Aankoop (Synology?) NAS of toch weer zelfbouw?

boran_blok
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Re: Aankoop (Synology?) NAS of toch weer zelfbouw?

Berichtdoor boran_blok » 16 Jan 2015, 14:59

eternum schreef:Kan je de HDs niet beter één voor één laten opstarten (staggered spin up)?

Hebben veel consumer moederborden deze optie? Of is dit iets wat softwarematig te regelen valt?

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 546 keer
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer

Berichtdoor ubremoved_15739 » 16 Jan 2015, 15:41

Indien je zoals de TS liefst ECC geheugen wil gaan gebruiken, zit je (meestal) al in de richting van een workstation/server MB te kijken.
En voor een workstation/server MB is het zeker niet ongewoon dat vanuit de BIOS staggered spin up ondersteund wordt.
Zeker indien er diverse HDD aansluitingen op het MB aanwezig zijn (en on-board RAID mogelijkheden).

ECC geheugen is trouwens ook iets dat niet door de meeste consumer MBs ondersteund wordt ...

Niet dat dit alles een exacte wetenschap is.
Er zijn namelijk ook wel wat "would be" workstation/server MBs ...

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 268 keer
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer

Berichtdoor AndRo555 » 16 Jan 2015, 15:44

Nob schreef:
AndRo555 schreef:Ik zou een paar dingen veranderen:

1. Pak een Intel Pentium G3220 ook een dualcore, 0.5GHz trager maar wel de helft van de prijs van die i3. Heb je echt meer performance nodig, dan ga je beter voor een basis quadcore i5.
2. Pak een kleinere voeding, http://tweakers.net/pricewatch/322076/be-quiet!-system-power-7-300w.html 300 watt is meer dan genoeg, zelfs voor 12 schijven. En dan draai je in een efficienter gebied van de voeding dan bij een 400watt variant.

Voor je moederbord moet je het zelf weten, maar ik zou voor mijn eigen voor een Asrock/MSI/ASUS/Intel bordje gaan met 6 of meer sata poorten en intel LAN (of meerdere zelfs) Ook is het handig om een beetje een zuinig bord te kiezen als het 24/7 gaat draaien, een paar watt tikt aan jaar na jaar.

1. No can do: G3320 ondersteunt geen AES-NI. I5 wordt niet ondersteund door het moederbord (heeft iets te maken met het feit dat I5 en I7 niet overweg kunnen met ECC geheugen of zoiets). Dus dan blijven Xeon processoren over, maar die zijn echt wel duur en overkill.
2. Blijkbaar is het bij startup dat harde schijven vrij veel verbruiken, daarom da'k dacht van toch een 400 Watt voeding te nemen ipv 300 Watt, nu harde cijfers daarover ben ik nog nergens tegengekomen. Ik zou dat eens moeten opzoeken en als een 300 Watt voeding het kan trekken, des te beter natuurlijk!

Als jij mij een Asrock/MSI/Asus/Intel bord kan geven wat > 6 sata aansluitingen heeft en wat met ecc geheugen overweg kan en wat ook nog eens zuinig is (want blijkbaar is dat Supermicro bord ook vrij zuinig, maar ik heb dit ook enkel maar van "horen zeggen", als iemand ergens concrete cijfers weet, graag!), dan hoor ik het graag (heb zelf al wat zitten zoeken, maar ik vind zo direct niks).

Jouw noden en keuzen, kan ik inkomen.

Voor die HDD's valt die piek stroom echt nog wel mee, zoals Tim al zei een voeding kan piek meestal iets meer doen dan opgegeven. Pak een 4TB WD red die doet 1.75A op 12v piek. Dus met 12 zit je aan 252watt. De rest van je pc is 2x niks dus dat moet wel lukken.

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 546 keer
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer

Berichtdoor ubremoved_15739 » 16 Jan 2015, 16:33

Het MB van de TS, Supermicro X10SL7-F, ondersteunt staggered spin up voor SATA in AHCI en RAID mode.

jos123
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 62 keer
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer

Berichtdoor jos123 » 18 Jan 2015, 12:27

Interessant dat je synology firmware zomaar op andere pc's kan installeren :).
Ik begrijp dat dit vooral nuttig is wanneer je meerdere schijven (vanaf 5-6) wil gaan gebruiken om kosten te besparen of niet soms?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor jos123 » 18 Jan 2015, 18:17

Werkt MyDS account met xpenology?

Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 210 keer
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer

Berichtdoor Heronic » 18 Jan 2015, 20:58

Ik gebruik openmediavault. Debian based en dus mooie repos.
http://www.openmediavault.org/
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 185 keer
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Berichtdoor Tomsworld » 18 Jan 2015, 21:03

jos123 schreef:Werkt MyDS account met xpenology?

Ik dacht van wel maar dan moet je wat files editten. Samengevat SN geven en een correct mac adres ( die moeten uniek zijn).

Maar je kan best gewoon met een dyndns alles doen zonder dat je myds nodig hebt.
Provider: Orange cable 100/10
Netwerk: Unifi Edgerouter 4, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + UniFi switches Voip: Voip 3cx & Ovh + 3*net
Tv: Orange decoder

Nob
Erelid
Erelid
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

Berichtdoor Nob » 18 Jan 2015, 22:21

De kogel is door de kerk. Alles is besteld (ik heb niets gewijzigd aan mijn bovenstaande screenshot).
Nog even getwijfeld voor de 300 Watt voeding, maar toch maar niet gedaan.

Voor de harde schijven heb ik het voorlopig gehouden op 4x4TB WD Green (die volgens volgend artikel niets verschillen met de reds: https://forums.freenas.org/index.php?th ... exe.18171/ )
- nu ja, moest er ééntje uitvallen is het geen ramp (raid5) + mijn belangrijkste data is nog op 2 andere plaatsen gebackupped.

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor jos123 » 18 Jan 2015, 22:27

Tomsworld schreef:Maar je kan best gewoon met een dyndns alles doen zonder dat je myds nodig hebt.
Kun je dan ook alle Synology IOS applicaties gebruiken met dyndns?

Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer

Berichtdoor Edward Valckx » 19 Jan 2015, 10:32

Ik heb dit weekend XPEnology eens getest op een PC met 2 disks erin, in RAID1, op een oude Core 2 duo.

En ik moet zeggen dat het echt goed werkte. Ik merkte geen enkel verschil met een echte Synology! Alle Synology apps werkten goed en vlot (zelfs de transcodering van Plex, en encryptie).

Nob
Erelid
Erelid

Berichtdoor Nob » 19 Jan 2015, 11:54

Edward Valckx schreef:Ik heb dit weekend XPEnology eens getest op een PC met 2 disks erin, in RAID1, op een oude Core 2 duo.

En ik moet zeggen dat het echt goed werkte. Ik merkte geen enkel verschil met een echte Synology! Alle Synology apps werkten goed en vlot (zelfs de transcodering van Plex, en encryptie).

Merci, dit geeft me wat meer vertrouwen dat ik de juiste keuze heb gemaakt!

wbervoets
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor wbervoets » 11 Mei 2015, 12:36

En nog steeds tevreden een paar maand later? Zelfde dilemma hier... zelfbouw of niet :)

Ken
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 11 Mei 2015, 15:07

Ik zou echt geen WD Greens hebben genomen. De betrouwbaarheid voor gebruik in een NAS is echt slecht. Vibratiegevoeligheid enz... Voor een simpele desktop PC perfect. Het zou me dus niet verwonderen dat ze na amper een jaar uitvallen :p

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

Nob
Erelid
Erelid

Berichtdoor Nob » 11 Mei 2015, 19:41

wbervoets schreef:En nog steeds tevreden een paar maand later? Zelfde dilemma hier... zelfbouw of niet :)

Ja, zeer tevreden, 't systeem werkt super. Draait heel stabiel ook.
Xpenology is heel goed. Nadeel is wel dat er van sommige software niet de volledige "versie" opstaat, maar een afgeslankte versie. Zo wou ik ssh'en zonder een paswoord te moeten ingeven, maar dat ging niet met de ssh versie van Synology (Xpenology). Gelukkig bestaan er repositories die dan wel de volledig versie aanbieden. Downloaden en klaar. ;-)

Ken schreef:Ik zou echt geen WD Greens hebben genomen. De betrouwbaarheid voor gebruik in een NAS is echt slecht. Vibratiegevoeligheid enz... Voor een simpele desktop PC perfect. Het zou me dus niet verwonderen dat ze na amper een jaar uitvallen :p

Linkje gelezen? https://forums.freenas.org/index.php?th ... exe.18171/

solid-killer
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 49 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Berichtdoor solid-killer » 11 Mei 2015, 19:50

Ik heb hier thuis de DS415play draaien, het transcoding gedeelte is leuk maar af en toe niet supported (DTS audio is nog steeds en probleem).
Maar qua encryptie zou je eventueel wel truecrypt ofzo (softwarematig ) gebruiken
===============> Scarlet <============== ========> Scarlet pocket wifi 3G <========
Afbeelding Afbeelding

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 276 keer
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer

Berichtdoor mailracer » 11 Mei 2015, 21:15

WD greens hebben geen TLER, wat de red wel heeft. Cruciaal voor als je in RAID modus werkt.

http://be.hardware.info/forum/threads/verwarring-blijft-wd-red-of-green.275931/

Nob
Erelid
Erelid

Berichtdoor Nob » 11 Mei 2015, 21:52

WD Red en WD Green zijn dezelfde fysieke hardeschijven, maar met andere firmware. Er is geen verschil tussen snelheid of zuinigheid.

WD Red heeft TLER, heeft headparking standaard uitgeschakeld en heeft een jaar extra garantie. Dat zijn de verschillen.

TLER heb je alleen nodig als je een lage kwaliteit RAID engine gebruikt; zoals Windows onboard RAID ("FakeRAID") of Hardware RAID. Software RAID onder Linux/BSD heeft geen TLER nodig; omdat het intelligenter omgaat met disk timeouts dan ouderwetse implementaties.

Quote was van je link. Xpenology is software raid in Linux, dus geen TLER nodig.
En de headparking kan je uitschakelen met de tool in mijn link. Trouwens, Xpenology schakelt de headparking zelf uit heb ik gemerkt.

Komt nog eens bij dat je die TLER blijkbaar zelf kan inschakelen op de Greens:
Je kunt het instellen met een DOS-utility WDTLER.EXE waarbij een speciaal HPA-commando wordt gestuurd waardoor de hardeschijf de firmware instueert om de recoverytijd te beperken tot typisch 7 seconden. Tevens is het mogelijk om dit commando vanuit Linux/BSD te versturen, middels 'hdparm' welke ook bij de HPA (Host Protected Area) kan komen.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 276 keer
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer

Berichtdoor mailracer » 11 Mei 2015, 21:59

Voor userbasers die met die tools overweg kunnen en zelf een nas samenstellen is een green idd wel geschikt, maar voor de Noobs is het een ander verhaal.

Ken
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 12 Mei 2015, 00:48

Tja, gebruik die WD greens dan zeker niet om er continu 24/7 op te writen. Na amper 1 jaar, met veel geluk 2 jaar net na de garantietermijn, jawel, gedaan ermee.
Wil gerust eens de foto terug opzoeken met de bak met meer dan 30kg aan WD Greens die we verzameld hebben :p
We hadden die gebruikt voor videosurveillance storage.

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

gm123
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 116 keer
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer

Berichtdoor gm123 » 09 Jun 2015, 20:36

Nob schreef:Ja, zeer tevreden, 't systeem werkt super. Draait heel stabiel ook.

Nog even de thread bumpen: weet je toevallig hoeveel je systeem verbruikt idle en under load? Ik ben ook aan het rondkijken voor hardware voor een diy nas en de belangrijkste factor voor mij is het verbruik, maar er is zoveel verschillende keuze dat ik ondertussen door het bos de bomen niet meer zie. :-)

Terug naar “Computers en randapparatuur”