Modem verliest verbinding, aftakkabel defect?

JorenV
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 Aug 2011

Modem verliest verbinding, aftakkabel defect?

Berichtdoor JorenV » 30 Mar 2020, 11:05

Sinds ongeveer 2 weken verliest mijn modem regelmatig verbinding en heb ik kort geen internet.

Even wat meer info over de setup:
Ik heb een modem-only met hierachter mijn eigen Edgerouter ER-X (en UniFi AP-AC-Lite).
Deze setup heb ik ondertussen meer dan een jaar zonder problemen.

Sinds ongeveer 2 weken merk ik regelmatig dat het internet wegvalt.
Als ik dan ga kijken naar de modem zie ik duidelijk dat deze een herstart doet (lampjes worden eerst allemaal groen, gaan volledig uit en start dan opnieuw op). Na de herstart (paar minuten) werkt het internet terug.

De frequentie van de disconnects varieert tussen bijna heel de dag door (15 keer per dag) tot maar 1 keer per dag. Soms ook 24u of zelfs langer niet.

Hieromtrent dan contact opgenomen met de Telenet klantendienst. Deze kon inderdaad zien dat mijn modem vaak verbinding verliest en opnieuw maakt. Vorige week is hier dan een technieker voor langs geweest. Hoewel deze initieel zei dat alle waarden op de modem goed zijn, heeft deze uiteindelijk de aftakkabel nagemeten. Deze zou slechte waarden hebben wat mogelijk de disconnects zou veroorzaken.

Het advies was dan ook om een nieuwe aftakkabel te trekken. Voor ik een nieuwe kabel laat trekken, lijkt het jullie plausibel dat deze kabel die disconnects kan veroorzaken?

Voor zover ik weet is deze kabel niet aan elkaar gezet. De afstand tussen de het telenet-distributiepunt (letterlijk op mijn oprit) en mijn netwerkverdeler is ook maar een goeie 20 meter. Ook dat dit probleem pas na meer dan een jaar plotseling opduikt doet mij twijfelen of het wel aan de kabel ligt.

De snelheid van de verbinding is ook goed:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 14 Nov 2008
Locatie: Brugge
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer

Re: Modem verliest verbinding, aftakkabel defect?

Berichtdoor Sinna » 30 Mar 2020, 11:28

Als de signaalwaarden door een breuk/insijpeling in je aftakkabel teveel fluctueren dan is het inderdaad mogelijk dat je modem om de haverklap opnieuw intraint. Je kan die waarden echter zelf niet opvragen (moet je voor inbellen).
Aangezien je in corona-tijd een technieker over de vloer gehad hebt die aangegeven heeft dat je aftakkabel slecht is, zou ik niet verder zoeken. Bedenk alleen dat als je de kabel vervangt, deze ook terug aangesloten moet geraken (in corona-tijd). Je kan dat volgens mij niet zelf (toch niet aan de straatkant).
Computer(k)nul

blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 10 Jan 2014
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

Re: Modem verliest verbinding, aftakkabel defect?

Berichtdoor blaatpraat » 30 Mar 2020, 12:15

De kans dat het de kabel is, is inderdaad plausibel.

Hoe lang heb je de introkabel al? En van welk type is deze?
Coax heeft immers ook geen eeuwig leven.

Gebruikersavatar
TheCeet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 Apr 2018
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: Modem verliest verbinding, aftakkabel defect?

Berichtdoor TheCeet » 30 Mar 2020, 12:40

Probleem kan ook in paddenstoel of aan de paal liggen.
Wij hadden hetzelfde issue wat jij beschrijft. Technieker van Telenet zag dat er probleem zat na x-aantal meter op de coax kabel.
Hij heeft dan gewoon de coax male connector afgeknipt aan de paal en nieuwe connector op gemonteerd, sindsdien geen last meer gehad. En dat is zo'n 3 jaar geleden al.
iPhone 11 Pro: Proximus Smart Ent Comfort
ISP: Afbeelding edpnet FiberXL

JorenV
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 Aug 2011

Re: Modem verliest verbinding, aftakkabel defect?

Berichtdoor JorenV » 30 Mar 2020, 14:16

Het type/leeftijd van de aftakkabel kan ik niet met zekerheid zeggen (staat niets op). Maar ik veronderstel dat deze gelegd zal zijn bij de bouw van het huis, 28 jaar geleden.

Blijkbaar heeft Telenet toch nog een Fluvius technieker gestuurd, briefje in de bus gevonden (was afwezig) dat ze zijn langs geweest voor "herstelling kabel Telenet".


Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten