WIGO technische vraagjes

wimpie3
Pro Member
Pro Member
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 Dec 2004
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

WIGO technische vraagjes

Berichtdoor wimpie3 » 27 Sep 2019, 08:16

Momenteel heb ik enkel een TV abonnement bij Telenet, vijf prepaid kaarten bij Orange en internet bij EDPnet. Maar ik overweeg een overstap naar Wigo, komt goedkoper uit. Ik zit toch nog met enkel vraagjes.

1. Vast internet. Is dat een telefoonkabel die uit de modem komt? Of is ook VOIP mogelijk zoals bij EDPnet (dat is een vereiste aangezien ik een voip telefooncentrale heb)
2. GSM. Je kunt de data verdelen over 5 gsm's. Maar er is dus niet zoiets als belkrediet om te verdelen? Dat wil dus zeggen dat iedereen kan bellen, smssen naar dure nummers, en dat er daar nog een factuur komt van later? Geen mogelijkheid om dat te beheren?
3. Play Store. Is het mogelijk om daar iets te kopen met belkrediet, zoals bij Orange?
4. Modem. Ik zou graag een modem only hebben, aangezien ik zelf al een volledige wifi heb uitgebouwd. Klopt het dat ik dan vlak na de modem een (gigabit) switch moet zetten, van waar 1 kabel naar de digibox gaat en de 2e kabel naar mijn router?

Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 17 Mei 2006
Twitter: jdeluyck
Locatie: Gent
Bedankt: 150 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Contact:

Re: WIGO technische vraagjes

Berichtdoor devilkin » 27 Sep 2019, 08:38

wimpie3 schreef:1. Vast internet. Is dat een telefoonkabel die uit de modem komt? Of is ook VOIP mogelijk zoals bij EDPnet (dat is een vereiste aangezien ik een voip telefooncentrale heb)


Je hebt 4 netwerkpoorten (netwerkkabel, RJ45, geen RJ11 zoals telefonie). Ik veronderstel dat je telefooncentrale kan inpluggen hierop.

wimpie3 schreef:2. GSM. Je kunt de data verdelen over 5 gsm's. Maar er is dus niet zoiets als belkrediet om te verdelen? Dat wil dus zeggen dat iedereen kan bellen, smssen naar dure nummers, en dat er daar nog een factuur komt van later? Geen mogelijkheid om dat te beheren?

Geen eigen ervaring mee naar maar wat ik zie is dat inderdaad zo. Je data pot is gedeeld, de rest is afzonderlijk te betalen (op 1 factuur weliswaar) als je buiten je bundel gaat.

wimpie3 schreef:3. Play Store. Is het mogelijk om daar iets te kopen met belkrediet, zoals bij Orange?

Neen.

wimpie3 schreef:4. Modem. Ik zou graag een modem only hebben, aangezien ik zelf al een volledige wifi heb uitgebouwd. Klopt het dat ik dan vlak na de modem een (gigabit) switch moet zetten, van waar 1 kabel naar de digibox gaat en de 2e kabel naar mijn router?


Modem only: hangt wat af van de muts van de technieker denk ik... maar inderdaad, je setup klopt. Of je kan gaan spelen met vlan's om zo de traffic voor de digibox mee over de rest te sturen, maar dat laat ik aan jou over. Tenzij je zo een nieuwe digibox hebt, die heeft - denk ik - dat apart vlan niet meer nodig.
Orange Love Trio -- using Ubiquiti USG-3
Orange Dolphin & Proximus (corporate) -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3187
Lid geworden op: 20 Jun 2016
Bedankt: 279 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Re: WIGO technische vraagjes

Berichtdoor CCatalyst » 27 Sep 2019, 08:45

Aanvulling op hierboven

1. Modem-only CV6181E heeft wel degelijk 2 RJ11 poorten voor "klassieke" telefonie. VoIP kan uiteraard via de RJ45 datapoort.

4. Als je een switch tussen router en modem zet heb je interactiviteit maar geen DLNA op de Digicorder. Middels een deftige managed switch is het mogelijk om de twee MAC adressen die elke Digicorder heeft - een voor interactiviteit die op de WAN moet komen, de ander voor DLNA die op de LAN moet komen - apart te VLAN'nen en zo te maken dat beide functionaliteiten werken. Methodes (afh van wat je switch ondersteunt) staan op dit forum.


Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten