PPPOE gegevens mogelijk?

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7455
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor ITnetadmin » 05 Nov 2019, 16:08

Ik lees in de summary wel het volgende:

- alle landen (4) die wel het NTP (network termination point) gedefinieerd hebben, hebben dit gezet op punt A (vóór de modem).
- al deze landen deden dit specifiek om de klant vrije modemkeuze te geven.
- al deze landen wezen het gebruik van een whitelist van de hand, maw de vrije modemkeuze daar is ook echt vrij.

Maw het is niet vaak gedefinieerd, maar overal waar dat wel zo is is dat op het gunstigste punt voor de klant.
Maw er is een sprankeltje hoop, dat --als het ooit gedefinieerd wordt-- het niet op punt B of C zal zijn (B: tussen modem en router; C: achter router).

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1600
Lid geworden op: 18 Feb 2014
Locatie: Gent
Bedankt: 203 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor MaT » 05 Nov 2019, 16:59

@philippe_d Ben je zeker dat het al gepubliceerd is? Dat document heeft de datum van 4 oktober 2018.

Iets recenter is dit document: https://berec.europa.eu/eng/document_re ... topologies van 3 oktober 2019.
Een draft met richtlijnen hoe de NTP te bepalen. Helaas dus nog geen echte beslissing over wat het nu is, dat lijkt alsnog aan de lokale autoriteiten overgelaten te worden heb ik de indruk.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

Ernie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 554
Lid geworden op: 08 Jun 2011
Bedankt: 31 keer
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor Ernie » 05 Nov 2019, 23:40

Hopen dat dit snel lukt en zo die onzin de kop wordt ingedrukt om meer richting die vrije modemkeuze te gaan.
Ik weet dat dit een beetje utopie is, met negatief te zijn/kritiek te hebben gebeurt er niets.

GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 Jun 2016
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor GinoD » 06 Nov 2019, 12:04

Dat het BIPT hun licentie eens opheft dan is het zo opgelost.

Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4089
Lid geworden op: 22 Feb 2005
Bedankt: 468 keer
Uitgedeelde bedankjes: 450 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor Joe de Mannen » 06 Nov 2019, 12:21

tuurlijk, nog meer verschraling van de markt, daar zitten we allemaal op te wachten.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...

tien
Premium Member
Premium Member
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Locatie: Attenhoven (Landen)
Bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor tien » 06 Nov 2019, 21:59

GinoD schreef:Dat het BIPT hun licentie eens opheft dan is het zo opgelost.

scarlet blijft proximus, zover zal het niet komen. Ergste geval wat boetes en werkgelegenheid voor advokaten.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15077
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2602 keer
Recent bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 717 keer
Contact:

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor philippe_d » 06 Nov 2019, 22:15

MaT schreef:@philippe_d Ben je zeker dat het al gepubliceerd is? Dat document heeft de datum van 4 oktober 2018.

Iets recenter is dit document: https://berec.europa.eu/eng/document_re ... topologies van 3 oktober 2019.

je hebt volkomen gelijk, ik heb er inderdaad volledig naast gekeken :-( .
Met deze mijn excuses voor de verkeerde info, en bedankt voor de rechtzetting en de link naar de recente publicatie!

MaT schreef:Een draft met richtlijnen hoe de NTP te bepalen. Helaas dus nog geen echte beslissing over wat het nu is, dat lijkt alsnog aan de lokale autoriteiten overgelaten te worden heb ik de indruk.

Nog geen tijd genomen om dit document volledig door te nemen, maar het lijkt er inderdaad op dat deze richtlijnen alleen bedoeld zijn om de lidstaten te "helpen" om het overgangspunt vast te leggen, met welke criteria ze rekening moeten houden, enz ..

Met andere woorden: er komt geen eensluidende Europese richtlijn over vrije modemkeuze, iedere lidstaat beslist hierover zelf :-( ???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-75737 BETA, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 Jun 2016
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor GinoD » 06 Nov 2019, 22:19

tien schreef:
GinoD schreef:Dat het BIPT hun licentie eens opheft dan is het zo opgelost.

scarlet blijft proximus, zover zal het niet komen. Ergste geval wat boetes en werkgelegenheid voor advokaten.

Dan zijn ze rap als ze geen klanten meer mogen aannemen.

silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3945
Lid geworden op: 08 Jul 2008
Locatie: 398m van de ROP@0.48dB
Bedankt: 99 keer
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor silencer » 10 Nov 2019, 22:19

jonka schreef:Ik dacht dus eerst te proberen geraken aan die gegevens langs Scarlet en ombudsman zoals Philippe aanraadde.

Die manier met Wireshark, PPPoE lukt daarmee, maar hoe geraak je aan de VoIP-gegevens? Een valse telefonie-server opzetten? Kan je die ook unencrypted instellen?

Hoe heb je dit gedaan (kabel xdsl uitgetrokken en wan poort aangesloten via een hub/mirrored poort op een switch ?)

Kun je geen bbox2 installeren en de configuratie exporteren ? http://wiki.yobi.be/wiki/Modem_BBox-2

GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 Jun 2016
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor GinoD » 18 Nov 2019, 12:38

Hmm waarom heb ik een donkergrijs vermoeden dat Scarlet veel meewerkender aan het worden is ; misschien onder druk van de ombudsman ???

Uitzonderlijk zal er een technieker gestuurd worden. Deze zal de gegevens in de Fritz box instellen. Deze interventie is
kosteloos.
Wij hebben het nodige departement geïnformeerd zodat er een datum met de klant afgesproken kan worden."



Dus zo zie je maar niet opgeven gewoon achter Scarlet aanzitten en ze geven deze op een presenteerblaadje..... en zelfs GRATIS (sorry voor caps)

Dus voor iedereen die hierboven tegen zelfde probleem aanloopt , gewoon ombudsman sturen, gaan ze misschien hun policy hierover wijzigen, aangezien de Klantendienst het begint te begrijpen dat het zo voor hun centen kost, terwijl ze gewoon deze kunnen geven en zeggen geen BBOX geen support.

Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4089
Lid geworden op: 22 Feb 2005
Bedankt: 468 keer
Uitgedeelde bedankjes: 450 keer

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor Joe de Mannen » 18 Nov 2019, 14:19

Joe de Mannen schreef:Of jij krijgt je gegevens en al je klachten worden geklasseerd. klaar. Dag meneer.
J.


Had ik het niet voorspeld…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15077
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2602 keer
Recent bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 717 keer
Contact:

Re: PPPOE gegevens mogelijk?

Berichtdoor philippe_d » 18 Nov 2019, 15:00

GinoD schreef:Hmm waarom heb ik een donkergrijs vermoeden dat Scarlet veel meewerkender aan het worden is ; misschien onder druk van de ombudsman ...
Dus voor iedereen die hierboven tegen zelfde probleem aanloopt, gewoon ombudsman sturen ...

Veel meewerkender? Geef toch eens gewoon toe dat jouw hele hectic nog niets heeft uitgehaald.
    * BIPT ?
    * Privacy commissie?
    * Scarlet zou het voor iedereen vrijgeven?
    * Scarlet zou zijn VDSL licentie kwijtspelen?
Het enige dat je bereikt hebt is dat Scarlet jou een technieker zal sturen. Dat hebben ze tot nu toe al altijd gedaan na bemiddeling door de Ombusdienst. Niets nieuws.

En nu?
Je had toch gezegd dat je de technieker niet zal binnenlaten, tenzij er een lid van de directie meekomt :-D

GinoD schreef:... gaan ze misschien hun policy hierover wijzigen, aangezien de Klantendienst het begint te begrijpen dat het zo voor hun centen kost, terwijl ze gewoon deze kunnen geven en zeggen geen BBOX geen support.

Keep on dreaming.
De "Klantendienst" (een paar mensen in Barcelona) begrijpt niets, ze voeren gewoon de Scarlet policy uit.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-75737 BETA, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.


Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast