Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 315 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer

Re: Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Berichtdoor Tomby » 25 Mar 2020, 11:56

CCatalyst schreef:Straf dat sommigen gisteren ook al bezig waren over de heropening van dit/dat na 2 dagen met een kleine afname. Fact check: we zitten nog niet eens halfweg...

Het was niet zomaar 'sommige'. Volgens mij was het zelfs Van Gucht zelf. Het was enkele dagen geleden van 'we zijn nog niet zeker welke maatregelen we vanaf 3 april zullen kunnen versoepelen' terwijl zelfs met een verbetering iedereen toch wel besefte dat we er voor veel langer hebben.
Gisterenavond was het ineens dit : https://www.hln.be/nieuws/binnenland/st ... ~a4763b9d/
Als hun voorspelde piek van begin april al uitkomt (wat ik nu zeer betwijfel na de nieuwe cijfers vandaag), dan zit je al zeker half mei eer er nog maar sprake kan zijn van een afbouwen van de maatregelen.
Afbeelding

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor CCatalyst » 25 Mar 2020, 12:00

heist_175 schreef:Als de economie goed boert, maar tegelijk zie ik mijn geliefden dood neer vallen, omdat er niet tijdig gehandeld is, ik weet wel wie ik dan zou moeten wegstemmen.

Deze reactie had ik wel verwacht, maar sorry, ze is niet correct. Het getuigt van onvoldoende begrip van het Amerikaanse electoraat, in het bijzonder Trump's electoraat. Ik veronderstel dat je bij de groep zat die volledig overtuigd was dat Hillary ging winnen (in populariteit én kiesmannen).

Om het nog meer pervers te maken: de staten die het hardst getroffen zijn (en gaan blijven, wegens bevolkingsdichtheid), namelijk NY/CA/WA, zijn telkens donkerblauwe staten die Trump toch op voorhand al mag afschrijven voor zijn herverkiezing. Maar als het "heartland" - dat veel meer gespaard blijft - in november echter een economische puinhoop is, dan is zijn verblijf in het Witte Huis sowieso afgelopen. Luguber, maar opnieuw, een Hillary zou ook vooral aan haar eigen herverkiezing gedacht hebben, uiteraard met variaties voor haar electoraat.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 165 keer
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer

Berichtdoor Dizzy » 25 Mar 2020, 12:04

Dood is dood. Je bent niet minder dood in het heartland noch zal de familie dat daar beter verteren.

De economie is 1 probleem voor Trump maar zijn kille houding zal hem nergens iets opleveren. Om uw redenering toch door te trekken, enkel bedrijfsleiders (zonder dode familieleden) kunnen juichen met de steun maar ook zij zouden waarschijnlijk al pro Trump gestemd hebben.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Mar 2020, 12:10

Dizzy schreef:De economie is 1 probleem voor Trump maar zijn kille houding zal hem nergens iets opleveren.

Nee, in november is men dat al lang weer vergeten. Of men dan al dan niet werkloos is, en of men op het einde van de maand de rekeningen nog kan betalen, dat zal men uiteraard niet vergeten zijn in het kieshokje.

Je lijkt ook te vergeten dat Biden de zoveelste suffe oude witte man is die de dems naar voren schuiven, met weinig hoop en leven in. Hij is geen persoonlijking van de doelgroepen van de democraten; hij gaat de African-Americans weliswaar meehebben, maar hij gaat de andere minderheden net als Hillary maar moeilijk uit hun kot krijgen, om het in Coronaspeak te zeggen. Waar Biden dus vooral op rekent is dat Trump de economie niet kan redden en dat hij zo staten in het binnenland kan winnen. Voor hem is de coronacrisis een zegen (zolang hij zelf niet ziek wordt).
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 25 Mar 2020, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 25 Mar 2020, 12:16

Fout, in november zijn deze doden nog dood en de familie wee(n)t dat nog altijd.

Biden is misschien niet de grote redder, dat beweer ik ook nergens, maar hij heeft niet het nadeel van Trump dat hij nu aan de leiding staat en het compleet inde soep aan het draaien is. Hier zullen zijn scheve zever en leugens niet tegen werken. Het lijkt wel een straf van God :lol:

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Mar 2020, 12:22

Dizzy schreef:Fout, in november zijn deze doden nog dood en de familie wee(n)t dat nog altijd.

Agree to disagree. Het Amerikaanse electoraat is te complex hiervoor. Lees de topic van de verkiezingen in 2016 er nog eens op na, want ik meen dat dezelfde verkeerde veronderstellingen van toen nu opnieuw de kop lijken op te steken. Oa de veronderstelling dat het een nationale populariteitswedstrijd is, terwijl het in realiteit om de kiesmannen per staat gaat. Een familie in het "heartland" die overlijdens heeft door corona zal misschien niet stemmen op hem, maar een sterke economie zal hem hoe dan ook nog altijd de meeste stemmen bezorgen in de staat, en dus nog altijd vaak ALLE kiesmannen gezien het "winner takes all"-principe in vele staten.

Naarmate de verkiezingen naderen zullen we er nog uitgebreider over discussieren (ik denk dat het ook stilaan tijd wordt voor een aparte topic inzake), maar ik zeg volledig overtuigd: dat vooral de dichtbevolkte donkerblauwe staten de prijs betalen in mensenlevens is geen punt; behoudens een - vrij onwaarschijnlijke - enorme opflakkering van het virus in de minder bevolkte rode staten, zal zijn herverkiezing volledig afhangen van hoe goed hij de economie heeft kunnen redden. Trump en zijn adviseurs beseffen dat vandaag ook.

En dan heb je nog altijd Florida, altijd weer de uitzondering op alle regels. Een dichtbevolkte "swing state", redelijk veel cases van het virus. Wel, Trump is sinds een paar maanden officieel een "Floridian" gezien hij zijn domicilie van de Trump Tower in NYC naar Mar-a-Lago in Florida verhuisd heeft. In de geschiedenis van de VS is het nog maar 1 keer voorgevallen dat een staat die een kandidaat afvaardigt niet voor hun "home candidate" kiest. Dus die staat, met zijn vele kiesmannen, heeft hij in zijn zak.

Dizzy schreef:maar hij heeft niet het nadeel van Trump dat hij nu aan de leiding staat

Idd, dat principe zal hem ook de zege bezorgen als de economie een puinhoop is. Zelfde reden waarom onze regeringspartijen hun borst straks nat mogen maken.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 25 Mar 2020, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Berichtdoor MichelJ » 25 Mar 2020, 12:52

heist_175 schreef:Het gaat idd compleet de foute kant op:
16doden per miljoen inwoners
qua snelheid lopen we ondertussen al 2 dagen voor op de Italianen...
.....

De genomen maatregelen zien we natuurlijk maar pas 2-3 weken later in de cijfers van de overlijdens, dat zou dus pas vanaf 27/03 - 03/04 zijn voor BE (maatregelen van kracht sinds vVR 13/3)

Je moet toch ook een beetje de bevolkingsdichtheid en de verdeling van mensen over regio's(in ieder geval met uitgestrekte landen)in acht nemen wil je zo'n dingen gaan vergelijken. En als ik zie hoe lang China, waar het meest getroffen gebied stevig was afgesloten en de bevolking misschien iets meer discipline (opgelegd) heeft, nog strijd heeft geleverd is 2-3 weken nog optimistisch.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 635 keer
Recent bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 358 keer

Berichtdoor heist_175 » 25 Mar 2020, 12:55

MichelJ schreef:
heist_175 schreef:Het gaat idd compleet de foute kant op:
(PNG)
16doden per miljoen inwoners
qua snelheid lopen we ondertussen al 2 dagen voor op de Italianen...
De genomen maatregelen zien we natuurlijk maar pas 2-3 weken later in de cijfers van de overlijdens, dat zou dus pas vanaf 27/03 - 03/04 zijn voor BE (maatregelen van kracht sinds vVR 13/3)

Je moet toch ook een beetje de bevolkingsdichtheid en de verdeling van mensen over regio's(in ieder geval met uitgestrekte landen)in acht nemen wil je zo'n dingen gaan vergelijken.

Je hebt gelijk, maar zo fijn is de data op die website niet.
Je zou eigenlijk data moeten hebben per regio (bv Wuhan, Lombardije, NewYork state, ...).

R2D2
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

Berichtdoor R2D2 » 25 Mar 2020, 13:02

Ik sta altijd verbaasd over welke kennis men kan halen uit de analyse van cijfers. Maar de cijfers over corona zijn zo vers en zo onvergelijkbaar dat ijking nog zeer moeilijk is. Voorspellen en extrapolatie zijn voorlopig gedoemd om met zo een grote marges te werken dat de resultaten vrij nutteloos zijn.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Mar 2020, 14:04

Weyts: 'Kans klein dat scholen na Paasvakantie weer opengaan'

https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... tml#728960
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 25 Mar 2020, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.

R2D2
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor R2D2 » 25 Mar 2020, 14:06

"Kans onbestaand" lijkt me meer precies.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Mar 2020, 14:07

NuKeM schreef:Ik denk dat niemand zal staken, de vakbonden weten maar al te goed dat ze daarmee zichzelf ondermijnen.

Vakbonden sluiten acties niet uit

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/va ... ~a992396b/

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer

Berichtdoor devilkin » 25 Mar 2020, 14:09

CCatalyst schreef:Vakbonden sluiten acties niet uit

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/va ... ~a992396b/

"Het vakbondsfront voor de voedingshandel stelt voor om winkels ’s avonds vroeger te sluiten. Ook op zondag zouden de supermarkten voor de veiligheid dicht moeten kunnen blijven. Later op de dag is er nieuw overleg met sectorfederatie Comeos. "

Wait, what? Meer volk op minder tijd -> grotere kans op besmettingen?
Orange Love Trio -- using Ubiquiti USG-3
Orange Dolphin & Proximus (corporate) -- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

phil48
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor phil48 » 25 Mar 2020, 14:30

devilkin schreef:
Wait, what? Meer volk op minder tijd -> grotere kans op besmettingen?

Straf, want vanmorgen las ik nog dat de overheid beslist had dat de supermarkten (desgewenst) tot 22u mochten open blijven.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Mar 2020, 14:38

phil48 schreef:Straf, want vanmorgen las ik nog dat de overheid beslist had dat de supermarkten (desgewenst) tot 22u mochten open blijven.

Dat is de reden dat ze boos zijn.

Let op: de overheid heeft niet gezegd dat ze open moeten zijn, wel dat ze open mogen zijn tot 22u, om bv hulpverleners meer ruimte te bieden. Toch zijn ze boos. Ze vinden dat de overheid "olie op het vuur" gooit.

R2D2
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor R2D2 » 25 Mar 2020, 14:51

De syndicale verkiezingen zijn nu wel uitgesteld, maar profilering steekt toch op.

Inkrimping van de openingsuren betekent sowieso langere wachtrijen voor de winkels.
Er zijn nu al winkels die (soms onaangekondigd) vroeger sluiten. Jammer voor de mensen die nog werken, inclusief in de cruciale sectoren.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 315 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer

Berichtdoor Tomby » 25 Mar 2020, 15:32

Die profilering was er ook al vanaf dag 1 van de maatregelen. Circuleerde er al direct een brief van ACOD om die maatregel aan te klagen. Dat leerkrachten geen kleuterjuffen zijn, dat het beroep opgewaardeerd moest worden. Enz... Vond het dan al wraakroepend en duidelijk ook al geroep in aanloop van de sociale verkiezingen.
Gewoon walgelijk, en ik denk dat het zeker niet in dank afgenomen worden in de publieke opinie. Vraag me ook af hoeveel draagkracht ze hebben. Het is natuurlijk maar n=1, maar hier in onze lokale kleine Carrefour lijkt de sfeer zeer goed en is de inzet en tegelijk vriendelijkheid zeer groot. Wordt overigens ook in dank afgenomen want hun eigen Facebook page loopt ook over van de appreciatie door de klant. Maar misschien is dat in grotere supermarkten wel totaal anders...
Laatst gewijzigd door Tomby op 25 Mar 2020, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 25 Mar 2020, 15:32

Iedereen wil de crisis gebruiken voor de eigen agenda.

Winkels moeten niet langer open maar mensen moeten stoppen met hamsteren. Velen werken thuis en kunnen de ganse dag naar de winkel. Anderzijds hebben de hamsteraars ondertussen al 2 hangars vol schijtpapier, eens houdt ook hun angst op.

Over de VS: het systeem heeft zijn voor en nadelen maar het is niet zo dat staten compleet vast liggen in hun keuze, de stemverhoudingen zijn al vaker gewisseld. Anders zouden er ook geen verkiezingen nodig zijn. Florida is inderdaad speciaal en zeker voor corona. Er zitten heel veel ouderen en die zijn net de gevoeligste voor corona. Een dode republikein kan ook niet stemmen nietwaar en dode republikeinen hebben ook familie.

De economie is cruciaal voor hem maar ook daar zal het moeilijk zijn om de zaak nog om te buigen. Het is niet dat hij in het heartland de miserie al had opgelost, nu komt er nog een pak bij.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Mar 2020, 17:30

Het begint te rommelen in Rusland.

Putin zegt 658 besmettingen, 0 doden. Maar er zijn cijfers uitgelekt dat er in januari 37% meer gevallen van longontsteking waren in Moskou in vergelijking met het jaar ervoor. De druk om de "echte cijfers" vrij te geven neemt toe op Putin. De vrees is dat het over een veelvoud gaat van hetgeen Putin wil toegeven, en dat het totaal niet onder controle is.

Eerder werd ook plots beslist om volgende week alle bedrijven een week dicht te houden.

https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 16754.html

phil48
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor phil48 » 25 Mar 2020, 17:34

Ze hebben het dan eindelijk toch begrepen.

Dat "toeristen" die uit het buitenland terugkeren, na landing eerst 14 dagen thuis in quarantaine moeten.

Was daarnet in het nieuws.

Jammer dat het zo lang geduurd heeft voor de experten dit inzagen.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 25 Mar 2020, 17:37

phil48 schreef:Dat "toeristen" die uit het buitenland terugkeren, na landing eerst 14 dagen thuis in quarantaine moeten.

Je weet toch hoe dat in de praktijk werkt?

Ze krijgen een briefje bij aankomst, hopelijk in een taal die ze kunnen lezen. Er staat op: u moet nu 14 dagen thuis blijven - dank u.

Wordt dat enigszins gecontroleerd? Nee. Een deel van de briefjes belandt overigens in de dichtstbijzijnde vuilbak.

StarWing
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 52 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor StarWing » 25 Mar 2020, 18:25

Russen en Chinezen, beiden goed in gigantische doofpotoperaties. Tuurlijk dat daar CoVid19 woedt, en waarschijnlijk nog grotesker dan hier, maar de Vladimir zal dat nooit toegeven.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 572 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 25 Mar 2020, 20:36

Cf ziektebriefjes: mja, wat gaat die dokter idd vaststellen?
"Meneer, u heeft een verkoudheid; blijf 2 dagen in uw bed en kom mijn patienten in de wachtzaal niet onnodig ziek maken."

Of een leuke (in mijn geval): regelmatig last van migraine, veroorzaakt door (wss) stress.
Ik ga nooit naar de dokter daarmee, want wat ik nodig heb is een dafalgan en een donkere kamer.
Wat gaat de dokter vaststellen, als ik (verplicht) 2 -3 dagen later passeer en zeg "ik heb een briefje nodig voor eergisteren want ik had toen hoofdpijn" ?

Wat gaat de controlearts vaststellen? Passeren en binnenvallen zal moeilijk gaan.
Ik hoor zo de deurbel al niet, en ik zet die meestal af wanneer ik ziek ben.
Achteraf passeren?
Wat gaat die dan kunnen vaststellen?
Zoiezo leeg ik mijn brievenbus maar 1x per week ofzo, en nooit als ik ziek ben, dus een briefje achterlaten gaat niet werken; en (moest die hoofdpijn ongewoon lang duren, wat tot nu toe nog niet vaak gebeurd is) tijdens een migraine zijn verplaatsingen zeer unwanted, want dan ben ik een gevaar op de weg omdat ik me niet kan concentreren.

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer

Berichtdoor koenraaddeconinck » 25 Mar 2020, 20:46

Eén van de toegestane verplaatsingen in corona-tijden betreft deze die noodzakelijk zijn in het kader van hulp aan kwetsbare personen. Dit is natuurlijk voor interpretatie vatbaar.

Gezocht op google naar de juridische invulling hiervan maar ik vind niet direct iets terug. Zullen verbalisanten dit interpreteren naargelang eigen goeddunken of op basis van een eigen interpretatie en op basis al dan niet pv opstellen.

Deze vraag gewoon uit interesse en omwille van discussie hieromtrent. Ik ben nogal geneigd om dit zeer strikt te interpreteren maar sommigen vinden dat het bv. moet kunnen om oma haar lievelingskoekjes te dragen naar het woon- & zorgcentrum waar ze verblijft. M.i. is dit niet noodzakelijk, los van het feit dat men zich vragen kan stellen bij het humaan karakter om dit als een inbreuk te beschouwen.

Los van de verplaatsing: quid het besmettingsrisico door het binnenbrengen van potentieel gecontamineerde verpakkingen bij kwetsbare mensen?

Hoe staan jullie hier tegenover?

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ITnetadmin » 25 Mar 2020, 20:58

Definieer ook "kwetsbare personen".
Mijn ouders zijn nog goed te been en vlot, maar zitten zeker in de risicogroep en mogen van mij niet meer gaan winkelen.
Dat betekent wel dat ikzelf ettelijke kms afleg om voor hen te winkelen; ze doen dat normaal volledig zelf.
Is dat dan een "noodzakelijke verplaatsing"?
Ik interpreteer dat dus vrij ruim, maar je moet maar ns een flik hebben die moeilijk doet (en hoe bewijs je dat overigens, een attest is niet echt mogelijk).

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer

Berichtdoor koenraaddeconinck » 25 Mar 2020, 21:22

Eigenlijk zou ik het wel erg vinden dat bejaarde personen die tout court tot de risicogroep behoren, als "niet kwetsbaar" zouden beschouwd worden. Dit is toch een contradictio in terminis niet? Boodschappen doen opdat ze in hun elementair levensonderhoud kunnen voorzien, kan men toch onmogelijk als "niet noodzakelijk" beschouwen, ongeacht het aantal kms dat je hiervoor moet rijden? Dit lijkt me nu toch de redelijkheid en evidentie zelve.

Verder zal dat in veel gevallen dan weer voer worden voor advocaten zeker ?

Wie kan als kwetsbaar persoon beschouwd worden? Zal dit medisch moeten geattesteerd worden? Zal zelfredzaamheid een criterium zijn en hoe dit dan weer bewijzen (ook op basis van medisch attest)?

En als een persoon dan al als kwetsbaar wordt beschouwd, wat is dan een noodzakelijke verplaatsing?

In sommige gevallen zoals in voorgaande post zal dit zeer duidelijk zijn natuurlijk maar er zijn tal van grijze zones in deze ...

Zullen verbalisanten / rechtbanken hier rekening houden met humane, louter menselijke aspecten en zo ja, in welke mate? Bv. mijn moeder is 80 en heeft het na meer dan een jaar nog altijd moeilijk met de verwerking van het verlies van mijn vader. Ik ga in het weekend eens langs om haar psychologisch toch wat te ondersteunen want ze ziet de hele week niemand in deze bizarre tijden. Lijkt me vanuit menselijk oogpunt meer dan evident maar hoe zullen verbalisanten - en in 2e instantie - eventueel rechtbanken hiermee omgaan? Ik hoop dat men bij interpretatie toch enige redelijkheid zal hanteren.

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 69 keer

Berichtdoor 1207 » 25 Mar 2020, 22:31

koenraaddeconinck schreef:Hoe staan jullie hier tegenover?

het hele concept mantelzorg is ni gedefinieerd en mensen in nood helpen is weer zoiets met gezond verstand
elke dag een fles whisky naar uwen 9à jarigen bompa brengen zal wel ni als hulp aanzien worden vrees ik :)

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ITnetadmin » 25 Mar 2020, 22:36

Laat ons dat laatste vb effe ietsje realistischer maken:
Is elke dag een brood gaan kopen en brengen naar een 80-jarige die 25km verder woont een "noodzakelijke verplaatsing"?
Wat als die 80-jarige anders zelf koppig elke dag naar de bakker zou wandelen voor dat verse brood, en dit de enige manier is om die 80-jarige binnen te houden?

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 185 keer
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Berichtdoor Tomsworld » 25 Mar 2020, 22:52

ITnetadmin schreef:Laat ons dat laatste vb effe ietsje realistischer maken:
Is elke dag een brood gaan kopen en brengen naar een 80-jarige die 25km verder woont een "noodzakelijke verplaatsing"?
Wat als die 80-jarige anders zelf koppig elke dag naar de bakker zou wandelen voor dat verse brood, en dit de enige manier is om die 80-jarige binnen te houden?

Ik persoonlijk zou zeggen dat dat een noodzakelijke verplaatsing is maar soit wie ben ik.
Provider: Orange cable 100/10
Netwerk: Unifi Edgerouter 4, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + UniFi switches Voip: Voip 3cx & Ovh + 3*net
Tv: Orange decoder

1207
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor 1207 » 25 Mar 2020, 23:06

vind ik ni echt realistisch maar als da brood haar laatste of 1 vd weinige geneugten is en gij zijt haar zoon die nu die tijd heeft? ik zou da zonder probleem doen.

stefan1234
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor stefan1234 » 25 Mar 2020, 23:27

Als je het met de fiets of te voet doet hoeft het geen "noodzakelijke" verplaatsing te zijn want is het nog altijd toegestaan op basis van art. 8, laatste punt (verwijst naar "de beoefeningvan een individuele fysieke activiteit" uit art. 5, tweede lid, laatste punt) M.B. 18 maart 2020.

Overigens is boodschappen doen in de winkel wel toegestaan, zonder beperkingen qua frequentie, hoeveelheden, afstanden. Zoals ik het M.B. lees mag je zelfs van Aarlen naar Knokke-Heist rijden elke dag als je daar het brood het lekkerst vindt. Dus als je dat voor jezelf mag doen dan mag je het zeker ook doen om te helpen andere binnen te houden.

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1474 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer

Berichtdoor raf1 » 25 Mar 2020, 23:44

Zou je een tachtiger bezoeken als je zelf besmet bent? Ben je vandaag 100% zeker dat je niet besmet bent?

Is die tachtiger misschien niet geholpen met een telefoongesprek? Met een mooie brief of kaart, die hij/zij achteraf nog eens kan herlezen.

Is het risico dat die tachtiger besmet raakt niet groter als jij uit een stedelijk gebied met hoge besmettingsgraad naar een landelijk gebied met lage besmettingsgraad reist?

Kan de tachtiger niet naar de bakker telefoneren om het brood te bestellen en op een rustig moment op te halen?

Als je de verspreiding van het coronavirus wil vertragen, zal je toch een pak slimmer en strikter moeten omgaan met het concept "noodzakelijke verplaatsingen".

stefan1234
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor stefan1234 » 25 Mar 2020, 23:52

In het strafrecht geldt: geen straf zonder misdrijf, geen misdrijf zonder wet. Dus als de wet het niet verbiedt, dan is het juridisch toegestaan. En dat was zijn vraag. Want hij kan niet gevraagd hebben of zo'n verplaatsing volgens het gezond verstand noodzakelijk was, want daar is het antwoord veel te voor de hand liggend om de vraag met een dergelijk voorbeeld te illustreren.

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Berichtdoor MichelJ » 26 Mar 2020, 00:23

raf1 schreef:....
Als je de verspreiding van het coronavirus wil vertragen, zal je toch een pak slimmer en strikter moeten omgaan met het concept "noodzakelijke verplaatsingen".

Zoals stefan1234 al het zei, als 't juridisch is toegestaan gaat de gemiddelde Belg doen wat die goed doet : de achterpoortjes opzoeken om het toch te verantwoorden. Dus dat slimmer omgaan zal je toch moeten opbergen vrees ik.

Unicorn1
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Berichtdoor Unicorn1 » 26 Mar 2020, 01:25

Ivm corona nog:

Dat er regels zijn dat is begrijpelijk maar dat mensen niet inzien dat het erover is en dat wat men doet erover is vind ik heel erg.

Mensen zijn toch echt schapen, zich laten opsluiten, dan gaat een ander gaan bepalen dat u niet naar een andere winkel mag gaan, dat is echt geschift maar men laat het maar zo. Dat je niet naar je andere woonst mag gaan is er ook los over.

Ondertussen krijgen wij te horen blijft in uw kot maar laten ze een heleboel vliegers binnen met mensen die uit besmette landen komen en testen is ook weer niet nodig.

Ook de regels slaan vaak op niks: hier bij ons moet je zelf uw winkelkar ontsmetten, heel wat doen dat niet, wat voor nut heeft het dan?

Maar dat is nog niet alles: ik ben verplicht om een kar te nemen + men zegt 1.5m afstand maar ik heb een half uur in de winkel gelopen of zelfs langer en er passeerden me heel wat mensen of die 2cm naast mij stonden. Maar aan de kassa moet je 1.5m van elkaar staan??
Ivm dat ontsmetten, ook al doe ik dat, je neemt een product in je handen waar een ander al mss bv 10 keer of meer heeft aangezeten, tja...

Mensen opsluiten, bang maken en bang houden, gaan bepalen dat je bv niet naar een colruyt/lidl verderop zou mogen gaan en noem maar op, dit heeft niks meer met coronavirus te maken.
Er is via iemand die ik ken ene die 250€ boete heeft gekregen. Flikke zeide ge moet in uw eigen gemeente naar de winkel maarja, ze hebben daar niet altijd alles wat je wil (of tis uitverkocht met dees dagen), dus rij je naar een winkel aantal km verder, niks mis mee.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ITnetadmin » 26 Mar 2020, 03:40

Dat is dus waar ik bang voor ben.
Ne flik die vindt dat je maar moet shoppen in uw lokale winkel, ook al kom je daar nooit en vind je daar niks.
Ikzelf bv ga altijd naar een grote Carrefour in de naburige gemeente.
Maar als ik voor mijn ouders moet inkopen, dan moet ik naar hen rijden (+-15km, een andere bijna-buurgemeente), intussen onderweg stoppen bij de Aldi voor een paar zaken die ik alleen daar vind (in nog een andere tussengemeente), dan naar hun huis, lijstje halen en nog een gemeente verder naar de dichtstbijzijnde Carrefour of Colruyt (afhankelijk van wat ze willen), maar intussen ben ik wel al 20km en 2 gemeenten van huis verwijderd.
En vandaag bij het shoppen voor de ouders weer 3 winkels mogen aandoen want de Carrefour rekken waren half leeg, dus op de terugweg ook nog een Delhaize aangedaan.
Om vervolgens nog een stuk om te rijden om te gaan tanken bij een tankstation waar ik weet dat de prijs laag is.

Dat van die tweede woonst: dat je niet moet gaan rondpendelen, daar hebben ze groot gelijk in.
Je zou moeten kunnen kiezen tussen de twee, maar dan wel daar blijven.
Maar hoe ga je bewijzen dat je niet op en af rijdt? Het vraagt uiteraard wel wat flexibiliteit van iedereen.
Ik vraag me af hoeveel tweede verblijvers daar al een hele tijd verbleven en nu verplicht werden om naar huis te rijden omdat ze daar "niet wonen".

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 635 keer
Recent bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 358 keer

Berichtdoor heist_175 » 26 Mar 2020, 07:56

We zijn nog geen 2 weken verder en iedereen is al koortsachtig aan het zoeken naar manieren om de maatregelen toch te omzeilen.

@80 jarige
Misschien moet die 80-jarige zich ook neerleggen bij de realiteit van de dag en tevreden zijn met een brood dat iets minder vers is, of brood invriezen en elke dag 3 sneetjes uithalen?
Het is ondertussen afdoende bewezen dat kerngezonde mensen toch al drager kunnen zijn van het virus en het kunnen doorgeven.
DeStandaard Binnenland 26/03/2020 - Patiënten verspreiden virus al dagen vóór symptomen - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200325_04902466
Het is niet voldoende om je pas af te zonderen als de symptomen van covid-19 al begonnen zijn. Al twee tot drie dagen voor ze iets voelen, infecteren patiënten andere personen.

Dus zowel de bezoeker als de 80-jarige zouden, op basis van de informatie die we nu hebben, hun gezond verstand moeten gebruiken en zo weinig mogelijk fysiek contact hebben en/of opzoeken. Eens besmet heeft de 80-jarige 20% kans om dood te gaan en dan niet "in zijn slaap", maar na helse pijnen en quasi van verstikking (longen kunnen niet genoeg zuurstof opnemen).

Omrijden naar elvendertig winkels, om toch maar het ene merk choco te vinden, of dat merk van water. Te gek voor woorden. Elk contact kan het contact zijn waardoor je besmet raakt en anderen (waaronder 60+'ers) in gevaar brengt of zelfs de dood injaagt. Het tart elke verbeelding dat "het juiste merk" of "enkele centen winst" voor u blijkbaar in verhouding staat om dat risico te nemen...

Wachten jullie nu echt op het leger om zulke eenvoudige maatregelen af te dwingen, zonder achterpoortjes te zoeken?

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 360 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Berichtdoor ub4b » 26 Mar 2020, 08:47

Voila wat ik al zeer lang in vraag stel, is nu bij de politie ook een probleem.
Het MB is immers vaag.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/26 ... elijkheid/

1207
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor 1207 » 26 Mar 2020, 09:10

ub4b schreef:Voila wat ik al zeer lang in vraag stel, is nu bij de politie ook een probleem.
Het MB is immers vaag.

de flikken zijn gewoon broekschijters
de geest is duidelijk me dunkt. buitenkomen is een keertje uw beentjes strekken, ni de ronde van Vlaanderen voor amateurs afleggen
en als die mens dan discuteert omdat ik hier om de hoek met de hond naar het boerlaerpark trek? dan snapt hij het ni.

jaja, ze

voor dan de Franse regel in hé
1 man 1 kilometer 1uur en met een document.

da ga plezant worden

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 26 Mar 2020, 09:13

Jongeren die aanwezig waren op de lockdownparty's van twee weken geleden beginnen nu binnen te stromen op intensieve zorgen: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-b ... ~a7ca1743/

Inzake politie, men kan best steevast het PV opstellen, zonder excuses. Wie niet akkoord is kan dat aanvechten bij de strafrechtbank waar er meer tijd/ruimte is voor een onderzoek inzake.

Terug naar “Allerlei”