IPv6 ping/trace werkt niet

nvdeynde
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 Mei 2012
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

IPv6 ping/trace werkt niet

Berichtdoor nvdeynde » 4 weken 7 uur 19 minuten geleden (12 Nov 2018, 12:25)

Vandaag overgestapt van Proximus naar Edpnet. Modem O-Box3(V). Bij proximus werkte IPv6 zonder problemen.

Aangesloten computers krijgen wel een IPv6 adres uit de toegekende range maar ping en tracert naar ipv6 adressen werkt niet: 100% packet loss
Ipv6 staat actief bij Edpnet op de lijn. PPPoe opbouwen via O-box3(V) of via Asus RT-n66u met Native Ipv6 aan geven hetzelfde resultaat.

Nochtans heb ik blijkbaar toch wel IPv6 connectiviteit aangezien
- https://test-ipv6.com/ en http://ipv6-test.com/speedtest/ beiden werken.

Zijn er nog leden waarbij ping of tracert niet werkt via IPv6 ?

C:\Users\Nvdeynde>ping cnn.com

Pinging cnn.com [2a04:4e42:200::323] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 2a04:4e42:200::323:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss)

Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 323
Lid geworden op: 24 Nov 2004
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer

Re: IPv6 ping/trace werkt niet

Berichtdoor Joachim » 4 weken 7 uur 14 minuten geleden (12 Nov 2018, 12:31)

IPv6 staat niet standaard aan, je dient dit in my edpnet te activeren, zie ook: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... !-box.html

nvdeynde
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 Mei 2012
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: IPv6 ping/trace werkt niet

Berichtdoor nvdeynde » 4 weken 6 uur 59 minuten geleden (12 Nov 2018, 12:46)

IPv6 heb ik geactiveerd voor mijn lijn.

Probleeem is merkwaardig. Op mijn systemen staat Kaspersky Internet Security geinstalleerd en met Proximus gaf dit geen probleem met ping of tracert naar IPv6. Nu gewoon door te switchen naar Edpnet wel. Bij verwijderen van Kaspersky werkt ping en tracert opnieuw.

Nu heb ik wel geen firewall en antivirus meer, ook niet echt een oplossing. Vraag wij af waarom dit eerder nooit problemen gaf bij Proximus en via Edpnet wel.

Nog iemand met Kaspersky Internet Security die niet kan pingen / tracert naar IPv6 of die er een oplossing voor heeft buiten Kaspersky buitengooien ?

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 Okt 2016
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer

Re: IPv6 ping/trace werkt niet

Berichtdoor Geert-Jan » 3 weken 2 dagen 2 uur geleden (17 Nov 2018, 17:45)

Waarom zou je IPv6 willen gebruiken? Je systeem wordt er onnodig complex van en al je apparaten komen open en bloot op het internet te liggen.
Want de mooie simpele firewall en NAT die IPv4 bied kent IPv6 niet.
Overigens win je er helemaal niks mee buiten en berg kopzorgen, dat is ook meteen de reden dat IPv6 geflopt is.
Er zal wel iets anders komen want de adoptie voor IPv6 is tanende en meer en meer websites stoppen met de support ervan.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.

driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 Jan 2014
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: IPv6 ping/trace werkt niet

Berichtdoor driesp » 3 weken 1 dag 21 uur geleden (17 Nov 2018, 22:00)

Ik zou voorstellen om een uitzondering aan te maken in de firewall om uitgaande icmp aanvragen toe te staan.
Vermoedelijk zal dat wel mogelijk zijn met kaspersky.
Waarom het dan wel werkte met een andere provider, en nu niet meer, kan ik niet op antwoorden.

Ik heb nog gezien dat een andere commerciële firewall ipv6 volledig blokkeerde. (de uitgever ontglipt me)
Ze deden dat omdat volgens hen IPv6 onveilig zou zijn.

Elke thuis router heeft standaard een voldoende firewall zodat elk ipv6 toestel in het netwerk niet zomaar publiek benaderbaar is.
Het zou trouwens als ISP niet verantwoord zijn om hier geen rekening mee te houden.
Het is een stateful firewall dat actief is. Het komt erop neer dat elke verbinding initieel moet opgezet zijn door de client alvorens verdere communicatie is toegestaan.


Terug naar “EDPnet (LaTribu)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast