Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

9livesuni
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 56 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Berichtdoor 9livesuni » 02 Apr 2020, 19:02

CCatalyst schreef:
Wellicht heb je niemand in de directe omgeving die in het onderwijs

Het welbehagen van mijn zuster heeft in deze geen prioriteit.

Onze overheid zou beter zijn prioriteiten eens op een rijtje zetten ( buiten uitkijken naar het zomerresses )

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 574 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 02 Apr 2020, 19:24

CCatalyst schreef:Het is kiezen voor de korte pijn van 1 jaar ipv een pijn die we 12 jaar lang gaan moeten meesleuren. Beeld je in dat we over 12 jaar een oplossing gaan moeten vinden voor de vele extra inschrijvingen in het hoger onderwijs omdat er in het vorig decennium eens een coronavirus was en men toen besloot van iedereen z'n jaar te laten overdoen... Nee, dan liever dit zo snel mogelijk vergeten ipv het nog 12 jaar lang het onderwijs te laten bepalen.

Eh... Over 12 jaar?
Dat verdubbelingseffect zou zich volgend jaar al voordoen, en dat dan minstens 14 jaar lang, tot de eerste kleuterklassers ook allemaal afgestudeerd zijn.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 272 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor CCatalyst » 02 Apr 2020, 19:48

ITnetadmin schreef:Eh... Over 12 jaar?
Dat verdubbelingseffect zou zich volgend jaar al voordoen, en dat dan minstens 14 jaar lang, tot de eerste kleuterklassers ook allemaal afgestudeerd zijn.

Argument is gebaseerd op de leerplicht die nog steeds geldt van 6 tot en met 18 jaar - 12 jaar dus, en vanuit de veronderstelling dat men in het kleuteronderwijs ze sowieso laat passeren naar het volgende jaar bij gebrek aan bindende eindtermen die men moet bereiken (in het kleuteronderwijs heeft men niet-bindende "ontwikkelingsdoelen" die men moet nastreven in de plaats).

Vanaf 1 september geldt de leerplicht vanaf 5 jaar, maar dat doet dus niets af van het feit dat je op 1 september nog steeds nieuwe instroom 6-jarigen gaat hebben in het eerste leerjaar + in jouw scenario heb je dan ook nog eens iedereen die dit jaar 7 jaar wordt in die "dubbele" klas.

Als je zegt dat het laatste jaar kleuteronderwijs dan ook maar de kindjes nog een jaar moet vasthouden, dan bevoordeel je de kinderen die dat kleuteronderwijs links lieten liggen en straks op 6 jaar voor het eerst in het georganiseerd onderwijs stappen (aka de laatste generatie die dat nog kan doen op 6 jaar). Bovendien is het m.i. dus ook onmogelijk om een kind verplicht een jaar over te laten doen in de kleuterklas, men kan dat enkel adviseren aan de ouders, en het is uiteindelijk hun keuze.

Bij gebrek aan toelatingsvoorwaarden behoudens leeftijd, heeft elk kind het recht om op 6 jaar in het eerste leerjaar te stappen en krijgt elk kind dus de kans om op 18 jaar af te studeren met een secundair diploma, ook als het al drie jaar de eerste kleuterklas heeft overgedaan.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 574 keer
Recent bedankt: 2 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 02 Apr 2020, 20:10

Ghebt gelijk, ik heb een denkfout gemaakt bij de verschuiving.
En wat mij betreft mag dat ook vanaf het eerste leerjaar zijn.

Je kan dat wel opvangen in de kleuterklas, door daar een herverdeling door te voeren, zodat de extra groep niet over 1 jaar, maar over 3 jaar verdeeld wordt.
Maw de dubbelaars terug naar het eerste.
Een derde van de 3e kleuterklassers daarbij.
De overige 2/3e hou je in het 3e kleuterklas, samen met 1/2e van het 2e kleuterklasje.
1/2e van het 2e kleuterklas hou je daar, samen met 2/3e van het 1e kleuterklasje.
Het laatste 1/3e van het 1e kleuterklas hou je weer daar, samen met de nieuwe lichting.
Je kan die herverdelingen op niveau van de lln doen, en voor degenen die de kleuterjaren overslaan, doe je het op basis van de geboortemaand.

Een alternatief is dan idd de zomervakantie inzetten als leerjaar, maar dan eerder juli om het huidige jaar af te werken.
Als daar geld voor is, want leerkrachten en ondersteunend personeel werken nu vaak door, en zullen dus moeten1-2 maand extra betaald worden.

DidierS
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor DidierS » 02 Apr 2020, 21:47

heist_175 schreef:Een attest: Jan Peeters is op 2/4 getest en is immuun gebleken - certified KULeuven.
En met dat attest kan Jan Peeters vanaf 2/4 overal heen, zonder gevaren (voor hemzelf of voor anderen).
Ik mag hopen dat daar ook al aan gewerkt wordt...?!

1 kleine nuance hierop. Iemand die genoeg immuniteit heeft opgebouwd om zelf niet meer ziek te worden blijkt nu wel nog bij een volgende besmetting in staat te zijn om anderen te besmetten. Deze periode is nu wel serieus beperkter aangezien het lichaam snel in de aanval gaat maar het verder besmetten bleek wel degelijk een probleem in de praktijk.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 636 keer
Recent bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 358 keer

Berichtdoor heist_175 » 03 Apr 2020, 09:03

Het argument om de zomervakantie niet in te korten "omdat ik een vakantie gepland heb" is toch compleet van de pot gerukt :).
Wij hebben ook vakantie gepland, de eerste (volledige) week van augustus. Ik laat die graag liggen als ik daarmee mijn kinderen een achterstand bespaar tov een "normaal" jaar.
Qua personeel in het onderwijs: zoek een akkoord met de vakbonden en vanaf 1/8 zijn we terug bezig. Maar zoek dat akkoord niet voor de camera's, maar in de luwte.

Mijn vrouw is ook geïmpacteerd, want ze geeft les in het 5°-6° middelbaar.

@A-attesten
Ik zie geen issue om A-attesten uit te reiken. Het is aan de klassenraad om te oordelen of ze voldoende elementen hebben om het niveau van een leerling correct in te schatten. Er zijn nog genoeg leermomenten om het gat toe te rijden.
De meeste klasseraden zullen dus kunnen oordelen (vnl obv 2 trimesters) of iemand het vereiste niveau bereikt heeft. Dat kan middels toetsen, maar ook taken, filmpjes, ... worden daar (nu al) voor gebruikt.

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 117 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Berichtdoor Stroper » 03 Apr 2020, 09:30

Zoals het er nu voorstaat zal het wereldwijd in de zomervakantie nog niet opgelost zijn. In Belgie hopelijk wel.
Dus buitenlandse vakanties vallen sowieso in het water.
Misschien is het dus geen slecht idee om halve schoolweken te organiseren(ma tem. wo) en dan kunnen de mensen nog altijd op verlengd weekend gaan naar de kust/ardennen/binnenlandse citytrip/...
* Leerlingen lopen geen te grote achterstand op
* Mensen hebben toch een half vakantiegevoel
* Vakantiegeld blijft in de Belgische economie, wat momenteel broodnodig is.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 320 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 718 keer

Berichtdoor Tomby » 03 Apr 2020, 10:06

Stroper schreef:Zoals het er nu voorstaat zal het wereldwijd in de zomervakantie nog niet opgelost zijn. In Belgie hopelijk wel.
Dus buitenlandse vakanties vallen sowieso in het water.

Ik denk dat dit inderdaad iets is dat velen onderschatten. Naast het feit dat er een verschuiving is tussen de verschillende werelddelen, moet je ook nog er rekening mee houden dat er nog een tweede golf zal komen, die ook weer serieus beperking met zich zal teweeg brengen, niet in het minst weer qua travel.
Daarmee ook dat al gezegd is dat Tomorrowland in juli eigenlijk totaal ondenkbaar is, gezien het internationale publiek dat daar naartoe komt. Ik zie trouwens dat dat officieel nog niet uitgesteld of afgelast is. Blijft voor organisatoren natuurlijk een moeilijke afweging, zeker als het nog zo ver weg is, en ze zitten dan wellicht ook met een hoop juridische/contractuele/verzekerings-issues.
Afbeelding

NuKeM
Content Editor
Content Editor
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer

Berichtdoor NuKeM » 03 Apr 2020, 10:21

I.v.m de cijfers: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/02 ... den-groei/

Ik kan toch moeilijk positief zijn over onze evolutie als ik die laatste grafiekjes zie (ondanks de kanttekening die de journalist erbij maakt).

phil48
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor phil48 » 03 Apr 2020, 10:46

Op dit moment verdubbelt het aantal overlijdens in België sneller dan in Nederland, maar minder snel dan in de Verenigde Staten. Het is afwachten of we er de komende dagen in slagen de verdubbeling nog verder naar beneden te brengen.

Alarmerend toch wel dat wij - terwijl onze lockdown strenger was dan in Nederland en daar nog altijd gewone winkels open zijn - nog slechter scoren dan de kazen.

Ondanks alle geruststellende woorden van onze virologen zie je dat ook het aantal ziekenhuisopnames dubbel zo groot blijft dan het aantal mensen dat het ziekenhuis verlaat. Hoe lang kan je dit nog volhouden, zeker nu de mensen staan te popelen om hun kot te verlaten ??

Optimisme lijkt me voorlopig volledig misplaatst.

timmermc
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor timmermc » 03 Apr 2020, 10:57

...en dan kunnen de mensen nog altijd op verlengd weekend gaan naar de kust/ardennen/binnenlandse citytrip/...

Zolang er geen vaccin op de markt komt hoef ik helemaal geen grote concentraties van dagjestoeristen om me heen te hebben.

Ik ben er vrij zeker van dat er in de aankomende dagen wel genoeg weer doorheen de 'mazen van het net' zullen glippen. En eigenlijk kun je ze geen ongelijk geven, mensen investeren wat in een tweede adres, betalen zich blauw aan belastingen erop en mogen er zelfs niet heen, onder het mom van tekorten in de gezondheidszorg wat de voorbije en voorgaande regeringen hebben gecreëerd.

Ik herinner me nog goed dat decennia geleden de bedrijfsrevisor met de handen in het haar zat toen hij het lokaaltje binnenkwam waar de stock van het labo was opgeslagen. Stock was allemaal verloren geld wat niet kon, nu hebben ze tekorten in labo's en ziekenhuizen van allerlei materialen...
Aan zee ist altijd goe weer...

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 60 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Berichtdoor MichelJ » 03 Apr 2020, 11:33

timmermc schreef:...
Ik herinner me nog goed dat decennia geleden de bedrijfsrevisor met de handen in het haar zat toen hij het lokaaltje binnenkwam waar de stock van het labo was opgeslagen. Stock was allemaal verloren geld wat niet kon, nu hebben ze tekorten in labo's en ziekenhuizen van allerlei materialen...

Dat is hoe bedrijven opereren, dus ja, privatiseren en de roep voor meer efficiëntie zoals bedrijven dat kunnen, dan krijg je dit.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer

Berichtdoor DarkV » 03 Apr 2020, 11:34

ITnetadmin schreef:Scholen starten op 1/8 ?
Dat wordt zeer moeilijk.
Aangezien schoolvakanties al jaren op voorhand vaststaan, liggen de meeste vakantieperiodes voor het personeel (en voor ouders met kinderen) dus ook al vast.

Geloof jij nu echt dat iemand dit jaar nog op vakantie zal gaan ?

Of denk je dat we vanaf 1/8 terug lekker in het rond vliegen over heel de wereldbol om ergens onder een palmboom te gaan zitten :roll:

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 03 Apr 2020, 11:41

NuKeM schreef:Ik kan toch moeilijk positief zijn over onze evolutie als ik die laatste grafiekjes zie (ondanks de kanttekening die de journalist erbij maakt).

Inderdaad, de nieuwe cijfers moeten precies altijd een goed-nieuws-show zijn. Niet enkel de journalisten maken zich daaraan schuldig, ook de artsen die de cijfers presenteren. Elk lichtpuntje is natuurlijk meegenomen, maar de realiteit is wel dat de druk op de ziekenhuizen en IC blijft toenemen waardoor het einde van de lockdown nog niet in zicht is.

Tomby schreef:Daarmee ook dat al gezegd is dat Tomorrowland in juli eigenlijk totaal ondenkbaar is, gezien het internationale publiek dat daar naartoe komt. Ik zie trouwens dat dat officieel nog niet uitgesteld of afgelast is. Blijft voor organisatoren natuurlijk een moeilijke afweging, zeker als het nog zo ver weg is, en ze zitten dan wellicht ook met een hoop juridische/contractuele/verzekerings-issues.

Dat het afgelast is hebben ze wellicht al uitgemaakt. Ze wachten gewoon tot de overheid het verbiedt omdat dat dan een totaal ander verhaal is inzake schadevergoedingen, verzekering, etc vs dat ze zelf het initiatief nemen. Vergeet niet dat ze dit jaar ook al TML Winter hebben mogen schrappen, en ook nog eens TML Zomer schrappen zou wellicht tot financiële problemen leiden bij de organisatie (die ook nog putten van mislukte avonturen in het buitenland meesleept).

Stroper schreef:* Mensen hebben toch een half vakantiegevoel

Een half vakantiegevoel is voor mij eigenlijk geen vakantiegevoel :-(

heist_175 schreef:Qua personeel in het onderwijs: zoek een akkoord met de vakbonden en vanaf 1/8 zijn we terug bezig.

Vakbonden? Op die manier gaat het zeker niet lukken :-)

Een of andere econoom, die niets van onderwijs kent, heeft dat ballonnetje al opgelaten, en het is heel snel weer naar de grond gestort. Er is binnen het onderwijs geen draagvlak voor het inkorten van de zomervakantie, de enigen die het vragen zijn mensen die niet in het onderwijs staan. De regering heeft zich daar ook al over beraad en er is consensus om het in stand te laten.

Ik zie ook niet in waarom, itt bepaalde andere sectoren werken de leerkrachten wel even hard door, de scholen zijn ook gewoon open (met de lessen ter plaatse geschorst), waarom zouden zij hun verlof dan ingekort moeten zien?

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 636 keer
Recent bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 358 keer

Berichtdoor heist_175 » 03 Apr 2020, 11:47

BE loopt maar 1 tot 1,5 dag achter op Spanje
Afbeelding

Zelfde beeld als we de startdatum van de grafiek leggen op > 1 dode per miljoen inwoners
Afbeelding
Dan zit BE perfect op het pad van Spanje!

Dit gaat nog eventjes duren...

Ik zou me niet meteen zorgen maken over al dan niet op vakantie gaan in augustus. Ik denk dat we als maatschappij veel ergere problemen gaan hebben tegen dan...

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 03 Apr 2020, 12:20

Zorgwekkend: Singapore, dat eerder een voorbeeld was en de epidemie goed onder controle leek te hebben, wordt plots weer geconfronteerd met een sterke stijging en moet nu voor het eerst in lockdown gaan:

https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... tml#730657

Mogelijke waarschuwing voor de gevolgen van het te vroeg heropenen van de economie.

Ondertussen breidt de stakingsgolf zich uit bij ons: ook enkele Carrefour-winkels slaan hun verantwoordelijkheid af en leggen het werk neer: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/s ... 18690.html
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 03 Apr 2020, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 03 Apr 2020, 12:21

heist_175 schreef:Dan zit BE perfect op het pad van Spanje!

Het blijft gissen waarom we zo slecht presteren inzake aantal doden. Gisteren hoorde ik dat ze bvb een overlijden van iemand die thuis zat met symptomen, ook meetellen als een CoViD-19 dode, zelfs al werd die persoon dus nooit getest. Als een ander land dat niet doet, en bvb alleen overlijdens in ziekenhuizen telt, dan zijn de cijfers al niet meer vergelijkbaar. Het betekent zelfs dat sommige verhoudingen weinig representatief zijn, zoals bvb aantal doden tov aantal bevestigde besmettingen, want we zitten dan met doden die niet eens meegeteld waren bij het aantal besmettingen.

Maar dat kan bvb even goed betekenen dat we a) veel te snel mensen terug naar huis sturen, en b) die mensen dan veel te lang wachten om naar spoed te gaan. Dat kan dan weer verklaren waarom de toename van aantal ICU gevallen al behoorlijk laag is, en we geen IC overbelasting zullen hebben.

Net zoals je met statistiek vanalles kunt aantonen, vooral als je enkel naar wat droge cijfers kijkt, vrees ik dat we nu met net hetzelfde probleem zitten. Zelfs van de griep zijn de dodentallen gewoon ruwe schattingen. Het gevolg gaat ook zijn dat niet alleen nu, maar ook achteraf, je jan en alleman die cijfers gaat zien gebruiken en interpreteren om hun punt te maken.

Het is momenteel gewoonweg bijna onmogelijk om te zien of 'we' goed of slecht bezig zijn. Maar zelfs achteraf zal het zeer moeilijk zijn om deftige analyses te gaan doen. Daarvoor zijn er gewoon teveel parameters en vooral teveel parameters waar er een grote fout op zit, of die niet eenduidig gedefinieerd zijn.
Afbeelding

timmermc
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor timmermc » 03 Apr 2020, 12:33

Ik zou me niet meteen zorgen maken over al dan niet op vakantie gaan in augustus. Ik denk dat we als maatschappij veel ergere problemen gaan hebben tegen dan...

Iedere dag dat erbij komt doe ik een maandje voor herstel erbij, kun je rekenen wat dat gaat worden, kosten en tijd zal vergen...

Het vermoeden heerst bij mij sterk en dat hoor je ook in kringen. Zodra deze opsluiting wat gaat verslappen en er terug wat winkels en shops vrijheid krijgen, de ene na andere kleine zaak zijn deuren gaat moeten sluiten. Vele hebben het moeilijk om kosten en huur te blijven betalen achter die gesloten deuren, en de online verkoop of aflevering aan de deur doet echt geen wonderen.
Wel feest bij de CEO's van Colruyt, Delhaise en consoorten, die hebben al lang de kleintjes ervan tussen geboerd, dit virus kwam als manna uit de hemel op hen gevallen.

Trieste en onzekere tijden voor de burger.
Aan zee ist altijd goe weer...

R2D2
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

Berichtdoor R2D2 » 03 Apr 2020, 12:33

Tomorrowland, Werchter, etc. : wordt beslist op nationale veiligheidsraad.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 03 Apr 2020, 12:58

Ik heb gezien dat het weer merkbaar drukker geworden is in de supermarkten.

Enerzijds typisch voor een vrijdag, maar de oorzaak kan ook zijn dat de uitbreidende stakingsgolf opnieuw een aanleiding is tot hamsteren.

Nochtans hadden de vakbonden gezegd dat ze niet zouden staken.

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer

Berichtdoor devilkin » 03 Apr 2020, 13:17

Nuancering is hier ECHT wel nodig:

In Spanje, en andere landen, worden doden die thuis sterven, of welke niet officieel werden getest, niet meegetelt.

https://english.elpais.com/society/2020 ... ently.html
http://www.rfi.fr/en/france/20200325-fr ... y-reported

en zo zal er nog wel verschil zijn tussen de landen onderling.
Orange Love Trio -- using Ubiquiti USG-3
Orange Dolphin & Proximus (corporate) -- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 124 keer

Berichtdoor Sinna » 03 Apr 2020, 14:26

Waar blijft Europa in heel dit telwerk? Waarom niet voor alle landen binnen de Europese Unie identiek? :bang: :bang: :bang:
Computer(k)nul

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 03 Apr 2020, 14:30

Ik hoop dat de WHO hierover ook eens duidelijke protocollen opstelt, en richtlijnen van hoe er juist moet geteld worden. Ik ga er immers van uit dat ook voor het tracken van de pandemie het essentieel is dat dit overal consistent op dezelfde manier gebeurt. Je hoorde nu al vaak 'meten is weten', maar als elk land zijn eigen maten en gewichten hanteert, ben je al niet veel beter af.
Zo vind ik het nu (en achteraf is het natuurlijk gemakkelijk zeggen) bvb wel vreemd waarom er totaal geen cijfers zijn (of althans niet gegeven worden) met het aantal patiënten van wie men CoViD-19 vermoedt. Dat lijkt me toch ook een zeer nuttige statistiek, want die zal totaal niet afhankelijk zijn van het al dan niet voorhanden zijn van testkits. Er zitten nu wellicht tiendduizenden mensen thuis waarvan dokter of ziekenhuis gezegd heeft dat testen (nog) niet nodig is, maar dat ze best wel thuis in zelf-isolatie gaan (cfr ook de ettelijke BVs). Uiteraard is dat natte-vinger werk, maar toch zouden dergelijke cijfers al een veel significanter idee geven van de omvang van de pandemie. Nu is het cijfer 16.770 maar dat zegt nu eens echt niets niemandal. Ook de experten waarschuwen dat dit een onderschatting is, en dat het werkelijke aantal veel hoger is. Alleen kunnen ze niet zeggen of het 5 of 50x hoger is.
Afbeelding

phil48
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor phil48 » 03 Apr 2020, 15:00

devilkin schreef:

Nuancering is hier ECHT wel nodig:

In Spanje, en andere landen, worden doden die thuis sterven, of welke niet officieel werden getest, niet meegetelt.

en zo zal er nog wel verschil zijn tussen de landen onderling.

Bij ons doen ze dan precies het omgekeerde, waarom is ook een raadsel.
Niet voor niks zeiden dokters gisteren nog dat ze zo goed als niemand meer zien op de spoed - buiten corona patiënten.
Wat gebeurde er met al die anderen (kankerpatiënten, hartinfarcten...) - ze blijven gewoon thuis en sterven daar (wellicht).
Het zou toch goed zijn als ze eindelijk eens echt opdelen, al was het maar voor ieders gemoedsrust.

@ Tomby

Volgens Merkel onlangs schat ze dat 60 tot 70 procent van de bevolking "besmet" zal worden.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 03 Apr 2020, 15:22

phil48 schreef:Volgens Merkel onlangs schat ze dat 60 tot 70 procent van de bevolking "besmet" zal worden.

Dat was een uitspraak redelijk in het ijle, en gaat over 'uiteindelijk'. Veel interessanter en belangrijker is hoeveel er vandaag besmet zijn. Want dat zal ook aangeven hoe ver we nog van die 70% verwijderd zijn.

Ivm de discussie over het onderwijs : https://www.standaard.be/cnt/dmf20200403_04912137 . Kinderen 4u per dag laten werken op nieuwe stof, maar tegelijk willen garanderen dat ouders slechts 2u per week spenderen aan het ondersteunen van de kinderen ?! In wat voor fantasie-wereld leven die ? Vooral in het lager onderwijs denk ik dat ze toch serieus overschatten hoeveel kinderen in staat gaan zijn om zelfstandig nieuwe stof te gaan aanleren.
Afbeelding

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 03 Apr 2020, 15:32

Nog meldingen van opnieuw grote drukte in de supermarkten: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200403_04912192

De stakingen hebben mensen mogelijk bang gemaakt en opnieuw tot hamstergedrag aangezet. Supermarktpersoneel die wel komt werken krijgt het zo extra hard te verduren, met dank aan hun "toffe collega's" die staken, waardoor de stakingsgolf mogelijks snel uitbreiding kan nemen.

Iets anders: interessant hoe meer en meer landen een 180 bocht maken inzake de mondmaskers. Van Ranst zal ook wel moeten toegeven vroeg of laat.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 03 Apr 2020, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 124 keer

Berichtdoor Sinna » 03 Apr 2020, 15:33

Tomby schreef:Ivm de discussie over het onderwijs : https://www.standaard.be/cnt/dmf20200403_04912137 . Kinderen 4u per dag laten werken op nieuwe stof, maar tegelijk willen garanderen dat ouders slechts 2u per week spenderen aan het ondersteunen van de kinderen ?! In wat voor fantasie-wereld leven die ? Vooral in het lager onderwijs denk ik dat ze toch serieus overschatten hoeveel kinderen in staat gaan zijn om zelfstandig nieuwe stof te gaan aanleren.
(vet en onderlijnd door ondergetekende)

Inderdaad goe zot ja en helemaal wereldvreemd. 't Is duidelijk dat Weyts geen kaas gegeten heeft van onderwijs.
Computer(k)nul

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 03 Apr 2020, 15:36

Sinna schreef:Inderdaad goe zot ja en helemaal wereldvreemd. 't Is duidelijk dat Weyts geen kaas gegeten heeft van onderwijs.

Kan je ook niet verwachten van iemand die zich tot voor kort bezig hield met verkeer, en dan onderwijs wel eens als toffe portefeuille zag. De ministerpost van onderwijs ligt heel gevoelig bij de partijvoorzitter, het moest dus zeker uitgevoerd worden door een loyale "yes-man" die er vooral zelf niet te veel van kent en gewoon doet wat er vanuit hogerhand opgelegd wordt. Weyts was de geknipte persoon.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 03 Apr 2020, 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 03 Apr 2020, 15:36

CCatalyst schreef:Nog meldingen van opnieuw grote drukte in de supermarkten: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200403_04912192

Alsof er geen andere supermarkten zijn :roll: . Je moet toch wel al een enorme fan van Colruyt zijn dan om daar te willen staan aanschuiven in een rij van HONDERD man :roll: . En blijkbaar is het dus al enkele dagen een wachtrij daar.

Vanmiddag zelf nog hier naar mijn lokale Carrefour Market geweest. Niets van drukte te merken. Ik schat hooguit 20 man in de winkel. Op 30' was ik alweer buiten. Ok, ik ga misschien wel 10% meer betalen voor mijn producten dan die in die rij in de Colruyt, maar dat heb ik er dan ook wel voor over. En ik loop gegarandeerd ook minder kans op besmetting dan die daar in Heverlee.
Afbeelding

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MichelJ » 03 Apr 2020, 16:32

phil48 schreef:...
Niet voor niks zeiden dokters gisteren nog dat ze zo goed als niemand meer zien op de spoed - buiten corona patiënten.
Wat gebeurde er met al die anderen (kankerpatiënten, hartinfarcten...) - ze blijven gewoon thuis en sterven daar (wellicht).
...

Normaal ook, als je belt naar de huisarts en enig symptoom lijkt nog maar op Covid, als het niet te ernstig is ziek het maar thuis uit voor een week of twee en laat maar weten als het erger wordt. Dan verschiet ge toch niet dat een hoop mensen er slecht aan toe zijn soms zonder enige besmetting.

Ikzelf 1 week een raar gevoel op de longen, 1 week een pijn achter het borstbeen. Nog een weekje thuis, als het 2 dagen over is , werk hervatten.
Geen koorts, geen spierpijn, niet echt hoesten. Dus waarschijnlijk niet zo erg.

Pijn gevoel aan het borstbeen is weg, enkel soms een raar gevoel(dat van stress kan zijn). Als dat blijft aanhouden verwacht ik toch als ik bel volgende week dat er misschien meer aan de hand is en ik is mag langskomen of in ieder geval door wordt verwezen.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 03 Apr 2020, 17:22

MichelJ schreef:Ikzelf 1 week een raar gevoel op de longen, 1 week een pijn achter het borstbeen.

Als het +/- 1 week geduurd heeft, vanzelf over ging, en zich eerder aan de onderkant van de borst bevindt en niet ter hoogte van het hart, is het mogelijk een voorbijgaande pleuritis wat door SARS-CoV-2 uitgelokt kan zijn. De komende dagen waakzaam zijn voor kortademigheid of koorts, in dat geval meteen ziekenhuis of huisarts contacteren. Meeste kans is echter dat het hierbij zal blijven.

Geen onverklaarbaare vermoeidheid gehad?

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MichelJ » 03 Apr 2020, 17:29

CCatalyst schreef:Als het +/- 1 week geduurd heeft, vanzelf over ging, en zich eerder aan de onderkant van de borst bevindt en niet ter hoogte van het hart..

Vlak aan het borstbeen , een euro stuk groot iets naar rechts maar constant zeurend, niet perse bij het ademen wat ik wel al eens heb gehad. Dus ja ik ben wel wat waakzaam zeker als je sommige verhalen leest.

Uitleg gedaan aan 2 artsen(huisarts en bedrijfsarts), volgende week toegelaten om te gaan werken. Had de indruk dat de pijn aan het borstbeen niet echt een interesse punt was om mijn toestand te bepalen :)

9livesuni
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor 9livesuni » 03 Apr 2020, 20:09

Tomby schreef:Het is momenteel gewoonweg bijna onmogelijk om te zien of 'we' goed of slecht bezig zijn.
.

Tuurlijk zijn we goed bezig. Je ziet dat er heel wat flexibiliteit is om het werk gedaan te krijgen.

De noodkreet van de RVT medewerkers om meer medici te sturen omdat ze het nalaten de chinese vrijwillegers te briefen als zowat dieptepunt.

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MichelJ » 03 Apr 2020, 20:27

9livesuni schreef:De noodkreet van de RVT medewerkers om meer medici te sturen omdat ze het nalaten de chinese vrijwillegers te briefen als zowat dieptepunt.

Ik weet niet of het allemaal nalatigheid, je ziet het immers in de winkels ook, afstand houden, nee hoor. Brave kassiersters die iemand er op wijzen dat ze maar 1 pak mogen meenemen en een hele epistel krijgen van waarom wel en uiteindelijk zwichten om het niet te laten escaleren. De slagkracht of de instelling om iemand terecht te wijzen(die misschien het beste voorheeft) en dan nog een volwassen reactie te verwachten, denk dat daar het probleem ook wat zit.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 03 Apr 2020, 21:55

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200403_04912524

Het is dus overal elk voor zich. Begint ook stilaan duidelijk te worden dat er ook enorme geo-politieke gevolgen gaan zijn van deze pandemie. Jonathan Holslag waarschuwde daar gisteren al voor.
Afbeelding

9livesuni
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor 9livesuni » 03 Apr 2020, 22:06

Kunnen wij onze voorraad niet doorverkopen aan de US?

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 03 Apr 2020, 22:19

Stakingsdreiging breidt uit naar Lidl en Carrefour: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/s ... 18839.html

Straks gaan de first-responders die alles geven om zoveel mogelijk mensen te redden, mogelijks voor een stakingspiket staan als ze na hun dienst nog iets willen halen om te eten.

Nochtans hebben de vakbonden gezegd dat ze niet gingen staken. En het supermarktpersoneel zou zeker niet willen dat die verpleegkundigen zouden staken mochten zij ziek worden.

Tomby schreef:Het is dus overal elk voor zich. Begint ook stilaan duidelijk te worden dat er ook enorme geo-politieke gevolgen gaan zijn van deze pandemie. Jonathan Holslag waarschuwde daar gisteren al voor.

De grondreden is vooral de Europese en Amerikaanse afhankelijkheid van China en het gebrek aan eigen productiefaciliteiten (enfin, we hadden er, maar ze zijn allemaal gesloten). Hopelijk gaan hieruit lessen getrokken worden, anders zal er niets veranderen.

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MichelJ » 03 Apr 2020, 22:35

Waarom zou je staken, een belletje en je bent 2 weken thuis

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 03 Apr 2020, 22:41

CCatalyst schreef:Stakingsdreiging breidt uit naar Lidl en Carrefour: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/s ... 18839.html

Ik ben geen flamingant, maar ik vind het toch weer typerend dat al die spontane stakingen in Brussel en Wallonië zijn...
Afbeelding

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 03 Apr 2020, 22:53

https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... tml#730699

Vrees is dat mensen de lockdownmaatregelen massaal naast zich neer gaan leggen en gaan buitenkomen vanaf morgen, en zeker zondag, omwille van het warmere weer.

Terug naar “Allerlei”