Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 240 keer
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer

Re: Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen

Berichtdoor petrol242 » 19 Apr 2019, 09:25

En denk je dat ik daar geen voorstander van ben? Sterker nog, in plaats van het af te straffen, pak de echte oorzaken aan. Zolang the sky the limit is, gaat er niet veel veranderen vrees ik, net integendeel. Lees er mijn posts maar eens op na.

Liefst van al zou ik elke eenzame chauffeur uit die auto krijgen. Maar dan op een sociaal rechtvaardige manier en met leefbare alternatieven.

En SKH is dat nu net niet. Beleidsmakers die bewust het OV nog verder hebben afgebouwd en het pokkeduur hebben gemaakt, gaan nu die SKH invoeren? Tegelijk willen diezelfde politiekers de arbeidsgraad nog eens gaan verhogen, met nog meer mensen in het woon-werk verkeer. En daar moeten we dan blindelings in vertrouwen? :think:

Beloon mensen om een andere mobiliteit te kiezen. Investeer zwaar in een goed uitgebouwd en betrouwbaar OV, georganiseerd en gefinancierd door de overheid. België loopt jaarlijks zo'n 30 miljard euro mis aan belastinggeld en dat is dan nog een voorzichtige schatting. Als we dat zouden recupereren denk ik dat er veel mogelijk is, en niet alleen op het gebied van mobiliteit.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 144 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Berichtdoor Dizzy » 19 Apr 2019, 10:01

De tegenspraak blijft welig tieren, op één moment staat niemand voor zijn plezier in de file en even verder vraagt men zich af wie zich eigenlijk ergert aan files :lol:

Een andere mooie is klagen over gebrek aan alternatieven en OV maar een opmerking over minder besparingen op OV counteren met de keuze tussen OV en pensioen, gezondheidszorg en tewerkstelling. :roll: Dus je kan wel miljarden in salariswagens pompen zonder deze dingen te raken maar niet in OV :nono:

Vandaag toevallig een goed artikel over de problematiek met heel veel punten die ik al aangehaald heb zoals letterlijk de war on talent met inderdaad oa fietsen.

Onze pensioenen zijn laag en dan helpt het vooral om ze te verhogen. Als je teveel wagens hebt moet je vooral het aantal proberen te verlagen.

DarkV schreef:Problemen lossen zich meestal zelf op... mensen kiezen alternatieven als ze efficiënter zijn (zelden op basis van prijs tenzij de onderklasse die het niet kan betalen).

DarkV is gewoon die minister die beweerde dat de staatsschuld er vanzelf gekomen was en vanzelf zou verdwijnen :lol:
Mensen kiezen niet zomaar voor alternatieven vermits mensen niet houden van verandering, ze hopen dat anderen wel voor hun zullen veranderen. Er zijn een pak mensen die het financieel niet zo breed hebben en prijs werkt wel degelijk goed als de prijsstimulatie groot genoeg is.

Een wagen heeft een bepaalde restwaarde maar deze daalt al ernstig vanaf je uit de garage rijdt voor de eerste keer. Na 11 jaar is er van die restwaarde niet veel over buiten de waarde voor de recuperatie van het metaal. Producten opgebruiken is ecologischer dan wegwerpmateriaal blijven maken omdat dat beter bij ons ego/imago past.

JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Berichtdoor JamesEarlGray » 19 Apr 2019, 10:28

Volledig akkoord, petrol.

Welke alternatieve maatregelen stel je voor? Ik herinner mij vaag dat je al eens een lijst had gemaakt. Of was dat iemand anders?

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 19 Apr 2019, 11:06

Goh, er zijn zoveel dingen mogelijk. Laat ons even brainstormen dus.

* Cruciaal is een werkend openbaar vervoer. Decentralisatie, aansluitend op deelmobiliteit en gefinancierd door de overheid. Ik zeg hier bewust niet "gratis" maar gefinancierd door de gemeenschap dus.
* Een fietsvergoeding voor iedereen.
* Een sterk uitgebouwd carpoolsysteem met fiscale vrijstelling.
* 4 dagen werkweek. Industrie 4.0 maakt dat mogelijk.
* Een revolutie in onze drijfkracht. Waterstof uit duurzame energie dus.
* 'Just in time delivery' ontmoedigen. Die magazijnen moeten van onze wegen af.
* Verdere uitbouw van collectief goederentransport, ie spoor- en waterwegen.
* Een planeconomie.
* Transitie naar een duurzame industrie.
* ...
Vrij aan te vullen. Het is een brainstormen hé... En ik hoor het al afkomen. Wie gaat dat betalen? Er is geld genoeg. Het zit momenteel nog in de verkeerde zakken.

@Dizzy : Stop eens dingen uit hun context te trekken en te counteren op debattechnische aspecten. Dat brengt helemaal geen bijdrage aan de discussie die voor zover ik hoop niet gewonnen of verloren moet worden. Je weet verdomd goed wat er bedoeld wordt! Niemand staat graag in de file.

Ik zal het nog eens uitleggen wat ik bedoel want het is precies niet goed begrepen.

De files zijn al lang een doren in het oog van het grootkapitaal enkel omdat ze in hun ogen schade berokkenen aan de ongebreidelde economische groei en de winstmarges. De politiek eet uit hun hand en zijn de marionetten die hun spel zullen uitspelen. Het is frappant dat partijen zonder die connectie tegen de SKH zijn... Men wil de wegen gaan reserveren voor economische doeleinden. Die sukkelaar die er wordt weg gejaagd wordt aan zijn lot overgelaten en moet maar zijn plan trekken in halfbakken alternatieven of hij ondergaat gewoon zijn lot en zal afdokken. De files gaan echter niet verdwijnen als we die groei blijven promoten. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn.

Mobiliteit is maar een onderdeel in een veel grotere problematiek waar de elementen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat zal je in zijn geheel moeten aanpakken of we wachten lang genoeg tot het zichzelf oplost.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 19 Apr 2019, 11:25

Ik lees enkele mooie en dure voorstellen maar bij geen enkel staat erbij hoe men dat gaat financieren. Buiten boutades als "er is geld genoeg" zie ik niet veel realistische geldbronnen.

Veel zaken vereisen ook een bijna-revolutionaire omkeer van het economisch systeem terwijl een kleine aanpassing aan mobiliteitsopvattingen blijkbaar al heel moeilijk ligt. De topic gaat over mobiliteit en niet hoe ons economisch systeem in elkaar zit of zou moeten zitten.

Ik heb begrip voor de fouten in de zienswijze van oneindige groei maar dat zal niet opgelost worden binnen enkele decennia terwijl de mobiliteit een prangender probleem is waar er wel snelle ingrepen mogelijk zijn.

Niemand staat graag in de file maar de file is wel wie erin staat. Zoals ik al zei hopen de meeste dat de rest een alternatief zoekt zodat men zelf verder kan blijven tuffen, dat is ook zo voor alle inkomensklassen. Dat de hogere klassen meer te winnen hebben bij vlotte mobiliteit klopt maar de rest verliest ook veel tijd/geld in de files en gezondheid speelt ook een belangrijke rol. Wie woont er het meest langs drukke verkeersaders?

Ik geloof ook niet in doemdenken/complotten, in geen enkele richting, het zijn meestal overdrijvingen. Het einde van de wagen als bezit hoeft niet automatisch minder mobiliteit te betekenen. Deelsystemen en OV kunnen zelfs meer mobiliteit bieden als niet alles vast staat en het aanbod performant is.

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 19 Apr 2019, 12:30

Dizzy schreef:Ik lees enkele mooie en dure voorstellen maar bij geen enkel staat erbij hoe men dat gaat financieren. Buiten boutades als "er is geld genoeg" zie ik niet veel realistische geldbronnen.

Het ligt voor onze neus. Het is maar te pakken, maar daarvoor moeten eerst een aantal politieke beslissingen genomen worden. Knip die connectie door en je hebt je financiering. Onze productiviteit is op 70 jaar vervijfvoudigd! Alleen verdwijnt het merendeel van die meerwaarde in een selecte portefeuille. Je hebt het zelf al eens aangegeven dat het allemaal om geld draait. Laat ons dat dan pakken en nuttig gebruiken voor iedereen. Als dat revolutionair is, dan moet dat maar. Al de rest is gewoon blijven aanmodderen tot het zichzelf wel kapot maakt.

Dizzy schreef:De topic gaat over mobiliteit en niet hoe ons economisch systeem in elkaar zit of zou moeten zitten.

Beiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Oorzaak en gevolg, weet je wel. Enkel op mobiliteit focussen is pleisters kleven op een open wonde.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 19 Apr 2019, 13:37

Je stelt het wel heel eenvoudig voor. Mocht dat allemaal zo eenvoudig zijn dan was het al lang gebeurd. Die politieke beslissingen gaan niet genomen worden door politici die deel uitmaken van het systeem en dus de belangen van het systeem delen. Jij gaat voor een revolutie en deze gebeuren meestal met geweld. Als ik zie dat de dapperheid van de Vlaming al stokt bij het kiezen voor een bus of fiets dan wens ik u veel succes met de revolutie. De kracht van verandering bestaat hier hoogstens uit het veranderen van gedacht :lol:

krisken
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kriskenbe
Bedankt: 927 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1800 keer

Berichtdoor krisken » 19 Apr 2019, 13:44

Misschien moeten we, als we persé fietsen willen aanmoedigen, eens denken aan meer fietsenstallingen op nuttige plaatsen. Zowel voor kort gebruik (bvb in de vorm "ik zet mijn fiets hier aan het station tot ik terug ben van t werk") als voor lang gebruik (in de vorm "ik zet mijn fiets hier voor de komende 3 weken want ik ben op verlof").

Want dat is iets dat men zeker wel kent in de stad : fietsen die overal slingeren. Soms zou je van sommigen denken dat ze van 10 meter ver gewoon tegen de rest van de hoop gegooid zijn. En dan zwijg ik nog over Gent Sint Pieters en de Dampoort tijdens weekends en vakantiedagen, maar gewoon wat je dagdagelijks ziet van fietsen die aan een verkeerspaal vastgemaakt zijn en dus op het voetpad staan.

Want hoewel ik Dizzy wel kan volgen dat je in een stad als Gent beter fietst denk ik dat dit de volgende uitdaging is : half Gent bestaat uit rijwoningen met één deur en een drempel van 40cm hoog. Vervolgens kom je uit in een hall waar uiteraard de trap naar boven ook in uitkomt. Gevolg : mensen kunnen passeren maar een fiets is wat lastig. Dus blijft die gewoon in de hall staan. En als het helemaal tegenvalt staat er zo een fiets of 3 en heb jij nog 30cm plaats om te passeren.

Ik heb identiek dezelfde problematiek hier thuis : een simpele rijwoning waar ik absoluut geen fiets in de hall kan zetten (tenzij ik de deur naar de living, de deur naar het wc of de weg naar de trap wil blokkeren. Ik heb geluk : in de prijs zit eveneens een garagebox (200m verder, maar goed) die toch te klein is voor onze auto en daar zitten onze fietsen in. Maar een garagebox in Gent kost dan ook weer een pak geld (reken op minimaal 50 euro per maand, maar vaak een pak meer). En dit terwijl je de auto gewoon in de straat kan zetten.

Ik zou dus eerst en vooral pleiten voor een oplossing hiervoor, zodat fietsen niet persé overal rondslingeren (zowel thuis als daarbuiten). Maak bvb autovakken vrij uit betaalparkings waar fietsers gratis hun fiets kunnen stallen (bvb voor degene die het centrum van Gent een bezoekje willen brengen). Vervolgens : bedenk een manier waarbij je fietsen kan stallen op een zodanige manier dat een goede doorgang mogelijk is, dat alle bewoners (reken op minimaal 2 fietsen per appartement/huis) hun fiets kunnen stallen en dat deze stallingen dicht genoeg bij de mensen staan.

Zelfs bij de sociale woningen in Gent (juist die mensen die vaak geen wagen hebben en het enige vervoersmiddel de fiets is) is er soms geen plaats voor een fiets in het gebouw. Het bedrijf achter de sociale woning raad de mensen dan aan om een kelderhok af te huren (extra inkomsten voor hun) maar vergeten dat je met een fiets niet tot bij dat kelderhok geraakt wegens enkel trappen tot daar (geen lift) en zodanig kleine paden dat je er onmogelijk met een fiets door kan.

En als laatste punt (aaneensluitend met dat van hierboven) : zorg dat er een fietsinfrastructuur bestaat. En liefst eveneens uit een soort asfalt en niet uit tegels. Mijn ervaring is dat (bvb in Wetteren, Melle en Merelbeke) de Mont-Blanc vlakker is dan de tegens op sommige fietsstroken.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + EDPnet 100/30
Telefonie = WeePee + Speakup + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti + AVM Fritzbox

JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor JamesEarlGray » 19 Apr 2019, 14:11

Krisken, ook volledig akkoord.

Hoe doen ze dat trouwens in dé fietsstad Kopenhagen?

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 262 keer
Uitgedeelde bedankjes: 222 keer

Berichtdoor on4bam » 19 Apr 2019, 14:37

JamesEarlGray schreef:Hoe doen ze dat trouwens in dé fietsstad Kopenhagen?

Er zijn daar zeer brede straten (ga eens kijken met streetview) en brede voetpaden. Er is dus meer plaats dan in een middeleeuwse stad als bv. Gent. In het "echte" centrum zijn de straten natuurlijk ook smaller maar er is eigenlijk weinig verkeer. Stel je de Brusselse kleine ring voor met auto's in het midden en de twee zijstroken zijn fietspad (afgescheiden dus). Je kan Kopenhagen niet echt vergelijken van "layout".

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 19 Apr 2019, 14:42

Zeer juist punt van krisken, het aantal fietsstallingen moet volgen. In Gent Sint-Pieters is er een enorme plaats voorzien maar het is nog onvoldoende want mensen laten hun fietsen soms langer staan (verlof?). Het is toch altijd goed kijken naar een plaats en ze stapelen ze nu al 2 hoog. Achteraan zijn nu ook nieuwe plaatsen voorzien maar hoe lang gaat die verbouwing nog duren, de Notre Dame zal waarschijnlijk sneller klaar zijn :bang:

Ik heb eens iets gelezen over de mogelijkheid om een box aan te vragen voor uw buurt. Daar kunnen dan een aantal fietsen in geparkeerd worden. Men vervangt ook parkingplaatsen door fietsstallingen maar als er iets te doen is in Gent (altijd) of goed weer dan zitten de parkings al snel vol.

De fietsen worden ook regelmatig geruimd, ze hangen dan flyers aan het stuur met de datum van de ruimactie. Anderzijds ben ik ooit toegekomen en mijn fiets was weg. Navraag leverde niets op buiten zelf gaan checken tussen de geruimde fietsen. De mijne stond er gelukkig tussen maar de sloten waren kapot :( Het was in die oude tramtunnel en er was amper licht, niet makkelijk om een zwarte fiets te zoeken tussen duizenden andere :)

Ik moet altijd lachen met de toeristen die vanuit hun treinraampje naar de fietsen achter GSP kijken. Als ik heb vertel dat dit maar een kleine fractie van het totaal aantal fietsen is aan het station geloven ze het amper :)

Het probleem is in Brussel nog veel erger. Niet met fietsen maar de trottoir krioelen van de achtergelaten steps.

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 19 Apr 2019, 15:01

Dat van die steps is iets anders en mogen ze gerust ook doorvoeren in Gent. Zijn ook deelvoertuigen overigens. Net als in Antwerpen. Alleen is het met die steps zo dat ze zeer flexibel willen zijn naar de buitenwereld : je neemt die ergens op en je zet die ergens af. Geen vaste punten, gewoon "ergens". En hoewel ze vriendelijk vragen om ze te droppen op een hoek van een straat en zeker niet in de hinder van bvb voetgangers zie je die echt overal gewoon gegooid. Niet op de "pikkel" maar gewoon letterlijk op de grond. Zonde ...

In Denemarken heeft men ondergrondse parkings voor fietsen welke makkelijk tot 3 verdiepingen diep gaan.
Ook zie je hier en daar al een nieuw systeem dat we kennen van Japan (maar daar doen ze het voor auto's) : fiets in een slede stoppen, slotvast maken, de banden aantrekken rondom het kader van je fiets zodat die niet meer kan bewegen, even swipen voorbij de RFID lezer en je fiets vertrekt "ergens" in die parking. Kost je 10 kronen (ongeveer 1 euro) per dag en 1 kroon per keer dag je je fiets daar in steekt. Je mag dus perfect op de 24u dat je fiets daar staat deze er 5x uitnemen en naar ergens fietsen. De abonnementen komen neer op ongeveer 25 euro per maand maar er zijn voorwaarden (bvb meerdere fietsen van zelfde gezin etc) waarbij het goedkoper is.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 19 Apr 2019, 15:32

Of dat lang gaat duren met die steps betwijfel ik want de mensen zijn er zo onvoorzichtig mee. Deze week verschillende zien voorbijflitsen met 2 op 1 step!

Ze vullen ganse voetpaden en liggen tot in de struiken. Het is ook een echte oorlog tussen de diverse aanbieders, in Brussel zijn er zeker al 3 of 4.

Het zou een mooie aanvulling kunnen zijn maar mensen misbruiken zo graag de vrijheid die ze krijgen om nadien te klagen over de overheid die moet ingrijpen :-(

Brussel is ook niet plat en men gebruikt ze vooral in 1 richting (bergop), daar blijven ze dan staan voor winkels en populaire plaatsen. Beneden zijn er geen meer te vinden.

Hopelijk blijven er maar 2 over zodat het wat kalmeert want je kan ook geen abo op 3 diensten nemen.

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 19 Apr 2019, 15:44

Er zijn inderdaad zeker al 3 diensten aanwezig. Op zich een leuke maar ook dure manier om je te voervoeren. Prijzen staan niet meer online bij dott, maar heb een paar weken terug eens de app geïnstalleerd en verschoot toch wat het kost om zo een ding te gebruiken.

Steps zien er wel redelijk uit qua kwaliteit maar absoluut, mensen zijn er zeer onvoorzichtig mee. Ook de manier waarop de steps terugkomen (en geladen worden) stel ik me wel vragen bij ...

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 19 Apr 2019, 16:46

Fietsenstallingen zijn zeker een zwak punt momenteel en niet alleen in de steden. Ik woon in Brasschaat in een rijwoning. Ik heb een cross hybride, een elektrische fiets en een ligfiets. Mijn beide kinderen en mijn echtgenote hebben ook een fiets en ook nog ergens een brommer die heel af en toe gebruikt wordt. Kan je je het al voorstellen?
Mijn zoon zijn fiets staat meestal op straat aan een lichtpaal op slot. We krijgen dan commentaar van buren die vinden dat die in de weg staat omdat er een parkeerplaats minder is voor de auto.
Morgen moet ik naar een vergadering in de stad op de Carnotstraat. Liefst zou ik met de fiets gaan, maar ik kan hem nergens veilig weg zetten, dus zal het fiets+tram worden.

Dus ja Krisken, fietstallingen mogen mee op het lijstje.

DarkV
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor DarkV » 19 Apr 2019, 23:53

petrol242 schreef:* 'Just in time delivery' ontmoedigen. Die magazijnen moeten van onze wegen af.

Een maatregel die veel meer zou oplossen dan SKH... kijk maar eens in de file hoeveel vrachtwagens er rond je staan !

En dat is in tegenstelling tot een gewone werknemer net verkeer dat er op dat moment absoluut niet moet zijn.

MichelJ
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 53 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor MichelJ » 20 Apr 2019, 00:03

DarkV schreef:... kijk maar eens in de file hoeveel vrachtwagens er rond je staan !

En dat is in tegenstelling tot een gewone werknemer net verkeer dat er op dat moment absoluut niet moet zijn.

En waarom niet? Die moeten met de nacht werken dan maar?

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 20 Apr 2019, 00:14

Nee, maar die kunnen ook buiten de spits rijden... zonder JIT is er zelden een reden dat ze in de spits moeten rijden. Maar het heeft inderdaad consequenties al is transport (zeker internationaal) nu ook al vaak een job zonder uren... wat je niet kan zeggen van de gemiddelde werknemer die verwacht wordt van 9-5 te werken.

De vraag is of het nodig is dat ik om 23u iets bestel in een webshop dat het dan morgen om 9u aan m'n voordeur moet liggen ?

MichelJ
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 53 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor MichelJ » 20 Apr 2019, 01:16

Als ik de vroege op moet, rijden er al aardig wat vrachtwagens op de ring rond Antwerpen, en dat is bijna heel de dag zo.
Zeker de JIT mag afgeschaft worden, maar wederom moet een ander veranderen want de gewone 9-5 werkmens kan niet veranderen(terwijl de chemie rond Antwerpen gerust wat volk kan gebruiken in shift)

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 20 Apr 2019, 02:39

Begin jaren '90 toen ik na de nacht de shift af kwam in de week was ik bijna alleen op de baan. Nu is het al bijna file als ik tegen Antwerpen-Noord passeer.

De bevolking is een beetje toegenomen, maar niet in die mate om de shit te veroorzaken die er nu is. Daar liggen andere oorzaken achter.

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 517 keer

Berichtdoor Petrikske » 20 Apr 2019, 10:47

Klein beetje misschien doordat mensen steeds vroeger vertrekken.
Toen ik vroeger nog in de bouw werkte was het reeds zo.."laat ons maar wat vroeger vertrekken dan hebben we minder kans om in de file te staan"

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 125 keer
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer

Berichtdoor lacer » 20 Apr 2019, 12:08

petrol242 schreef:...
Liefst van al zou ik elke eenzame chauffeur uit die auto krijgen. Maar dan op een sociaal rechtvaardige manier en met leefbare alternatieven.
...

Sommige chauffeurs kiezen en betalen daar ook voor om alleen in hun eigen wagen te rijden. Men moet dit respecteren.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 3B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 16.04 + 18.04

Slafes
Moderator
Moderator
Bedankt: 198 keer
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer

Berichtdoor Slafes » 20 Apr 2019, 14:44

Die zouden ook vervangen kunnen worden door een (elektrische)motor maar ook daar zijn de wegen niet voor aangepast en geen parkeerplek voor aangepast etc etc...

warpozio2
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Berichtdoor warpozio2 » 20 Apr 2019, 17:35

krisken schreef:Want dat is iets dat men zeker wel kent in de stad : fietsen die overal slingeren. Soms zou je van sommigen denken dat ze van 10 meter ver gewoon tegen de rest van de hoop gegooid zijn. En dan zwijg ik nog over Gent Sint Pieters en de Dampoort tijdens weekends en vakantiedagen, maar gewoon wat je dagdagelijks ziet van fietsen die aan een verkeerspaal vastgemaakt zijn en dus op het voetpad staan.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190419_04341556
En dat wordt dan klungelig opgelost door een fietsparkeerplaats die de komende jaren enkel bereikbaar zal zijn via een stijle trap.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 57 keer
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer

Berichtdoor fluppie » 21 Apr 2019, 11:37

MichelJ schreef:Als ik de vroege op moet, rijden er al aardig wat vrachtwagens op de ring rond Antwerpen, en dat is bijna heel de dag zo.
Zeker de JIT mag afgeschaft worden, maar wederom moet een ander veranderen want de gewone 9-5 werkmens kan niet veranderen(terwijl de chemie rond Antwerpen gerust wat volk kan gebruiken in shift)

Dat JIT systeem is er vooral gekomen omdat magazijnen veel ruimte in beslag nemen(en dat kost ook zeer veel geld).Voor voeding kan ik er wel inkomen,die hebben meestal ook wel wat plaats voor een stock v/e paar dagen aan te leggen(mss daar eens mee beginnen??).Maar voor bepaalde andere bedrijven is dat niet te doen,stel nu de Volvo auto fabriek hier in Gent,die hebben tot nu toe alsmaar uitgebreid,en zitten nu wel aan de max. ruimte,met andere bedrijven ernaast,Stora Enso bijv een bedrijf die papier maakt of het 'recycled'.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 21 Apr 2019, 18:12

warpozio2 schreef:
krisken schreef:Want dat is iets dat men zeker wel kent in de stad : fietsen die overal slingeren. Soms zou je van sommigen denken dat ze van 10 meter ver gewoon tegen de rest van de hoop gegooid zijn. En dan zwijg ik nog over Gent Sint Pieters en de Dampoort tijdens weekends en vakantiedagen, maar gewoon wat je dagdagelijks ziet van fietsen die aan een verkeerspaal vastgemaakt zijn en dus op het voetpad staan.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190419_04341556
En dat wordt dan klungelig opgelost door een fietsparkeerplaats die de komende jaren enkel bereikbaar zal zijn via een stijle trap.

Dit toont mooi aan hoe het staat met de prioriteiten voor OV. Het drukste station van Vlaanderen is al jaren een werf en zal dat nog minstens 10 jaar blijven en ondertussen moet je je behlepen met een fietsenstalling die je per trap (niet) kan bereiken. :bang:

Wat een schande, wat een klucht! :oops:

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 21 Apr 2019, 20:31

En het zijn diezelfde beleidsmakers die SKH willen invoeren. De lamp brandt nog altijd niet? :bang:

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 192 keer

Berichtdoor CCatalyst » 21 Apr 2019, 22:59

Invoeren is niet het probleem, wel de uitwerking. De :idea: hoeft dus niet te branden, het gaat over twee verschillende zaken.

Die fietsenstalling wordt uitgevoerd door de NMBS of een daaraan gelinkt bedrijf. Dat staat garantie voor inefficientie en kafka, dat is nu eenmaal de cultuur daar. Verspilling is geen probleem, de overheid past het tekort wel bij. Het gevolg is een bedrijf dat helemaal niet klaar is voor de nakende liberalisering van het personenverkeer per spoor, en dus een vogel voor de kat zal zijn wanneer het zal moeten opboksen tegen NS, DB, Veolia, RATP, enz met nogmaals een groot sociaal bloedbad dat door de vakbonden à la Sabena in de steigers gezet werd tot gevolg, tenzij ze alsnog Johnny Thijs kunnen binnenhalen (hij is ook pro-rekeningrijden btw).

Rekeningrijden zou meteen uitgevoerd worden via PPS, door een bedrijf - of meerdere - dat alle gereden km's aan de overheid moet betalen, en het geld int van de burgers. Verwacht wordt dat Satellic NV en co hiervoor weer zullen kandideren. Zij doen dit ook al voor de km-heffing voor vrachtwagens, die niet dynamisch is. De praktijk heeft aangetoond dat zij dit op een moderne en efficiente manier aanpakken, zonder de klungeligheid die je bij de overheid of de NMBS zou zien. Dat moet ook wel, want de overheid past hun tekorten niet bij.

JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor JamesEarlGray » 22 Apr 2019, 08:57

Misschien cynisch, maar denk je dat na privatisering de burger beter af is? In de korte tijd na de overstap zijn er misschien meerdere bedrijven die concurreren, maar wanneer dat stof is gaan liggen blijft er vaak één bedrijf over dat vanaf dan over een monopolie beschikt en dus de burger even hard in de steek zullen laten, maar dan voor méér geld.

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 22 Apr 2019, 10:36

CCatalyst schreef:Dat staat garantie voor inefficientie en kafka, dat is nu eenmaal de cultuur daar. Verspilling is geen probleem, de overheid past het tekort wel bij.

En aan dergelijke bedrijven moet de hard werkende man/vrouw die geen alternatief heeft zijn centen gaan afgeven voor een beter OV :bang:

Laat de staat maar eerst eens bewijzen dat men in staat is een efficiënt OV uit te bouwen zonder de zoveelste extra belasting.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 22 Apr 2019, 11:55

JamesEarlGray schreef:maar wanneer dat stof is gaan liggen blijft er vaak één bedrijf over dat vanaf dan over een monopolie beschikt en dus de burger even hard in de steek zullen laten, maar dan voor méér geld.

In Engeland is het alvast niet zo. En er is daar idd kritiek geweest over de private operatoren, maar ik weet niet in welke mate dat vandaag nog allemaal geldt. Ik was zelf onlangs in Londen en heb daar van 3 private operatoren gebruik gemaakt (Heathrow Express, SouthWest Rail en TfL Rail (operated by Hong Kong MTR)) en alle 3 boden betere service voor goedkopere prijzen dan onze NMBS.

Ook voor het reeds geliberaliseerde post is het in ons land niet zo. Voor de pakketpost kan ik meteen 5 operatoren bedenken (maar er zijn er nog meer), en voor het tanende brievenpost is er naast bpost ook nog TBC post vandaag. Ik zie die >5 operatoren niet meteen allemaal fuseren. Het kan natuurlijk wel, maar niets weerhoudt een nieuwe speler om de markt te betreden en de prijzen te breken, da's het mooie aan een vrijgemaakte markt.

Uiteindelijk zijn we als burger wel beter af altijd. Het is niet dat De Posterijen van weleer zo'n goede service boden voor weinig geld. Hetzelfde met de NMBS van nu. Laat ons nog niet teruggaan naar de tijd dat de telecommarkt nog niet geliberaliseerd was en er hier 1 enkele telecom-operator was die astronomische prijzen vroeg voor zeer trage internet-toegang, met de meest onvriendelijke klantendienst erbovenop...

DarkV schreef:Laat de staat maar eerst eens bewijzen dat men in staat is een efficiënt OV uit te bouwen zonder de zoveelste extra belasting.

Heeft geen zin meer, liberalisering is al te dichtbij. De prive zal het doen, ofwel een "nieuwe" NMBS (zoals de nieuwe bpost met Johnny Thijs ontstaan is uit De Posterijen), ofwel andere operatoren als de NMBS er niet meer in slaagt om zich aan te passen.

Het is geen reden om het rekeningrijden niet in te voeren. De files moeten asap na de verkiezingen aangepakt worden, we kunnen daar niet meer mee wachten tot aan de liberalisering.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 22 Apr 2019, 12:04

Privé is niet altijd beter voor de klant, integendeel. Nu moet er geen winst gemaakt worden, dan wel en dus staat alles in teken van die winst. Dat het goedkoper zou zijn is dus te betwijfelen en buitenlandse voorbeelden staven dat. Uiteindelijk komt het steeds neer op het feit dat de beste/winstgevendste trajecten voor de privé zijn en de rest voor de staat die nog minder inkomsten ontvangt. De gebruiker die niet op de meest winstgevende trajecten zit is dus nog meer gekloot. Daarnaast moet de burger opdraaien voor de ontslagen personeelsleden.

Er zijn trouwens al genoeg voorbeelden waarbij uitbesteding aan privé niet zo geweldig loopt of moeten we de dienstencheques/maaltijdcheques noemen?

En de telecom? Vroeger 1 grote monopolist, nu 2, wow wat een verbetering :roll:

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 22 Apr 2019, 12:07

CCatalyst schreef:Heeft geen zin meer, liberalisering is al te dichtbij. De prive zal het doen, ofwel een "nieuwe" NMBS (zoals de nieuwe bpost ontstaan is uit De Posterijeen), ofwel andere operatoren als de NMBS er niet in slaagt om zich aan te passen.

Te dichtbij... hoeveel jaren gaat het duren voor het spoor echt geliberaliseerd is ? Er is gewoon geen capaciteit op het spoornet dus dan zal de bestaande NMBS plaats moeten maken voor derden... derden die totaal geen interesse hebben in een breed aanbod maar eerder in een hoog rendement op drukke lijnen. Veel succes met dergelijke strategie in het kader van een moderne mobiliteit.

Maar als ik je goed begrijp moet de man/vrouw zonder alternatief commerciële bedrijven gaan sponseren die totaal geen interesse hebben om net voor hun dat alternatief te voorzien ?

CCatalyst schreef:Het is geen reden om het rekeningrijden niet in te voeren. De files moeten asap aangepakt worden, we kunnen daar niet meer mee wachten tot aan de liberalisering.

Moeten, moeten, … altijd bizar mensen die staan te roepen op die files die asap moeten, moeten, moeten, … aangepakt worden.

En je plaatst wederom de kar voor het paard... dat werkt niet !

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 22 Apr 2019, 12:11

Dizzy schreef:Uiteindelijk komt het steeds neer op het feit dat de beste/winstgevendste trajecten voor de privé zijn en de rest voor de staat die nog minder inkomsten ontvangt.

Klopt niet, in Engeland is het totaal niet zo. Hoe het precies allemaal werkt weet ik niet want het is enorm complex, maar de staat subsidieert daar de private operatoren (enfin, "past bij") zodat er dienstverlening is op lijnen en stations die minder gebruikt worden. Het station "Redcar British Steel" kent 40 pax per dag en wordt bediend door een private operator. De staat past het verlies bij, maar ze baat niet zelf treindiensten uit. Het is de correctie op het puur kapitalisme die nodig is, en het is voor de staat op die manier echt nog veel goedkoper dan het allemaal zelf te moeten doen. De staat hier komt eveneens tussen voor bepaalde verlieslatende taken van bpost die wel essentieel zijn voor de staat.

Die praktijk is niet vreemd, in de VS - een totaal geliberaliseerde markt - past de staat zelfs commerciele luchtvaartmaatschappijen bij om dienstverlening te voorzien naar kleine afgelegen luchthavens waar mensen geen andere (realistische) mogelijkheden hebben om te reizen dan via lucht (google "Essential Air Service").

Dizzy schreef:Er zijn trouwens al genoeg voorbeelden waarbij uitbesteding aan privé niet zo geweldig loopt of moeten we de dienstencheques/maaltijdcheques noemen?

EU zal de markt liberaliseren, discussie hierover lijkt me dus vrij zinloos en is off topic.

Dizzy schreef:En de telecom? Vroeger 1 grote monopolist, nu 2, wow wat een verbetering :roll:

Ga dit toch ff na bij iemand die de twee gekend heeft, in het bijzonder de prijzen van de pre-geliberaliseerde RTT/Belgacom toen er nog sprake was van "zonaal tarief" en dat soort toestanden. Zaken als EDPNet bestaan trouwens ook dankzij de liberalisering. Dus er zijn nog veel meer virtuele operatoren.

DarkV schreef:Moeten, moeten, … altijd bizar mensen die staan te roepen op die files die asap moeten

Dus de werkgevers en de logistiek in Antwerpen zijn nu bizar? Ze geven wel veel jobs anders.

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 22 Apr 2019, 12:32

De werkgever en de logistiek... het grote kapitaal wil dus de snelwegen voor zichzelf ?

En Jan met De Pet mag hiervoor opdraaien, betalen en plaatsmaken ?

Ik herken hier nog maar weinig in van het duurzaam idealistisch mobiliteits verhaal :?

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 22 Apr 2019, 12:40

DarkV schreef:En Jan met De Pet mag hiervoor opdraaien, betalen en plaatsmaken ?

Bizarre uitspraak want rekeningrijden is de enige manier om bv mensen met elektrische wagens en buitenlanders die tanken buiten de grenzen te laten meebetalen. Met die achterhaalde accijnzen is het "Jan met De Pet die hiervoor mag opdraaien, betalen en plaatsmaken".

Ik noteer dat mensen die tegen rekeningrijden zijn er na lang palaver niet in geslaagd zijn om een alternatief te formuleren waarnee elektrische wagens en buitenlanders meebetalen voor het gebruik van de weg zodat niet enkel Jan met De Pet betaalt, terwijl men niet in inbreuk is met de nieuwe richtlijn van de EU die forfaitaire tarieven - vignetten enz - binnen enkele jaren verbiedt (u zoekt hierboven maar de referentie en de richtlijn in kwestie op).

Dit uiteraard omdat er geen alternatief is, rekeningrijden is de enige mogelijkheid.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 22 Apr 2019, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 22 Apr 2019, 12:44

In Engeland is er OOK veel kritiek op de liberalisering en het loopt zeker niet zo gesmeerd als je wil laten uitschijnen. Uiteraard zal Londen het best bedeeld worden maar dat is net wat ik zei, als je afgelegener woont zal het een pak minder zijn. De tarieven zijn er ook gestegen en er zijn vragen over de veiligheid. Dat de staat de verliezen bijpast is net een voorbeeld van wat ik zei, de burger kan opdraaien voor de niet winstgevende lijnen en de aandeelhouders profiteren van de beste lijnen.

Het OV wordt hier gewoon heel slecht gerund. Niet verwonderlijk als je ziet dat iemand die totaal gefaald heeft bij de NMBS na een ontslagvergoeding (waarom???) van 1.000.000 EUR bij de Lijn een topjob krijgt, tja :bang:

Ik heb de oude RTT nog gekend en het was inderdaad niet allemaal geweldig maar nu is het gewoon hetzelfde maar commerciëler, je kan gewoon je monopolist kiezen als je in een regio woont waar er keuze is (niet te afgelegen). De virtuele operatoren, waarvan sommige eigendom zijn van de monopolisten bieden ook een virtuele service worden overgenomen of sterven uit (Dommel). Echte keuze zou zijn dat elk Europees telecombedrijf hier een aanbod zou kunnen doen en er een scheiding was tussen de infrastructuur en de aanbieders. Nu worden de prijzen hoog gehouden en is overstappen amper interessant.

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 22 Apr 2019, 12:50

CCatalyst schreef:Bizarre uitspraak want rekeningrijden is de enige manier om bv mensen met elektrische wagens en buitenlanders die tanken buiten de grenzen te laten meebetalen.

Ik vind het trouwens een absurde gedachte... één Europa en ieder land wil een belasting invoeren om de andere te laten mee betalen :bang:

Los het probleem op een correcte manier op... laat Europa de drukke verkeersassen subsidiëren uit een globale pot.

CCatalyst schreef:Met die achterhaalde accijnzen

Gaan die accijnzen dan verdwijnen... of gaan we zoals gewoonlijk dubbel betalen ?

CCatalyst schreef:rekeningrijden is de enige mogelijkheid.

Dus jij (of de staat) geeft me de garantie dat ik na rekening rijden niet meer in de file zal staan ?

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 22 Apr 2019, 12:54

Dat is een punt. Het is belachelijk dat elke regio zijn eigen tolwegen gaat inleggen terwijl Europa net bedoeld was om handel en verkeer van personen en goederen te vergemakkelijken. Het tolsysteem was een slecht idee uit de middeleeuwen maar het is populair als je kan afkomen dat je anderen (buitenlanders) gaat laten betalen :roll:

JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor JamesEarlGray » 22 Apr 2019, 13:01

CCatalyst schreef:Ik noteer dat mensen die tegen rekeningrijden zijn er na lang palaver niet in geslaagd zijn om een alternatief te formuleren waarnee elektrische wagens en buitenlanders meebetalen voor het gebruik van de weg zodat niet enkel Jan met De Pet betaalt, terwijl men niet in inbreuk is met de nieuwe richtlijn van de EU die forfaitaire tarieven - vignetten enz - binnen enkele jaren verbiedt (u zoekt hierboven maar de referentie en de richtlijn in kwestie op).

Dit uiteraard omdat er geen alternatief is, rekeningrijden is de enige mogelijkheid.

Rekeningrijden in zijn huidig voorgestelde gedaante is een flagrante inbreuk op de privacy.

Oplossingen om mensen met elektrische voertuigen te belasten: forfetair belasten per gereden kilometer, bv. jaarlijks, zoals met de teller van je elektriciteit in huis.

Oplossing om buitenlanders te belasten: péages op de autostrades gecombineerd met strategische knippen buiten de autostrades waardoor omrijden wordt ontmoedigd.

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”