Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 258 keer
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer

Re: Klimaat discussie (part 3)

Berichtdoor mailracer » 02 Mar 2019, 22:55

Interesant leesvoer. Ik denk dat ik warmtepompen ga instaleren in Nederland als ze hiermee doorgaan. Denk dat we ze gaan verdienen dan, zoals de meeste bedrijven die geld ruiken in een groenere planeet, alhoewel dat dus ook kan door meer CO2 in de lucht. :roll:

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 179 keer
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer

Berichtdoor boulder » 03 Mar 2019, 00:19

Dizzy schreef:Men gaat de persoonlijke toer op en de zaken lopen uit de hand waardoor de mods in moeten grijpen. Nadien gaat men dan wat huilen voor het onrecht en vermeende censuur.

Ik had bij jouw persoonlijke aanval eerder die indruk dat dat je doel was.
Mij provoceren, en dan te zeggen dat het de persoonlijke toer opging, en het topic dus moest gesloten worden.
Ik ben niet ingegaan op jouw provocaties.

Dizzy schreef:Dat ikzelf ook al eens te ver ben gegaan besef ik goed en dat stond ook al in de oude post, anderen moeten nog tot dat besef komen blijkbaar.

Je zult gemerkt hebben dat je mij daar alvast in dit topic niet van kunt beschuldigen.

Dizzy schreef:Mensen die enkel aan zichzelf denken en de rest gewoon willen opzadelen met de gevolgen van hun gedrag zonder enige scrupules zijn gewoon egoïstisch, dat is geen verwijt maar een vaststelling.

Daarmee ben ik het helemaal eens.
Maar dat mag je niet eenzijdig bekijken.
Straffe maatregelen eisen die anderen financieel gaan raken, maar waar je toevallig persoonlijk geen last van zult hebben, is precies hetzelfde.
Als ik nooit het vliegtuig neem, is het heel gemakkelijk om te eisen dat vliegverkeer fors duurder gemaakt wordt.
Als ik een firmwagen heb is het heel makkelijk rekeningrijden te promoten, want zelf zal ik het niet hoeven te betalen.
enz.

Dizzy schreef:Komt daar een vette Amerikaanse koe af en die gaat toch gewoon op die troon zitten terwijl er 15 talen en afbeeldingen aangegeven staat dit vooral niet te doen en er draden over heen aangebracht waren om dit te verhinderen! Dat is zo van, ik ben er geweest, nu mag het kapot

Dat iemand respect moet hebben voor cultureel patrimonium, akkoord.
Dat je iemand een vette koe noemt, daarentegen, toont aan hoe weinig respect je voor anderen hebt.
Het zijn dan die mensen die komen klagen dat er discriminatie of racisme is...
De wereld veranderen begint bij jezelf, dat geldt niet alleen voor het klimaat...

Dizzy schreef:Er zijn genoeg harde cijfers want er is een praktisch wetenschappelijke consensus over het probleem en de menselijke inbreng.

Dan zijn er cijfers over het probleem, dat is nog wat anders dan cijfers over de oplossing.
Ik zag zo'n filmpje waarin Theo Francken vroeg of de maatregelen ook becijferd zijn, de wetenschappers antwoordden dat dat niet hoefde, dat was het werk van de politiek.
Dus zo te zien bestaan er geen harde cijfers over de oplossingen...
Dat veel mensen tegen verandering zullen zijn is zeker maar dat maakt de verandering niet minder nodig, integendeel. Voor elke grote stap is hard moeten gevochten worden tegen veel beterweters in.

Dizzy schreef:En ik vraag nergens voor een blanco cheque en geloof niet in vergaan van de wereld maar ik pleit wel voor daadkracht bij de politiek. Stel verdorie een plan op met concrete doelstellingen waar je naartoe wil werken.

Wat mij zo achterdochtig maakt is dat de partij die dat als core business heeft er maar niet in slaagt concreet te worden.
Als die het al niet kunnen...

petrol242 schreef:En dan kom ik terug op het feit (ook in een andere dimensie van dit topic) dat kapitalistische eigendomsverhoudingen in de weg staan om echte innovatie door te voeren. Misschien kan ik dat beter niet zeggen, want dan komt er weer een onzin tirade over andere regimes voort, maar het is nu éénmaal voor mij een feit om aan te halen.

Het is geen tirade, maar gewoon logisch denken.
Als het probleem werkelijk het kapitalisme zou zijn, waarom doen communistische regimes het dan zoveel slechter?
Of had je nog een ander systeem als ideaal?

wied schreef:Ik denk dat er genoeg auteurs uitvoerig hebben beschreven hoe de inkomensverdeling de afgelopen 50 jaar vooral enkelingen heeft bevoordeeld

Nochtans wordt dit door de cijfers van Hans Rösling tegengesproken.

CCatalyst schreef:Mijn concreet voorstel is termijnlimieten voor politieke mandaten. Maximum 2 al dan niet opeenvolgende mandaten, daarna 10 jaar geen mandaten mogen opnemen.

Ook als politici maar één keer zouden herverkozen kunnen worden gaan ze opletten wat ze doen.
Politici zijn vaak te bang voor de publieke opinie, dat los je niet op door de termijnen te beperken.
Je riskeert ook dat bekwame mensen moeten stoppen, gewoon door die limiet, terwijl de opvolgers veel minder bekwaam zijn...

CCatalyst schreef:Toegang hebben tot die informatie en ze gebruiken om beslissingen te nemen zijn twee verschillende dingen. Als je vooral denkt aan jezelf ipv je land, dan ga je die adviezen vaker naast je neerleggen. Maar goed, vandaag nemen politici niet veel beslissingen meer, behalve dan de beslissing om de beslissing uit te stellen.

Het is een misvatting dat als je het aan wat experts vraagt, dat die dan tot een eensgezind standpunt komen.
Zo bestaat er misschien concensus over de oorzaken van de klimaatopwarming, over welke maatregelen dan moeten genomen worden en welke sociale correcties daarbij moeten komen, is een heel andere zaak.
Dat is overduidelijk een politieke beslissing en geen wetenschappelijke.

CCatalyst schreef:Natuurlijk, maar ik zie niet in waarom dat niet zou lukken. Vroeger lukte dat ook onder de staatsmannen. Voor de haven van Antwerpen was ook een consensus nodig. Net als de vele andere infrastructuurwerken waar we nu nog de vruchten van plukken.

Je zegt het zelf, vroeger lukte het wel, maar toen was die limiet er ook niet.
Je verwijst naar andere landen waar er een limiet bestaat, die is er volgens mij niet daarvoor gekomen, maar eerder om te vermijden dat mensen te lang aan de macht raken, en daardoor gecorrumpeerd raken.
Dat staatsmannen vroeger op een andere manier werkten, komt eerder door de snelheid van de sociale media.
Een politici moet maar een balonnetje oplaten, en direct komt er een hele reactie los.
Indertijd ging dat via lezersbrieven, dat ging allemaal veel trager.
Vandaar ook de steekvlampolitiek en het korte-termijndenken.

Dizzy schreef:@2504: De regering hun job is toch om te regeren en beslissingen te nemen? Waarom hebben en betalen we er godverdomme 7 van om het dan zelf te moeten oplossen?

En dat is een zware fout die je maakt.
In de politiek heb je meerdere partijen en elk heeft zijn prioriteiten.
Je kunt dus niet eisen dat ze allemaal heel de tijd met klimaat of milieu bezig zijn.
Dat is ook de fout van zij die het vergelijken met bedrijfsleiders.
Bedrijfsleiders hebben over het algemeen hetzelfde doel: hun bedrijf zo winstgevend mogelijk maken.
Als het over het beheer van een land gaat, zijn de doelstellingen heel uiteenlopend.
Er zijn bijv. partijen die als belangrijkste doel hebben meer macht naar de deelstaten te halen, anderen die het milieu vooropstellen, enz.

Dizzy schreef:De reden is dat men steeds teveel belangengroepen wenst te verdedigen en te weinig de prioriteit bij de doelstelling legt. Na een betoging van 70.000 mensen slagen ze erin om tegen internationale verdragen te stemmen :bang:

Hmm, enerzijds zouden regeringen op langere termijn moeten denken, en hun beslissingen dus op basis daarvan nemen.
Anderzijds, 1 betoging en ze zouden heel hun beleid moeten omgooien.
Ik zie daar een duidelijke tegenstelling in.

Dizzy schreef:Enkel de niet-doemdenkers blijven maar over vliegverkeer afschaffen spreken, ikzelf heb dat al -tig keer ontkend.

Maar dat wordt wel voortdurend herhaald door Anuna Dewever en co.
Dat jij daar niet over spreekt verandert daar niet veel aan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 240 keer
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer

Berichtdoor petrol242 » 03 Mar 2019, 03:00

Boulder schreef:Of had je nog een ander systeem als ideaal?

Klimaat en milieu zijn geworden tot een element in de klassenstrijd.
Als ik kapitalistische elementen aanhaal voor een (of bijna alle) wereldlijke problemen, komt er steevast een reactie over één of ander "communistisch" regime. Terwijl ik eigenlijk maar een analyse maak van het systeem waarin ik moet leven. Op de Fillippijnen bijvoorbeeld leven ze ook onder dat kapitalistisch systeem, maar daar hoor ik dan niks meer over. Zeker niet in het klimaat dossier. Armoede troef. Meermaals spijtig genoeg aan den lijve moeten vast stellen. Heil aan de liberale vrijheid?

Maar ik ga mij niet laten gijzelen om af te wijken van het topic.

r2504 schreef:Is het niet wat simplistisch om te stellen dat onze regering niets doet ? Het zijn misschien niet allemaal dingen waar me meteen van wakker liggen (zoals het waterdebiet in Europese toiletten) maar er vallen heus wel wat belangrijke beslissingen al denk ik ook dat het veel beter kan maar onze wereld is zoveel complexer geworden.

Meent ge dat nu echt? De politiek heeft tot nu toe alleen maar Jan Modaal gepluimd en creëert een "klimaat" om zeker niks te doen wat in de weg ligt van de quick win. Onze wereld is inderdaad wel iets complexer dan het doortrekgedrag van de modale Europese burger.

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 03 Mar 2019, 08:54

petrol242 schreef:
Boulder schreef:Of had je nog een ander systeem als ideaal?

Klimaat en milieu zijn geworden tot een element in de klassenstrijd.

Klassenstrijd is toch echt wel een begrip uit vervlogen tijden.

petrol242 schreef:Als ik kapitalistische elementen aanhaal voor een (of bijna alle) wereldlijke problemen, komt er steevast een reactie over één of ander "communistisch" regime. Terwijl ik eigenlijk maar een analyse maak van het systeem waarin ik moet leven.

Je zult toch altijd in één of ander systeem moeten leven?
Dus als jij zegt dat dit systeem niet goed is, dan is de vraag welk systeem dan wel goed is.
Dat is toch de logica zelve, omdat je niet graag hoort dat er dan over het communisme gepraat wordt, stel ik u de vraag "welk systeem dan wel?
Of wil je dan complete anarchie?
Dat lijkt mij de enige manier om in geen enkel systeem te leven, maar of dat dan tot een beleid zal leiden op gebied van klimaat of milieu durf ik sterk te betwijfelen.

petrol242 schreef:Op de Fillippijnen bijvoorbeeld leven ze ook onder dat kapitalistisch systeem, maar daar hoor ik dan niks meer over. Zeker niet in het klimaat dossier. Armoede troef. Meermaals spijtig genoeg aan den lijve moeten vast stellen. Heil aan de liberale vrijheid?

We kunnen toch niet ieder land van de wereld gaan vernoemen?
Er wordt ook nergens beweerd dat het economisch systeem alles oplost dat dan op politiek vlak misschien misloopt.
Duterte lijkt mij een corrupte en grofgebekte autoritaire figuur, maar dat heeft niets te maken met het economische systeem.

petrol242 schreef:Maar ik ga mij niet laten gijzelen om af te wijken van het topic.

Maar je begint wel iedere keer over hoe slecht het kapitalisme wel is, dan moet je ook niet verwonderd zijn dat daar reactie op komt.
Ik blijf erbij: het kapitalisme is niet de oorzaak van de milieu- noch van de klimaatproblematiek, dat zie je gewoon in landen die niet kapitalistisch zijn.
Het is niet in Cuba dat ze met de meest milieuvriendelijke auto's rondrijden.
Venezuela haalt zijn rijkdom (die niet naar het volk gaat maar naar zijn corrupte leiders) uit fossiele brandstoffen, met name olie.

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 03 Mar 2019, 11:35

boulder schreef:Klassenstrijd is toch echt wel een begrip uit vervlogen tijden.

Dat zie je dan grondig verkeerd en is de foutste maatschappelijke analyse die je kan maken. Klassenstrijd is van alle tijden en heeft nog nooit zo hard gewoed als nu, en zal er altijd zijn. Ook in het klimaatdebat. Ik vind het heel spijtig dat je dat niet ziet, want dat is de grondanalyse ten slotte.
boulder schreef:Dat is toch de logica zelve, omdat je niet graag hoort dat er dan over het communisme gepraat wordt, stel ik u de vraag "welk systeem dan wel?
.
Ik vind het niet erg dat er over communisme gepraat wordt, maar het komt telkens op de proppen als argument om het kapitalisme goed te praten. En dan ben je los naast de kwestie bezig. Dat is omgekeerde logica toepassen en dat werkt niet.
Ik denk dat je ondertussen al wel weet hoe ik me die betere maatschappij voor stel. Ik leef liever in een wereld waar niet een paar enkelingen het voor het zeggen hebben, zoals nu wel het geval is en waar alles, maar dan ook echt alles uit de weg moet voor platte winst die door die enkelingen in hun zakken gestoken wordt. Dat is de rede waarom we, ook op milieu en klimaatvlak geen reet vooruit geraken. En een economie die gericht is op de behoefte van iedereen en deze planeet, in plaats van het roofbouwprincipe van nu, en dat mag je letterlijk nemen, waarop totaal onbezonnen met onze grondstoffen en middelen, waaronder ook arbeid, omgesprongen wordt.

boulder schreef:Maar je begint wel iedere keer over hoe slecht het kapitalisme wel is,[...]

En dat zal ik blijven doen, want het is rot tot op het bot. En dan mag je nog duizend andere regimes aanhalen om te proberen het tegendeel te bewijzen.

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 03 Mar 2019, 11:48

petrol242 schreef:Ik vind het heel spijtig dat je dat niet ziet, want dat is de grondanalyse ten slotte.

Dat is jouw analyse, niet DE analyse.
Hans Rösling gaf in zijn video duidelijk weer dat ook de armen er beter aan toe geweest zijn als je naar de geschiedenis kijkt, maar dat past niet in het kraam van sommige ideologieën.
Nochtans was de man professor en geen politicus.

petrol242 schreef:Ik vind het niet erg dat er over communisme gepraat wordt, maar het komt telkens op de proppen als argument om het kapitalisme goed te praten. En dan ben je los naast de kwestie bezig. Dat is omgekeerde logica toepassen en dat werkt niet.

Neen, het is gewoon gezond verstand, als iemand zegt : "ik ben tegen koelkasten", en je vraagt wat is het alternatief, en die komt dan af met "er is er eigenlijk geen, wij kunnen niets bewaren.", dan ben je niets met zo'n analyse.

petrol242 schreef:Ik denk dat je ondertussen al wel weet hoe ik me die betere maatschappij voor stel.

Ja, fantasie.
Je hebt geen enkel concreet voorbeeld van hoe het wél beter kan, alleen maar het verhaal dat het nu "slecht" is.

petrol242 schreef:Ik leef liever in een wereld waar niet een paar enkelingen het voor het zeggen hebben

Maar als je daar nergens een voorbeeld van ziet hoe het concreet kan, dan zijn dat luchtkastelen.
Ik leef ook liever in een wereld waar niemand ooit ziek wordt of sterft, dat wil nog niet zeggen dat dat meer is dan een ideaalbeeld.
Ik zie gewoon dat ook in andere regimes er corruptie is, zelfverrijking, en een topklasse die voor zichzelf een beter leven voorziet dan voor de gemiddelde inwoner.
En ik zie bovendien dat communistische regimes van de vervuilendste ter wereld waren en zijn.

petrol242 schreef:Dat is de rede waarom we, ook op milieu en klimaatvlak geen reet vooruit geraken.

Mocht dat waar zijn, dan zouden die communistische landen de properste ter wereld zijn.
Al ooit gehoord van een kernuitstap in Noord-Korea?
Ahja, ik vergat eventjes dat het daar al als enorme vooruitgang gezien wordt als "de grote leider" een vraag van een journalist beantwoordt...
Elektrische auto's in Cuba?
Afstappen van fossiele brandstoffen in Venezuela?
Wat je zegt is een dogma, dat op geen enkele realiteit gestoeld is.

petrol242 schreef:En een economie die gericht is op de behoefte van iedereen en deze planeet, in plaats van het roofbouwprincipe van nu, en dat mag je letterlijk nemen, waarop totaal onbezonnen met onze grondstoffen en middelen, waaronder ook arbeid, omgesprongen wordt.

Niemand kan daar tegen zijn, ten minste als ideaalbeeld.
Als het concreet wordt, is het een ander paar mouwen natuurlijk.

petrol242 schreef:En dat zal ik blijven doen, want het is rot tot op het bot. En dan mag je nog duizend andere regimes aanhalen om te proberen het tegendeel te bewijzen.

Bewijs jij maar eerst eens dat het in andere regimes beter is.
Als je dat niet kunt is het een dogma, een punt van geloof dus.

Maar misschien splits je dit topic beter af naar iets over communisme vs kapitalisme, anders gaat het straks alleen nog maar hierover, en dat zou jammer zijn.

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 03 Mar 2019, 13:07

boulder schreef:Bewijs jij maar eerst eens dat het in andere regimes beter is.

Wederom de omgekeerde logica om iets dat barslecht is goed te praten. Ik heb het hier niet over andere regimes gehad. Daar ben jij over begonnen. Ik hoef dus niets te bewijzen. Net zoals ik niet hoef te bewijzen dat een verkrachter een beter mens is dan een moordenaar. Ik heb ook nooit beweerd dat communistische regimes automatisch een heil zouden zijn voor het klimaat. Dat is iets dat jij ervan gemaakt heb.

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 03 Mar 2019, 14:13

petrol242 schreef:Wederom de omgekeerde logica om iets dat barslecht is goed te praten.

Het is precies omgekeerd, jij zegt dat iets niet goed is, maar je hebt geen enkel alternatief.
Een beetje als iemand die zegt dat zijn koelkast teveel verbruikt, en ze weg moet, maar geen alternatief heeft dan zijn etenswaren laten rotten.
Het is de logica zelve dat iemand die iets slecht vindt, met een alternatief komt.
Jij beweert dat het slecht is, maar kunt dat niet hardmaken.
Dat is geen omgekeerde logica, maar de normale logica.

petrol242 schreef:Net zoals ik niet hoef te bewijzen dat een verkrachter een beter mens is dan een moordenaar.

Dus communisme is beter dan kapitalisme omdat jij het zegt?
Want de vergelijking tussen een moordenaar en een verkrachter gaat echt niet op. :roll:

petrol242 schreef:Ik heb ook nooit beweerd dat communistische regimes automatisch een heil zouden zijn voor het klimaat. Dat is iets dat jij ervan gemaakt heb.

Dus je hebt geen alternatief... :roll:

Volgens mij zou je ook veel geloofwaardiger overkomen als dat dwepen met het communisme er niet tussen zat, want milieutechnisch kom je soms precies wel beslagen uit de hoek, maar dan tegelijk dwepen met een systeem dat zoveel miserie veroorzaakt (heeft) in de wereld, en miljoenen doden in werkkampen gekend heeft doet die positieve indruk direct weer teniet.

Fentimento
Member
Member
Bedankt: 2 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor Fentimento » 03 Mar 2019, 14:49

...
Laatst gewijzigd door Fentimento op 07 Jun 2019, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

wied
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 214 keer
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer

Berichtdoor wied » 03 Mar 2019, 15:51

@boulder

Hans Rosling, alsook Mevrouw Lagarde/IMF, beweren inderdaad dat de armen van deze wereld minder arm zijn. Piketty (en anderen) beweren tegelijkertijd ook dat het gros van onze westerse ¨democratische¨ samenleving verarmd wordt door diezelfde globaliserings-politiek...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapitaal_in_de_21ste_eeuw
Proximus Start, OVH+Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix, HotBird+Astra1&2

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 03 Mar 2019, 18:50

boulder schreef:Het is precies omgekeerd, jij zegt dat iets niet goed is, maar je hebt geen enkel alternatief.

Wat je nu zegt is niet eerlijk. Ofwel ben je blind of neem je de moeite niet om het forum, en ook buiten dit topic, te lezen, ofwel ben je kwaadwillig. Het laatse wil ik uitsluiten want dat geloof ik niet. Ik heb nog niet anders gedaan dan alternatieven aan te brengen, zoals oa het waterstofverhaal. Het klinkt bijna alsof ik in de fout ga omdat ik zogezegd geen alternatief biedt op iets dat slechts is? Zonder dat je het slechte aanklaagt? Dus ben ik verantwoordelijk voor het slechte? Weet je wel hoe dat overkomt? Komaan zeg.
boulder schreef:Jij beweert dat het slecht is, maar kunt dat niet hardmaken.
Allez ik zal het anders noemen. En kijk nu eens een keer verder dan je eigen leefwereld hé. Roofbouw, uitbuiting, winstbejag, kinderarbeid, imperialisme, militaire interventie, overconsumptie, uitputtingseconomie, komen nu even snel in mijn hoofd op, nog even doorgaan? Kom dus niet af dat ik iets moet hard maken. Dat doen de feiten op zich wel en dan heb je daar geen normale logica voor nodig. Gewoon de ogen eens open doen is al meer dan genoeg.
boulder schreef:Volgens mij zou je ook veel geloofwaardiger overkomen als dat dwepen met het communisme er niet tussen zat, want milieutechnisch kom je soms precies wel beslagen uit de hoek, maar dan tegelijk dwepen met een systeem dat zoveel miserie veroorzaakt (heeft) in de wereld, en miljoenen doden in werkkampen gekend heeft doet die positieve indruk direct weer teniet.

Ik ben blij dat je inziet dat ik technisch wel enigzins op de hoogte ben. Langs de andere kant zeg je tegelijk dat ik geen alternatieven breng. Nogmaals, ik doe niet anders. En je zegt dat ik met systemen dweep, welke systemen? Terwijl ik gewoon de huidige feiten aanklaag en daar komt dan uiteraard het woord kapitalisme in voor. Ik heb het hier nooit over communisme of enig ander regime gehad. Dat maak jij er telkens van. Wederom die omgekeerde logica. Het begint afgezaagd te worden.
boulder schreef:Dus communisme is beter dan kapitalisme omdat jij het zegt?
Hopla, daar gaan we weer. Neen, jij zegt dat ik dat zeg. Stop daar dus mee. Leg me geen woorden in de mond. Kapitalistische eigendomsverhoudingen verhinderen dat er de juiste beslissingen genomen worden. Dat is initieel wat ik stel, niet meer, niet minder.

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 03 Mar 2019, 20:12

petrol242 schreef:Wat je nu zegt is niet eerlijk. Ofwel ben je blind of neem je de moeite niet om het forum, en ook buiten dit topic, te lezen, ofwel ben je kwaadwillig.´

Dat ging toch duidelijk over het economisch systeem?
Jij zegt: het kapitalisme is slecht, maar je hebt niet echt een alternatief.

petrol242 schreef:En kijk nu eens een keer verder dan je eigen leefwereld hé. Roofbouw, uitbuiting, winstbejag, kinderarbeid, imperialisme, militaire interventie, overconsumptie, uitputtingseconomie, komen nu even snel in mijn hoofd op

De meeste van die zaken vind je net zo goed in het communisme, en het eindresultaat is meer vervuiling dan hier, en mensen die er weg willen...
Dat je dat niet ziet vind ik wel heel raar.
Je mag dus gerust je ogen eens opendoen.

petrol242 schreef:Ik ben blij dat je inziet dat ik technisch wel enigzins op de hoogte ben.

Dat ben ik niet helemaal zeker, daarvoor ken ik te weinig van milieutechniek.
Je komt zo over, maar of het klopt ben ik niet zeker.
Maar precies je totaal blinde vlek als het over communisme gaat, brengt dat positief beeld dan weer in het gedrang.

petrol242 schreef:Langs de andere kant zeg je tegelijk dat ik geen alternatieven breng.

Ik denk dat je toch niet goed leest, het moet toch duidelijk zijn dat het over alternatieven voor het kapitalisme gaat.

petrol242 schreef:Terwijl ik gewoon de huidige feiten aanklaag en daar komt dan uiteraard het woord kapitalisme in voor. Ik heb het hier nooit over communisme of enig ander regime gehad. Dat maak jij er telkens van.

Dat is wel heel absurd geredeneerd.
Als je niet aan het kapitalisme bent, ben je dus voor een ander systeem, zo eenvoudig is het.
Trouwens, op het eerste klimaatforum schreef je letterlijk :
petrol242 schreef:Politiek bezig zijn is meer dan alleen in de schijnwerpers lopen. Ik ondersteun bijvoorbeeld mee Climaxi en stuur programma's aan bij PVDA die milieu geralteerd zijn. Kijk bijvoorbeeld waar ik mee actief in ben : https://www.climaxi.be/nieuws/ineos-fra ... rpse-haven

Voor de PVDA werken, en dan zeggen dat je geen communist bent?
Kom, kom, wees eens eerlijk. :roll:

petrol242 schreef:Kapitalistische eigendomsverhoudingen verhinderen dat er de juiste beslissingen genomen worden. Dat is initieel wat ik stel, niet meer, niet minder.

Maar je geeft dus toe dat er geen alternatief is, dan?
Of ben je toch voor een ander systeem?

Goztow
Erelid
Erelid
Bedankt: 724 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1211 keer

Re: Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Berichtdoor Goztow » 26 Mar 2019, 22:28

Heropend en verhuisd naar het forum "maatschappelijke uitdagingen". Zie ook de specifieke forumregels van dit subforum hier: viewtopic.php?f=110&t=55070
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

DarkV
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 8 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor DarkV » 13 Mei 2019, 14:06

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... n-ons-land

17 procent minder jobs, 16 procent duurder... Bond Beter Leefmilieu ziet geen negatief effect :bang:

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 583 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer

Berichtdoor selder » 13 Mei 2019, 14:12

DarkV schreef:https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationaal/zware-gevolgen-van-mogelijke-kerosinetaks-in-ons-land

17 procent minder jobs, 16 procent duurder... Bond Beter Leefmilieu ziet geen negatief effect :bang:

Heerlijk toch zo'n mensen die alleen de kop quoten om daar dan hun gelijk uit te halen.
Quote het dan tenminste volledig.
Wat jij hier nu doet is niet meer of niet minder dan "desinformatie".

MSN schreef:[...]We gaan naar een verschuiving van vervuilende jobs naar minder vervuilende jobs. De banen die verloren gaan in de luchtvaart worden gecompenseerd door de creatie van jobs elders, netto is er dus geen verlies
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor SpecialK » 13 Mei 2019, 14:19

selder schreef:[...]We gaan naar een verschuiving van vervuilende jobs naar minder vervuilende jobs. De banen die verloren gaan in de luchtvaart worden gecompenseerd door de creatie van jobs elders, netto is er dus geen verlies

Dat doet me nochtans een beetje aan de Simpsons denken...
Lenny: Does this mean we’re losing our job?
Mr. Burns: No no. Your jobs are safe. They’ll just be done by someone else in another country.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 541 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer

Berichtdoor heist_175 » 13 Mei 2019, 14:47

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190512_04393348

Dit gaat enkel over het belasten van vliegtickets (BTW):
Er zijn maar zeven landen van de Europese Unie die vlieg­tickets belasten, blijkt uit een gelekte studie van de Europese Commissie die De Standaard kon inkijken. België is daar niet bij. Alleen op binnenlandse vluchten, die amper plaatsvinden, heft ons land het laagste btw-tarief van 6 procent.

Door het kluwen aan taksen, ligt een vergelijking niet voor de hand, maar mocht ons land dezelfde belastingen heffen op luchtvaart als Duitsland, dan zou de gemiddelde ticketprijs met 4 procent (7,47 euro) stijgen. Dat is goed voor het klimaat, want de CO2-uitstoot van de luchtvaart zou met 4 procent dalen, doordat er ook 4 procent minder passagiers zijn, berekende de Commissie. Bovendien zou zo’n belasting jaarlijks 142 miljoen euro in het laatje brengen.

De luchtvaartsector waarschuwt al jaren dat een belasting tot banenverlies zou leiden. Dat wordt ook bevestigd door de studie van de Commissie: het aantal banen in de sector zou met 4 procent dalen. Maar, merken de onderzoekers op, omdat het een budgetneutrale operatie is, wordt dat verlies gecompenseerd in andere sectoren, waardoor het netto-effect op werkgelegenheid nul is. Ook op het bbp zou zo’n taks geen effect hebben.

En dan komt de kerosinetaks:
Een dergelijke belasting op kerosine zou wel zwaardere gevolgen hebben voor de Belgische luchtvaartsector, blijkt uit de modellen van de Europese Commissie, die het rapport in juni vorig jaar schreef, maar dat nog niet publiek maakte.

Een kerosinebelasting van 0,33 euro per liter, (voorgesteld door de Europese energiebelastingrichtlijn) zou het aantal passagiers en de CO2-uitstoot met 17 procent doen dalen. De belasting zou de Belgische overheid ook jaarlijks 450 miljoen euro opbrengen.

Voor sommigen is het te ingewikkeld om bovenstaande als subsidies te zien, maar op alles betalen we BTW, maar op vervuilende activiteiten zoals vliegen niet.
Op brandstof (mazout, benzine, diesel, ...) betalen we ook gigantisch veel accijnzen en ook dat is een post waar de luchtvaartsector de dans (nog) ontspringt: zij betalen niets.
Schaf dus die verdoken subsidies af en maak iedereen gelijk voor de wet.

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor 1207 » 13 Mei 2019, 14:55

DarkV schreef:https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationaal/zware-gevolgen-van-mogelijke-kerosinetaks-in-ons-land

ik snap het concept van die taks niet
Wallonie bv betaalt miljoenen aan ryanair om in charleroi te landen. Misschien eens bij die subsidies beginnen ipv weer een platte belastingverhoging die neits uithaalt

17% minder utistoot?

luchtvaart is verantwoordelijk voor 3% vd co2 uitstoot in de EU. doe daar nu eens 17% af :)

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 13 Mei 2019, 15:00

"ze" (de politiekers dan vooral) zijn zenuwachtig, ze zien het draagvlak van al de klimaatdiscussies, maar ik begrijp niet dat ze het dan proberen te verhalen op "de kleine man" ...

The Carbon Majors Report “pinpoints how a relatively small set of fossil fuel producers may hold the key to systemic change on carbon emissions,” says Pedro Faria, technical director at environmental non-profit CDP, which published the report in collaboration with the Climate Accountability Institute.

https://b8f65cb373b1b7b15feb-c70d8ead6c ... 1499691240
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 13 Mei 2019, 15:00

1207 schreef:17% minder utistoot?

17% minder uitstoot is alvast beter dan 26% meer op 5 jaar :)
De laatste vijf jaar is de CO2 -uitstoot van intracontinentale vluchten met meer dan 26,3 procent gestegen, terwijl andere sectoren erin slaagden hun emissies net te doen dalen.

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 13 Mei 2019, 15:17

selder schreef:Wat jij hier nu doet is niet meer of niet minder dan "desinformatie".

Nee, dat noemt de essentie !

selder schreef:Quote het dan tenminste volledig.
MSN schreef:[...]We gaan naar een verschuiving van vervuilende jobs naar minder vervuilende jobs. De banen die verloren gaan in de luchtvaart worden gecompenseerd door de creatie van jobs elders, netto is er dus geen verlies

Wat jij doet is mensen zand in de ogen strooien met plat idealisme !

1207 schreef:ik snap het concept van die taks niet

Zeker omdat landen ook minder taks mogen vragen... ik denk dat iedereen de bui al ziet hangen dan :roll:

heist_175 schreef:Voor sommigen is het te ingewikkeld om bovenstaande als subsidies te zien, maar op alles betalen we BTW, maar op vervuilende activiteiten zoals vliegen niet. Schaf dus die verdoken subsidies af en maak iedereen gelijk voor de wet.

Op zich heb ik niets tegen die taks (al zullen jij en ik er het slachtoffer van worden, tezamen met veel jobs die verloren gaan) maar dan wel globaal... trouwens taksen redden het milieu niet !

Aan de bosbrosser... ik zou me eerder zorgen maken dat ik binnen 5 jaar nog aan een job geraak, me er efficiënt naar kan verplaatsen en een betaalbare woning kan vinden voor m'n gezin... dan aan het feit of misschien binnen 75 jaar het water al dan niet hoger zal staan.

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 13 Mei 2019, 15:22

Dus wacht ... jij quote een artikel half en dat is dan "essentie".
Ik quote dan de ontbrekende text uit hetzelfde artikel en ik ben dan ineens een plat idealistisch?
euh ok?

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 13 Mei 2019, 15:29

selder schrijft: ...how a relatively small set of fossil fuel producers...

Maar zij zijn ongezien goed in ¨duur¨ lobbywerk :-(

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 13 Mei 2019, 16:15

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Voor sommigen is het te ingewikkeld om bovenstaande als subsidies te zien, maar op alles betalen we BTW, maar op vervuilende activiteiten zoals vliegen niet. Schaf dus die verdoken subsidies af en maak iedereen gelijk voor de wet.

Op zich heb ik niets tegen die taks (al zullen jij en ik er het slachtoffer van worden, tezamen met veel jobs die verloren gaan) maar dan wel globaal... trouwens taksen redden het milieu niet !

De Belg en bij uitbreiding de rest van de wereld, is heel gevoelig in de portemonnee.
Maak iets duurder en de Belg wil het niet meer. Waarom rijden er zoveel diesels rond in BE? Omdat de overheid benzine duurder gemaakt heeft (onder druk van de diesellobby).
Er is geen ene maatregel die op z'n uppie het klimaat zal redden, maar het subsidiëren van vervuiling kan toch niet de bedoeling zijn. Het zit 'm ook in de framing: dit is geen extra belasting, dit is het gelijktrekken van belastingen (BTW) en harmoniseren van accijnzen, of afschaffen van subsidies.

Op BTW is nog heel veel te halen trouwens, maar dat mag je nu - net voor de verkiezingen - niet hardop zeggen.
We zullen het wel zien gebeuren NA de verkiezingen :).

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 13 Mei 2019, 16:48

selder schreef:Ik quote dan de ontbrekende text uit hetzelfde artikel en ik ben dan ineens een plat idealistisch?

We maken een hoop jobs kapot... en dan hopen we dat er automatisch andere in de plaats komen... sorry, maar dat is inderdaad plat idealisme.

Spijtig genoeg geraakt het kies vee van Groen hier niet voorbij... van idealisme kan je niet leven :roll:

heist_175 schreef:De Belg en bij uitbreiding de rest van de wereld, is heel gevoelig in de portemonnee.

Lijkt me logisch ook... en zeker de Belg welke zich al rot mag betalen aan belastingen.

heist_175 schreef:Waarom rijden er zoveel diesels rond in BE? Omdat de overheid benzine duurder gemaakt heeft (onder druk van de diesellobby).

Wat maakt het een autofabrikant of golfstaat uit of wij rijden op diesel of benzine. Gans het dieselverhaal en het wel/niet spelletje is pure naïviteit (want als het om de CO2 te doen is moet je vandaag zeker niet benzine boven diesel gaan plaatsen).

heist_175 schreef:Er is geen ene maatregel die op z'n uppie het klimaat zal redden

En deze stip op de aardbol al zeker niet. Ik heb dit weekend nog vrienden uit Oost-Europa op bezoek gehad en die moesten zich krom lachen met ons klimaat gedoe. Laat staan de 2.3 miljard Chinezen en 1.3 miljard Indiërs die pas beginnen met hun industriële revolutie !

heist_175 schreef:maar het subsidiëren van vervuiling kan toch niet de bedoeling zijn. Het zit 'm ook in de framing: dit is geen extra belasting, dit is het gelijktrekken van belastingen (BTW) en harmoniseren van accijnzen, of afschaffen van subsidies.

We subsidiëren ook geen vervuiling maar een industrie... je bent de dingen dus een beetje aan het verdraaien ! Nu van mij mag je stoppen met die subsidie maar dan moet je ook maar de maatschappelijke gevolgen ervan dragen (en voor de verkiezingen duidelijk communiceren naar de burger) en niet afkomen met het idealisme dat er wel nieuwe jobs in de plaats komen (en dat je voortaan niet ver meer op vakantie kan tenzij je hypocriet wil doen met extra te betalen).

heist_175 schreef:Op BTW is nog heel veel te halen trouwens, maar dat mag je nu - net voor de verkiezingen - niet hardop zeggen.

Bij de werkende mens is alles te halen... daarom ook het verhaal achter de SPA/Groen... zij zullen pas een probleem zien als het geld van iemand anders op is !

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 13 Mei 2019, 17:44

China vervuilt nog heel sterk, maar zoek de cijfers eens op hoeveel GW aan zonnepanelen er in China vergund worden?
Het voordeel aan een dictatuur is dat alles heel snel kan gaan. Als we niet oppassen, zullen de Europese autobouwers binnenkort veel minder auto's verkopen: net zoals de Japanners de Amerikaanse auto-industrie uitgedaagd hebben, wordt de Europese auto-industrie binnenkort door de CHinezen uitgedaagd.
Geloof vooral de prietpraat niet dat China alleen maar kan kopiëren, qua innovatie staan ze bij de wereldtop in heel wat domeinen.

@plat idealisme
Hoeveel werkloze hoefsmeden, scharenslijpers, pottenlappers, ... ken jij? Allemaal beroepen die niet meer bestaan en vervangen zijn door data analysten, netwerkbeheerders, fietsenmakers, leerkrachten, professoren, automechaniekers, ...
Ook los van de anekdotiek komen er heel veel jobs bij, maar die halen de pers niet (wegens niet schokkend), maar ontslagen halen het nieuws wel.

@We subsidiëren ook geen vervuiling maar een industrie
Wat is het verschil :)? Ik wil het eerste groene vliegtuig nog zien, maar elektrische auto's heb ik wel al gezien, net zoals H2 bussen.
En/of waarom zouden we de luchtvaartindustrie moeten subsidiëren en niet de netwerkbeheerdersindustrie, of de stratenleggersindustrie?

@werkende mens
Het is toch voor iedereen duidelijk dat je enkel de middenklasse (breed gedefinieerd) kan belasten?
De armen hebben geen geld, wat je aan de ene kant afroomt, betaal je langs de andere kant dubbel en dik door ziektekosten, achterstand, ...
De rijken hebben structuren om hun geld aan het zicht te onttrekken én hebben slippendragers die de regels ontwerpen vol gaten (bv: Chodiev/MR).
Schiet over: de middenklasse. Elke partij die het over belastingen heeft, zégt dat ze de middenklasse willen ontzien, maar in de realiteit kúnnen ze die niet ontzien. Of de regering schrijft 500miljoen in aan inkomsten en haalt uiteindelijk maar €50miljoen op. Dat is niet serieus :).

Dus de voorstellen van ALLE partijen (NVA, Groen, CDV, OVLD, SPA, VlBl, ...) zullen allemaal de middenklasse treffen.
Voor wie het niet wil geloven: check de academische literatuur daarover.

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 13 Mei 2019, 18:01

Gezien de snelheid, en effect van globalisering vraag ik me af hoeveel ¨middenklasse¨ er straks nog overblijft om te pluimen!?

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 13 Mei 2019, 19:21

heist_175 schreef:China vervuilt nog heel sterk, maar zoek de cijfers eens op hoeveel GW aan zonnepanelen er in China vergund worden?

Wil je dat eens procentueel uitdrukken ?

heist_175 schreef:Geloof vooral de prietpraat niet dat China alleen maar kan kopiëren, qua innovatie staan ze bij de wereldtop in heel wat domeinen.

Nochtans willen sommigen ons hier doen geloven dat we een kennis economie zijn... ik vrees dat dit wel eens erg zou kunnen tegenvallen (met als resultaat dat Europa het nieuwe verloren continent zal worden, productie te duur en technologie naar Azie). Nogmaals, ik zou me als jongere momenteel heel andere zorgen maken (waarmee ik niet ontken dat klimaat een probleem is, maar dan wel een globaal - de beste leerling van de klas hierin zijn brengt je niets op).

heist_175 schreef:Hoeveel werkloze hoefsmeden, scharenslijpers, pottenlappers, ... ken jij? Allemaal beroepen die niet meer bestaan en vervangen zijn door data analysten, netwerkbeheerders, fietsenmakers, leerkrachten, professoren, automechaniekers, …

Een economie werkt maar als we van alle niveaus mensen aan het werk krijgen... op gebied van productie is Europa al het verloren continent, als we de plannen van Groen gaan volgen draaien we onszelf helemaal de nek om. In deze globale wereld gaan de nieuwe jobs hier niet ontstaan, hoogstens tijdelijk (zoals het plaatsen van zonnepanelen die uit China komen).

heist_175 schreef:Wat is het verschil :)? Ik wil het eerste groene vliegtuig nog zien, maar elektrische auto's heb ik wel al gezien, net zoals H2 bussen. En/of waarom zouden we de luchtvaartindustrie moeten subsidiëren en niet de netwerkbeheerdersindustrie, of de stratenleggersindustrie?

Omdat de ene industrie kwetsbaarder is dan de andere en ook een ruimer maatschappelijk nut heeft (maar op vakantie kunnen we ook met de fiets, de auto en de trein hoor ik je al vertellen). Trouwens die stratenleggersindustrie zijn we al lang verloren... die wordt nu gedaan door mensen uit het Oostblok (Polen, Roemen, …).

heist_175 schreef:Het is toch voor iedereen duidelijk dat je enkel de middenklasse (breed gedefinieerd) kan belasten?

De vraag is hoelang je dat kan blijven doen... de gele hesje is nog maar het begin als we zo verder doen !

heist_175 schreef:Dus de voorstellen van ALLE partijen (NVA, Groen, CDV, OVLD, SPA, VlBl, ...) zullen allemaal de middenklasse treffen.
Voor wie het niet wil geloven: check de academische literatuur daarover.

Inderdaad... en ik vermoed dat jij en ik daar misschien niet echt veel problemen mee gaan hebben... maar er is een hele grote massa die het met veel minder moeten doen als ik hier op het forum tussen de lijnen lees ! De vraag is dus maar bij welke strategie je het meeste gaat bloeden... en wie nu reeds (figuurlijk) zal verdrinken. Zelfs met een linkse regering vrees ik dat de toekomst er helemaal niet "links" zal uitzien (ook al wel men ons dat doen geloven) !

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 13 Mei 2019, 20:43

Geen sprake van dat de toekomst er ¨links¨ gaat uitzien. Als 76-plusser kan ik getuigen dat de golden sixties erg beloftevol waren, want elk jaar leek alles inderdaad beter te kunnen worden! Niet dus, want Opec kreeg plots groen licht om onze welvaart stillekens om zeep te helpen :-(

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 15 Mei 2019, 12:07

wied schreef:Geen sprake van dat de toekomst er ¨links¨ gaat uitzien. Als 76-plusser kan ik getuigen dat de golden sixties erg beloftevol waren, want elk jaar leek alles inderdaad beter te kunnen worden! Niet dus, want Opec kreeg plots groen licht om onze welvaart stillekens om zeep te helpen :-(

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afspraa ... d20190514/

Geert Van Istendael maakt wel erg duidelijk wat ik bedoel!

timmermc
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor timmermc » 16 Mei 2019, 19:34

wied schreef:Geert Van Istendael maakt wel erg duidelijk wat ik bedoel!

DIe schurk van een De Gucht, lid van de grote dievenbende, kan het niet verkroppen dat wij arme arbeiders een beetje profijt doen met online taksvrij te kopen in China.
Aan zee ist altijd goe weer...

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 17 Mei 2019, 09:43

De vraag is of je daar profijt mee doet... met alles in China te kopen heb jij als "arme arbeider" uiteindelijk geen job meer !

tien
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer

Berichtdoor tien » 17 Mei 2019, 10:06

Hoefsmid bestaat nog. Niet meer op elke hoek van de straat of elk gehucht maar meer dan je zou verwachten.
Werkloos zijn ze zeker niet maar de enkelen die ik ken doen het wel slechts in bijberoep, full time is financieel zeer moeilijk. (Het is ook een gevaarlijk en zeer arbeidsintensief beroep)

Dikwijls hoor je wel 'chinese brol' maar als ze willen (en wij willen meer dan gewoon het goedkoopste... aka we vragen brol) kunnen ze ook serieus kwaliteit leveren. Dan wel zonder de millieu, arbeid of economische beschermingen die hier gelden. De meeste van die regels zijn niet overbodig maar in een globale economie waar niet iedereen volgens dezelfde regels speelt zorgt dat voor serieuze verschuivingen.

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 17 Mei 2019, 13:21

tien schreef:De meeste van die regels zijn niet overbodig maar in een globale economie waar niet iedereen volgens dezelfde regels speelt zorgt dat voor serieuze verschuivingen.

Inderdaad... veel van onze industrie en zelfs diensten zijn reeds "verschoven". De vraag is of we dat nogmaals willen overdoen voor de resterende jobs door een heiliger-dan-de-paus mentaliteit op gebied van klimaat want ook daar gaat niet iedereen volgens dezelfde regels spelen !

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 17 Mei 2019, 14:54

Grote kans dat we ditmaal niet meer in dezelfde val zullen trappen. Immers, veel stemmen weerklinken in US, UK, EU om duidelijk te maken dat de opgevoerde toneelstukken van onze politieke klasse niet langer worden geprezen :-)

tien
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer

Berichtdoor tien » 20 Mei 2019, 11:26

wied schreef:Grote kans dat we ditmaal niet meer in dezelfde val zullen trappen. Immers, veel stemmen weerklinken in US, UK, EU om duidelijk te maken dat de opgevoerde toneelstukken van onze politieke klasse niet langer worden geprezen :-)

Heb je dat dan ooit anders geweten?

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 20 Mei 2019, 13:04

Toch wel, tijdens de golden sixties kregen wij even de indruk dat we op weg waren naar een betere wereld :-(

DarkV
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor DarkV » 20 Mei 2019, 13:19

Wat rookte je dan :lol:

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 20 Mei 2019, 14:02

Groene michel zonder filter (een echte werkmans-sigaret) :-D

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 24 Mei 2019, 22:23

Mijn vader is daar letterlijk aan dood gegaan...

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”