700X wordt DDR4-3200 aangeraden; op de Alternate pc builder probeerde ik eens de combinatie 3900X en DDR4-3600 uit, nav. een voorbeeld build tijdens een van de vele benchmarks die ik ben tegengekomen de voorbije halve week; echter, ik kreeg de volgende opmerking:

De snelheid van het door u geselecteerde geheugen is hoger dan de standaardsnelheid die door de geselecteerde processor ondersteund wordt. Het geheugen kan probleemloos worden gebruikt, maar enkel op de maximale snelheid die door de processor wordt ondersteund. Om hogere geheugensnelheden te kunnen gebruiken, moeten in de BIOS de snelheid en het voltage aangepast worden.

Mijn vraag is dus: kan ik straffeloos die 3600 Mhz aankopen, of wordt het dan als een volleerde tweaker voltagetjes aanpassen in de BIOS vooraleer ik er iets mee kan? Of zou dit maw eenvoudiger kunnen, bv. via software van AMD?

3. Gezien ik momenteel enorm wil inzetten op future proofing, vroeg ik me af of ik niet meteen in de 3900X zou investeren; heb het er zeker voor over, doch uit elke gaming benchmark die de 3700X/3800X/3900X onderling vergelijkt, komt geen enkel significant verschil in FPS naar boven. Een voorbeeld in deze link spreekt bv. boekdelen. Voor gaming hoef ik het dus schijnbaar niet te doen, die 3900X; maar zou ik iets anders over het hoofd zien, met oog op future proofness? Ik wil vooral niet over 2-3 jaar terug in de rij staan voor een nieuwe CPU.

4. Is de CPU koeler wel ok? En zouden jullie case cooling aanraden met deze build (er vanuit gaande dat het de RTX 2070S wordt)? Wat vinden jullie van het moederbord? Ik ben hoegenaamd niet geïnteresseerd in RGB, LEDs allerhande, noch Wifi; vandaar dat ik voor deze heb gekozen, maar mss zijn er opmerkingen? Stabiliteit van het geheel is een enorm belangrijke factor.

5. En last but not least: wat vinden jullie van die RTX 2070 Super?
Ik heb eerlijk gezegd enorm getwijfeld met de radeon 5700 XT, maar ik stoot hierbij op de volgende bezwaren:
- itt. de Ryzen, vind ik die Navi's een beetje een lackluster, als ik eerlijk ben. Wel meer waar voor je geld, dat wel
- naar 't schijnt warmt ook deze AMD kaart, volgens de goede AMD tradities, enorm op.....
- deze benchmarks tonen geflirt met de drempel van 60 FPS bij GTA V als ik het ooit in mijn hoofd zou halen op 1440p te gamen; en dat geflirt met de drempel heb ik in april 2016 al eens gedaan :)
- trouwens, on a sidenote: heeft iemand een idee welke benchmarks er grofweg beter passen bij VR gaming: deze van 1080p, of deze van 1440p?
- anderzijds is het mijn gevoel dat, eer ray tracing serious business is, de 2070S al verouderd zal zijn - waarom dan niet de 5700 XT voor de komende drie jaar, wetende dat het upgraden van een GPU veelkans toch moet over dergelijke periode? Of klopt dit niet volgens de kenners?

Zoals jullie zien, is deze topic wat groot uitgevallen; maar dit heeft alles te maken met het feit dat ik nu geen unforced errors meer wil maken. De frustratie is wat groot geweest de voorbije jaren

(maar in Syrië hebben ze 't zwaarder, dat moeten we ook beseffen, natuurlijk)

Alvast bedankt!

Mortov Molotov
Sterk aanbevolen voor Windows gebruikers: Tweakguides & Tweaking companion
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 585 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer

Re: Advies ivm. major upgrade van m'n huidige pc

Berichtdoor selder » 12 Jul 2019, 10:27

Iets te lange post met veel te veel vragen om allemaal op te antwoorden, dus geef ik hier onder m'n uiterst persoonlijke mening - die voortkomt uit eigen ervaring :-) (2 SFF intel game rigs met Z390-i moederborden en 8086K+RTX2080Ti en 9700K+RTX2080, en een Intel Hades Canyon NUC met AMD Vega M GPU)

Wil je performance samen met stabiliteit (zowel op hardwarevlak als software/driver/compatibiliteit) ga dan voor een Z390 chipset en bijhorende i7 of i9 CPU, met je voorgestelde RTX2070 Super.

GTA5 is een "ouder" spel, met weinig recente updates om "nieuwe technieken" te gebruiken van alle nieuwere hardware/software/drivers, dus hier is het gokken en hopen en profiteren van de extra performance van de nieuwere hardware.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

cyberbug
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Berichtdoor cyberbug » 12 Jul 2019, 15:06

koeling & overklokken
Die noctua zou ik weglaten Amd processoren komen al met zeer goed (en ook nog mooie) stock coolers.
Als je echt wil overclocken kan je beter ineens voor watercooling gaan, maar persoonlijk zou ik deze niet overklokken, de ryzen 3000 series hebben zeer weinig headroom om boven de boostclock te gaan.

Videokaart
Als videokaart zou ik de RTX2070+ nemen (deze heeft een relatief goede prijs prestatie) en die van AMD is niet zoveel goedkoper (persoonlijk ligt mijn voorkeur bij amd, maar nvidia maakt zeker geen slechte kaarten of drivers, bij mij is het eerder wegens de houding en monopolistisch gedrag van nvidia, maar als ik nu een graka moest kopen zou ik toch serieus twijfelen met die + serie)
ik zou wel niet voor het merk Gigabyte gaan, voor videokaarten is dit van horen zeggen en lezen niet het beste merk, slechte firmware bij de vega serie, minder goede quality check van al hun kaarten tov de concurrentie...) ik zou eerder voor MSI of een ander merk gaan iets duurder maar minder kans op miserie.

Geheugen
Vermits je geen onboard video hebt/gebruikt is de snelheid van het geheugen minder belangrijk vermits je ook nog eens in dual channel draait, zou ik het riskeren ook je huidig geheugen mee te nemen, meestal is de regel dat hoe lager de clock van het geheugen hoe minder kans op incompatibiliteit met het mobo/cpu. (dit en het feit dat AMD 3000 oficieel tot 3200mhz gaat is vermoedelijk de reden dat alternate 3200mhz aanraad)

Als je toch nieuw koopt zou ik direct voor 32gb durven gaan. (2x16gb) hier ga je nu nog niet super veel aan hebben maar in de toekomst wel...
1) het geheugen is momenteel zeer laag geprijsd, volgende jaar stijgt dit vermoedelijk weer...
2) als je over 3-5 jaar geheugen wil bijsteken, zal je moeten zien dat dit van het zelfde merk is en zelfde serie en dan is het nog hopen dat dit goed samen werkt.
als je nieuw koopt op hoge klok kijk dan zeker de datasheet met ondersteund geheugen van je moederbord fabrikant na.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Me ... atisse.pdf

CPU
Als je niet veel achtergrond processen draait of wil gaan streamen lijkt de 3700x cpu zeker een goede keuze. (of nog beter de 3800x cpu als deze uit is)
Wil je dit wel zou ik voor de 3900x druven gaan. (hier 1 bemerking bij ouder games een licht nadeel wegen 2 chiplets en dus inter chiplet latency als ze meer dan 6 cores gebruiken)
wel een hogere boostclock wegens silicum cherypicking.

Moederbord
Hier kan ik niet veel over zeggen, ik ben zelf geen fan van een mobo met mini fan waarvan ik denk dat deze na enlkele jaren de geest geeft, maar een modern alternatief is er niet tot de B550 chip uitkomt.
over Gigabyte kan ik ook niet veel zeggen/ervaring kwa merk voor moederborden...

Ik heb zeker niet al je vragen beantwoord en misschien zelf voor nog voor meer vragen gezorgd maar ik hoop dat men post van nut is voor jou 8)
Greetz cyberbug

Afbeelding

Goztow
Erelid
Erelid
Bedankt: 724 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1212 keer

Berichtdoor Goztow » 12 Jul 2019, 15:29

Kijk zeker ook eens op tweakers naar de best buy guides voor inspiratie.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer

Berichtdoor Abusimbal » 12 Jul 2019, 16:13

De Tweakers best buy guides komen pas volgende week voor maand juli.
Ze nemen de Ryzen 3 test mee om deze te bepalen, daarom is hij later dan normaal.

Dit kwam ten sprake in de Tweakers podcast van deze week: https://www.youtube.com/watch?v=KBzjF9UigHE&t=0s
De podcast gaat ook in op de nieuwe AMD CPU's en GPU's.
Telenet All-Internet (300)
Samsung Galaxy S7 edge zilver
Fritz!Box 7490
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor Mortov Molotov » 12 Jul 2019, 16:20

Zeer interessante tips, dank je wel; besparen op nieuw geheugen & cooler lijken me interessant, zeker als een deel van het budget alsnog naar de 3900X kan gaan.

Mogelijkheid tot behoud van RAM geheugen zal in, na verificatie mbt compatibiliteit, zeker proberen. Je weet maar nooit dat het effectief lukt, zonder veel gedoe; een ander type RAM kan ik nadien altijd kopen, mocht dit alsnog tot problemen leiden.

Mbt mobo wacht ik nog even op de BBG van tweakers, maar voor de rest begint het wat vorm te krijgen nu.
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)

lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 71 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor lanadekat » 12 Jul 2019, 16:33

Ik heb nog niemand de voeding zien vermelden, enkele harde schijven die een stille dood sterven kan evenzeer de voeding zijn en die lijk je te gaan hergebruiken. De meeste Corsair voedingen zijn degelijk maar als je pech hebt en net een slechte/defecte hebt ga je in jouw nieuwe build hetzelfde probleem hebben.

En betrouwbaar materiaal is ook relatief, ik heb hier 1 Asus moederbord nieuw gekocht en daar bleek de ingebouwde geluidskaart vanaf het begin kapot te zijn. Maar na vervangen doet die het al jaren goed en alle tweedehands Asus moederborden die ik heb doen het ook al jaren zonder problemen.
Als je pech hebt, heb je net dat ene moederbord van het pallet waar een bepaalde verbinding niet 100 % gesoldeerd is waardoor die (liefst) kapot aankomt of dat die na enkele jaren van opwarmen, afkoelen, ... kapot gaat.

Maar wel een algeme tip voor als jouw nieuw systeem in elkaar staat, test alle uitgangen van het moederbord, case, GPU, ... Dat je er niet na de garantie achterkomt dat die ene poort die je nooit gebruikt hebt kapot blijkt te zijn. Want zo ging het bij mij bij mijn Asus moederbord. Gelukkig kwam ik er nog net binnen de garantieperiode achter aangezien ik altijd een USB headset gebruikte die de interne geluidskaart omzeilt.

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor Mortov Molotov » 07 Aug 2019, 23:22

Dag iedereen,

ben met jullie tips nog eens aan de slag gegaan, en het wordt in principe de volgende build (hetgeen in cursief staat, neem ik mee van m'n oude pc):

PCPartPicker Part List

CPU: AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 12-Core Processor
Motherboard: Asus TUF GAMING X570-PLUS ATX AM4 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory
Storage: Samsung 850 EVO-Series 250 GB 2.5" Solid State Drive
Storage: Western Digital Caviar Blue 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Storage: Western Digital BLACK SERIES 2 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: Asus Radeon RX 5700 XT 8 GB Video Card
Case: Cooler Master MasterCase 5 ATX Mid Tower Case
Power Supply: SeaSonic FOCUS Plus Gold 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Optical Drive: LG GH24NSD1 DVD/CD Writer
Monitor: HP 23xi 23.0" 1920x1080 60 Hz Monitor
Keyboard: Logitech K740 Wired Slim Keyboard
Mouse: Dell MS116 Wired Optical Mouse

Hier had ik nog enkele prangende vragen bij:

(1) Ik zie dat sommige Mobo's één of meerdere m.2 coolers hebben, maar heb je daar in de praktijk iets aan? Minder snelle degradatie? Betere prestaties van die SSD? Niet dat ik er nu één ga kopen, maar op lange termijn misschien wel.

(2) Maar de vraag die me eigenlijk het meest bezighoudt: kan ik met het huidige mobo wel het volledige potentieel van de 3900x bereiken? Op één review, nl. dat van de buren van HardwareInfo, wordt namelijk gesuggereerd van niet, cfr. infra:

Commentaar van HardWareinfo mbt. goedkope X570 mobo's, zoals de Asus TUF gaming [link]:
HardwareInfo schreef:De andere fabrikanten kiezen op hun luxe modellen voor een IR35201, die native maximaal acht fasen kan aansturen. De Digi+ ASP1405I op veel Asus-borden is overigens een rebrand van deze chip. De meeste fabrikanten implementeren doublers om meer sets vrm-componenten te gebruiken dan de controller officieel ondersteunt, waar dat niet het geval is wordt 'phase teaming' toegepast. Doublers schakelen binnen een paar vrm-componenten (chokes en mosfets) steeds om en om een set in, zodat de belasting effectief over beide sets wordt gespreid. Bij phase teaming is die logica niet aanwezig en worden simpelweg twee of drie sets componenten met één fase verbonden. Dat is goedkoper, maar leidt in theorie wel tot hogere ripples en minder efficiëntie ten opzichte van 'echte' fasen.

Alleen de goedkoopste borden doen op het gebied van de stroomvoorziening enkele consessies. De vier fasen van de Asus Prime X570-Pro en Asus TUF zijn zeker voor de Ryzens met veel cores wat onderbemeten, de Gigabyte X570 Gaming X krijgt het met vijf fasen mogelijk ook zwaar in de vrm-test. Daarin spelen echter meer zaken een rol dan alleen de gebruikte componenten, zoals hoe effectief de heatsinks zijn.

En na de test [link]
HardwareInfo schreef:Uit onze VRM-test blijkt dat de fabrikanten veel aandacht hebben besteed aan de VRM-implementaties bij de nieuwe generatie. Tegelijkertijd vallen de goedkoopste X570-modellen en diverse borden van de vorige generatie daar door de mand – voor maximaal een Ryzen 5 3600X voldoen die nog, maar een 12- of in de toekomst zelfs 16-core Ryzen is voor deze borden te veel gevraagd.

!!!! Hieruit concludeer ik dat mijn ASUS Tuf gaming, maar zelfs de ASUS Prime X570 pro, niet optimaal geschikt zijn voor de 3900x; vergis ik mij hierin?

Alvast bedankt!

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 158 keer
Uitgedeelde bedankjes: 437 keer

Berichtdoor cptKangaroo » 08 Aug 2019, 04:37

Is de harddisk cage inbegrepen bij die case? (neem er eentje van 3 slots zodat je de harddisks wat airflow laat met een leeg slot tussenin)

Als gamer zou ik nog kijken naar een monitor met een hogere refreshrate.

Die Dell muis heeft slechts 1000 dpi. Mijn oude trackball had geen enkel probleem om iedere pixel te raken op Windows XP maar op Windows 7 (met herwerkte muis systeem) volgde die opeens een grid waarbij dpi de grootte van de vakjes lijkt te bepalen -- een muis met iets hoger dpi skipte toen minder pixels. Volgens mij is dat herwerkte muis systeem dus een puur artifiële ingreep om de markt van dure "gaming mouse" te valideren, maar een hoger dpi geeft dus toch een fijnmaziger grid volgens mijn (uiteraard zeer beperkte) test. Er zijn gelukkig ook goedkope muizen met hoog dpi.

Keyboards zijn erg persoonlijk maar mij zou het storen dat dat toetsenblokje boven de pijltjes een oversized DEL key heeft ipv DEL en Insert.

Als de professionele reviewers den elektriek van dat mobo wat underpowered vinden voor de zwaardere chips als de jouwe, dan zou ik toch naar een andere oplossing zoeken want stel dat ze gelijk hebben, dan is dat voer voor vage errors waar je geen greep op krijgt.

JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Berichtdoor JamesEarlGray » 08 Aug 2019, 11:09

Die Corsair Vengeance LPX latjes blijken Hynix MFR geheugenchips te bevatten. Als het kan kan je beter gaan voor Hynix CJR, Micron E-die chips of best van al: Samsung B-die chips. Helaas zijn zulke latjes vaak duurder, maar als je die kan vinden voor een kleine meerprijs is het zeker de moeite, want al die chips zou je makkelijk op 3600 of 3733MT/s kunnen instellen met respectabele timings, wat niet zo evident is voor Hynix MFR.

cptKangaroo schreef:Als de professionele reviewers den elektriek van dat mobo wat underpowered vinden voor de zwaardere chips als de jouwe, dan zou ik toch naar een andere oplossing zoeken want stel dat ze gelijk hebben, dan is dat voer voor vage errors waar je geen greep op krijgt.

Dat ziet er wel OK uit, cf. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/c ... cide_on_a/

https://i.redd.it/58am663beh931.png

Dat moederbord heeft vier groene vakjes, i.e. zou goed genoeg moeten zijn om 3900X stabiel overclocked te draaien, laat staan stock.

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor Mortov Molotov » 09 Aug 2019, 22:33

Dank iedereen, voor jullie uitleg.

Heb het ook nog eens op GoT voorgelegd, en de uitleg aldaar snap ik inmiddels ook wel (ik ga nog een expert worden precies):

De mede forumgangers gaan niet akkoord met de stelling van HWinfo dat de goedkopere x570 mobo's minder geschikt zijn wegens minder efficiënte VRM. En ik kan me voorstellen dat een aantal onder jullie hier dat ook wel vinden.

Immers, zoals blijkt uit de benchmarks, stijgt de temperatuur van de VRM bij de TUF gaming met 3900x bij stresstesten tot 65°C max. Gezien de HWinfo redacteurs de grens op 60°C leggen, en deze t° dus bij deze TUF, en andere goedkopere mobo's, aldus overschreden wordt, is dat blijkbaar voor hen een reden om die mobo's minder ideaal te vinden.

Maar de opmerking van anderen is dat je pas in de problemen komt bij sustained t° > 90 °C (volgens sommigen zelfs > 100° C); het feit dat de TUF die t° lang niet bereikt, is voor de forumgangers van GoT aldus een bewijs dat de TUF zeker goed genoeg is voor de 3900x. Op voorwaarde dat ik niet ga proberen te overklokken voorbij de boost klok; iets wat ik overigens niet van plan ben, cfr. mijn commentaar hierboven, en het feit dat ik me - op advies van o.a. Cyberbug - geen aftermarket cooler ga aanschaffen.

Dus bij deze lijkt m'n build finaal nu.

Ik sta in de wachtrij voor de 3900x; met een beetje geluk arriveert 'm in de week van 19/8. Ik hou jullie op de hoogte!

gunmaster
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 41 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor gunmaster » 09 Aug 2019, 23:38

Ik ben toevallig ook net bezig aan een AMD Ryzen build.

Ik gebruik de R5 3600 maar wel een ouder platform moederbord, de b450, dat is compatibel mits bios upgrade. Voor mij had dat alle features en pcie 3.0 is genoeg. Wel heb ik expliciet geïnvesteerd in sneller geheugen met een snelheid van 3600 MHz, dit zou beter werken met de infinity fabric.
https://www.youtube.com/watch?v=iHJ16hD4ysk

Verder raad ik ook aan de ssd te upgraden naar een nvme ssd als je daar budget voor hebt. De SSD van mijn oude build was aan het sterven dus heb ik maar vervangen. Het verscil tussen sata en NVME is wel te merken.

Mortov Molotov
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor Mortov Molotov » 10 Aug 2019, 00:56

gunmaster schreef:Verder raad ik ook aan de ssd te upgraden naar een nvme ssd als je daar budget voor hebt. De SSD van mijn oude build was aan het sterven dus heb ik maar vervangen. Het verscil tussen sata en NVME is wel te merken.

Wordt gepland als de pot met goud terug gevuld is ;)

Terug naar “Computers en randapparatuur”