Winteruur - Zomeruur

Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 222 keer

Re: Winteruur - Zomeruur

Berichtdoor Didymus » 24 Okt 2019, 09:40

pfuhu schreef:Onze politiek in België zal weer vanalles verzinnen wat het volk eigenlijk niet wil (zoals altijd). Als het voor hen zelf maar een overwinning lijkt. En dan verwonderd dat de mensen de politiek moe zijn ...

Wel, het "goede" nieuws is dat er in dit dossier hoogstwaarschijnlijk niets gaat gebeuren zonder dat er minstens een consensus met onze buurlanden is gevonden. De kans dat de opvolger van Angela Merkel onze tijdszone gaat bepalen is oneindig veel groter dan dat Elio Di Rupo enige invloed zal hebben.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 66 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor bruma » 24 Okt 2019, 10:44

Vanuit energieoogpunt minstens 2u verschillen van de buurlanden. Dan wordt het piekverbruik beter gespreid over die landen heen.
En in de winter, wie heeft de luxe om bij daglicht te vertrekken naar zijn werk (ongeacht of je naar de lichtinval kijkt bij zomer/wintertijd)
Thuiskomen kan je met zomertijd quasi altijd mét licht.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 267 keer

Berichtdoor on4bam » 24 Okt 2019, 12:03

Ik mag morgen aanpassen naar -7u en een dag later nog eens -1. 4 weken terug +7 en de volgende dag niet eens last gehad van wakker/vaak of honger.

Zomer/winteruur is overrated :angel:

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 551 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer

Berichtdoor heist_175 » 24 Okt 2019, 12:27

Als de bestuurder naast of achter u wél last heeft van vaak, zou jij ook wel eens in de problemen kunnen komen.
Combineer dat met een niet vrijgemaakte voorruit als het ijzelt en de "Go for zero" campagne is weer een maat voor niets...

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 197 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor CCatalyst » 24 Okt 2019, 18:46

on4bam schreef:Ik mag morgen aanpassen naar -7u en een dag later nog eens -1.

UTC-8 => Alaska Time? :eek:
Of bedoel je 2-8 => UTC-6 => Mountain Time (Rockies)?

DarkV
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor DarkV » 24 Okt 2019, 20:48

on4bam schreef:Zomer/winteruur is overrated :angel:

Inderdaad... als je er zo'n probleem mee hebt moet je ook 7 dagen op 7 exact op hetzelfde uur opstaan en gaan slapen (en dat doet ook niemand).

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 240 keer
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer

Berichtdoor petrol242 » 24 Okt 2019, 22:36

Zo eenvoudig is het niet. Het is niet alleen een kwestie van waak-slaap ritme maar ook de beleving in de dag. Hoe raar het ook klinkt, mensen met een onregelmatig ritme hebben net meer last van de uurverschuiving. Ik loop vol continue shiften en heb meer last van het schakelen tussen winter- en zomeruur dan van het snel roteren in mijn shiftrooster.

Laat ons gewoon met die onzin stoppen en gelijk de permanente wintertijd invoeren.

Slafes
Moderator
Moderator
Bedankt: 202 keer
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer

Berichtdoor Slafes » 24 Okt 2019, 22:47

MaT schreef:Nee, geen voorstander van. Dat maakt de dingen alleen maar ingewikkelder als je met sommige landen een een veelvoud van een uur en met andere van een halfuur verschilt.

Ik zie geen enkel probleem, want ook dat is er nu al, sommige landen hanteren immers al halve uren. Zelfs 3/4 uur bestaat.

Ik zie echter alleen maar voordelen. Zij die tot 23u buiten willen zitten leveren maar een half uur in, zij die graag vroeg licht hebben leveren ook maar een half uur in, alles netjes in de helft.

Tijdzones zijn een beetje raar, dat gaat dus niet met rechte lijnen maw, als gans West Europa (min UK dan) kiest voor een half uur is er totaal niets raar of vreemd en omrekenen moeten we zelf niet meer doen, dat kan je zo op het internet vinden.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Okt 2019, 03:06

Slafes schreef:Ik zie geen enkel probleem, want ook dat is er nu al, sommige landen hanteren immers al halve uren. Zelfs 3/4 uur bestaat.

Theoretisch is het idd allemaal geen probleem. In de praktijk verwacht ik gewoon veel IT miserie.

Heel veel legacy systemen zijn gemaakt met de veronderstelling dat :30 offsets gewoon niet bestaan (ook al bestonden ze al). De banken bv gaan weer gigantisch moeten investeren om dat aan te passen in hun systemen.

In nieuwere systemen is support meestal wel aanwezig (zeker als ze libraries als tzdata gebruiken), maar dat gaat wel een update vereisen eer ze beseffen dat er een :30 offset zou gelden. En dat zal lang duren eer dat overal komt.

Als je dan echt met een heel kleine regio zit die die offset toepast, ga je een repeat van het "Azerty"-probleem zien. Ja, er is support, maar de fabrikant verandert iets in het systeem en men vergeet die :30 offset weer en dan zitten we weer bij voor af aan.

Theoretisch allemaal vrij juist en nobel, maar het is een IT-doos van Pandora die je beter gewoon niet opent.

Slafes
Moderator
Moderator
Bedankt: 202 keer
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer

Berichtdoor Slafes » 25 Okt 2019, 08:53

Gans West Europa is toch geen kleine regio? India is toch geen klein land? Switchen tussen winter en zomeruur is misschien vanuit het buitenland gezien nog meer raar denk ik. Er is trouwens de eerste twee jaar nog geen verandering dus dat valt wel te implementeren mijn gedacht...

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Okt 2019, 10:50

Slafes schreef:Gans West Europa is toch geen kleine regio? India is toch geen klein land? Switchen tussen winter en zomeruur is misschien vanuit het buitenland gezien nog meer raar denk ik.

Ah ok, ik dacht dat je alleen Belgie of de Benelux bedoelde.

Gans West Europa zie ik echter ook geen halfuur aannemen. Hoewel perfect legitiem, is het concept voor velen totaal onbekend en ik zie conservatievere landen er gewoon niet in meestappen. Erger nog, heel wat van die landen zijn door hun ligging iets meer gebaat met een tijdzone op een vol uur ipv half uur. Dus ja, probeer daarmee maar een consensus te vinden in het Europees parlement.

Slafes schreef:Er is trouwens de eerste twee jaar nog geen verandering dus dat valt wel te implementeren mijn gedacht...

Als IT 2 jaar de tijd krijgt om iets te implementeren, gaan ze er pas mee beginnen in de laatste week van die 2 jaar.

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 73 keer
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer

Re: WINTERUUR !!!!

Berichtdoor koenraaddeconinck » 26 Okt 2019, 09:18

ub4b schreef:wanneer gaan ze die onzin eens afschaffen .... dit verstoort velen hun bioritme .... en is volledig achterhaald

Meer dan akkoord. Ik snap nog altijd de zin hiervan niet.
En het er is wetenschappelijke evidentie dat deze nonsens - opnieuw geïmplementeerd door onze eminente politici -wel degelijk het bioritme verstoord van mensen die al gezondheidsproblemen hebben, zeker bij geriatrische patiënten en baby's ...

Eéntje ter illustratie:
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... wintertijd

EOS is nu nog niet direct een belabberde bron ...

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 26 Okt 2019, 10:46

Er moet toch een bredere denkoefening gemaakt worden voor je dit afschaft.

De (her)invoering van het zomeruur in 1977 werd breed gedragen omwille van meer dan enkel energiebesparingsredenen. Het 9-5 ritme had toen immers echt ingang gevonden, en mensen voelden aan dat je niet EN het hele jaar door dezelfde tijd kan aanhouden EN hetzelfde dagritme kan aanhouden. De natuur doet dit immers ook niet, en onze voorouders (onze genen) deden dat evenmin! Het zomeruur - dat velen toen nog kenden van tijdens de oorlog - was de oplossing om 1) in de winter meer toegang te hebben tot daglicht en 2) in de zomer geen uren daglicht te verliezen aan slaap - terwijl je hetzelfde dagritme het hele jaar door aanhoudt. Zomeruur/winteruur sloot veel meer aan bij het 9-5 leven van de dag dan altijd winteruur.

Als je het zomeruur afschaft, moet er ook een bereidheid zijn om compromissen te maken inzake het 9-5 ritme, die ook in wet gegoten moeten worden want anders krijgt de werknemer het natuurlijk niet. Als dat niet gebeurt, denk ik dat velen onder ons toch weer gaan beseffen dat altijd winteruur ook niet zo ideaal is.

Op lange termijn moeten we dan ook voorzichtig zijn dat we niet belanden in een cirkel waarbij de generatie die "vergeten" is hoe 9-5 onder constant dezelfde tijd eruit ziet het zomeruur afschaft, waarna men enkele jaren later tot de conclusie komt dat het toch niet zo ideaal is en het weer invoert, om dan 30 jaar later weer een generatie te hebben die het "vergeten" is, etc.

timmermc
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Berichtdoor timmermc » 26 Okt 2019, 10:55

heist_175 schreef:...Net zoals de BEF gekoppeld was aan de DM voor de EUR er was, is het nuttig om onze tijdsaanduiding af te stemmen op die van DE...

Ik stem liever zo weinig mogelijk af op hen, zelfs geen uursverandering. We hebben vorige eeuw ons al menig keer moeten aanpassen toen ze een minder goede buur waren.
Het word echt tijd dat ze die waanzin van uursverandering stoppen, dit doet mens nog dier goed.
Aan zee ist altijd goe weer...

on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor on4bam » 26 Okt 2019, 18:44

Gisterenmorgen om 5u30 opgestaan (UTC+9) en om 22:15 (UTC+2), 1.5 uur vroeger dan "normaal" gaan slapen. Vanmorgen om 8:30 (UTC+2) gewoon wakker geworden en vandaag geen "inzinking", die -1 vannacht zal mij waarschijnlijk iets vroeger doen wakker worden morgen maar dat is dan ook alles. Jammer dat de 4 weken in "UTC+9" er geen zomeruur was want de zon ging de hele tijd al om 17:00 onder en een kwartier later was het donker.

Ik blijf het vreemd vinden dat er zo geklaagd wordt over die 2 keer per jaar de klok verzetten maar dat veel van die klagers wel op vakantie gaan naar bestemmingen in andere tijdzones.

DarkV
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor DarkV » 26 Okt 2019, 19:02

on4bam schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat er zo geklaagd wordt over die 2 keer per jaar de klok verzetten maar dat veel van die klagers wel op vakantie gaan naar bestemmingen in andere tijdzones.

Inderdaad, maar het zijn niet alleen vakanties... week/weekends, feestjes, feestdagen, een lange TV avond, … in een moderne wereld hebben we geen constant ritme dus ik begrijp al die heisa totaal niet over die tweemaal per jaar een uurtje verschil.

woutervh
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 107 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor woutervh » 26 Okt 2019, 19:24

timmermc schreef:Het word echt tijd dat ze die waanzin van uursverandering stoppen, dit doet mens nog dier goed.

Aha, vandaar dat mijn goudvis wat nerveuzer was dan normaal. En ik ben mijn kippen vergeten zeggen dat het uur vannacht verandert. Hopelijk zal de schok niet te groot zijn...

Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Didymus » 26 Okt 2019, 20:31

Gedomesticeerde dieren zullen daar weinig last van hebben, maar voor wilde dieren kan de omschakeling wel degelijk een kwestie van leven of dood zijn.

woutervh
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 107 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor woutervh » 26 Okt 2019, 22:40

Nu ben ik toch echt wel eens benieuwd naar die uitleg....? Het eerste konijn met een uurwerk moet ik toch nog tegenkomen

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer

Berichtdoor 1207 » 26 Okt 2019, 22:53

woutervh schreef:Aha, vandaar dat mijn goudvis wat nerveuzer was dan normaal. En ik ben mijn kippen vergeten zeggen dat het uur vannacht verandert. Hopelijk zal de schok niet te groot zijn...

de schok zal voor mij zijn
half 8 wil de kat ontbijt, op zo'n zondag wordt dat dus ...

on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor on4bam » 26 Okt 2019, 23:07

1207 schreef:half 8 wil de kat ontbijt

Pfft.. Dat ze een muis gaat vangen... katten hebben niet te willen,... verwend nest :angel:

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 26 Okt 2019, 23:53

Kat is baas in huis. Die van ons is wel nog zo vriendelijk om zich altijd vrij snel aan te passen aan het nieuwe uur.

timmermc
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Berichtdoor timmermc » 27 Okt 2019, 00:14

on4bam schreef:
Pfft.. Dat ze een muis gaat vangen... katten hebben niet te willen,... verwend nest :angel:

Als je een kat in huis hebt weet ik niet, maar indien zo heb je in elk geval geluk dat ze jouw lijntje niet kan lezen op userbase :lol:

CCatalyst schreef:Kat is baas in huis. Die van ons is wel nog zo vriendelijk om zich altijd vrij snel aan te passen aan het nieuwe uur.

Hier zou mijn huispoes genoegzaam om knorren, vooral over dat eerste zinnetje. :angel:
Aan zee ist altijd goe weer...

Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Didymus » 27 Okt 2019, 07:35

woutervh schreef:Nu ben ik toch echt wel eens benieuwd naar die uitleg....? Het eerste konijn met een uurwerk moet ik toch nog tegenkomen

Sommige schemerdieren passen hun fourageergedrag aan aan de drukte van het verkeer om niet te worden aangereden.

Terug naar “Ander nieuws”