Afzender locatie aangetekend schrijven BPOST?

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 326 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer

Afzender locatie aangetekend schrijven BPOST?

Berichtdoor ub4b » 19 Jun 2019, 19:50

Vandaag zat er een notificatie in de bus van een aangetekende zending, en althans de track & trace is het een brief:

The postman came along with your registered letter today at 12:36 but could not deliver it. The registered letter is on its way to the post point . You can pick it up from 20 June at 11:00.

Mode of Shipping: National Registered Mail normalized

Wat mij echter mateloos irriteert is dat ik niet kan zien van waar deze zending komt:

19/06/2019 12:36 Item presented : addressee absent - message left in addressee's letterbox
19/06/2019 09:54 Item in distribution phase
19/06/2019 02:50 Your item has been sorted waar ????
18/06/2019 21:32 Your item has been sorted waar ????
18/06/2019 14:41 Item information registered manually at the counter waar ????

Is dit nu zo lastig om te includeren van waar dit komt? Het is altijd dan weer een dag afwachten van wie deze zending komt.

Is de locatie of regio te achterhalen op basis van het trackingnr? Dit is zoals je wellicht weet extreem lang en een uitdaging om over te typen.

Bij internationale zendingen kan je vaak het land van afkomst zien, en dan weet je wat je mag verwachten.

Deze gebruikt dit formaat:

For your registered shipments, you should enter :

30 numbers for national registered mail, beginning with 010 Ex. 010541288500452621221234567890
Or 13 characters for international registered mail, beginning with R Ex. RA123456789FR

Is er metadata te achterhalen uit het 30 cijferig tracking nummer?

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 464 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 448 keer

Re: Afzender locatie aangetekend schrijven BPOST?

Berichtdoor Joe de Mannen » 19 Jun 2019, 20:09

Als ze ermee aan uw deur staan weet je dat toch ook niet.
J.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 19 Jun 2019, 20:20

Ik vraag altijd aan het loket van wie het is voor ik teken. Doen ze nooit lastig over.

Ik heb recht vooraf te weten waarvoor ik teken.

Morgen dan maar om 11u naar het postpunt.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 192 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor CCatalyst » 19 Jun 2019, 20:28

ub4b schreef:Wat mij echter mateloos irriteert is dat ik niet kan zien van waar deze zending komt:

19/06/2019 12:36 Item presented : addressee absent - message left in addressee's letterbox
19/06/2019 09:54 Item in distribution phase
19/06/2019 02:50 Your item has been sorted waar ????
18/06/2019 21:32 Your item has been sorted waar ????
18/06/2019 14:41 Item information registered manually at the counter waar ????

Deze info was vroeger beschikbaar maar werd verwijderd van de publieke tracker na de laatste golf van vakbondsstakingen vorig jaar. Daarvoor mag je de vakbonden dus bedanken.

Er zijn nog steeds manieren om aan die info te raken maar dan moet je als consument al goed je weg kennen binnen de IT van bpost. Als je via een API aan trackinggegevens kunt zie je de gegevens normaal ook.

ub4b schreef:Is dit nu zo lastig om te includeren van waar dit komt? Het is altijd dan weer een dag afwachten van wie deze zending komt.

Het adres van de afzender is gewoon niet in de record gecodeerd. Men zal dan ook wellicht zo'n "R"-sticker gebruikt hebben met een manueel ingevuld borderel. De eerste registratie in het systeem was dan dat ook de scan van de barcode, waarna de bediende ook de postcode zal ingetoetst hebben om de sorteermachine te helpen. Maar veel meer data dan dat wordt er echt niet geregistreerd in dit geval.

Afzender ga je eigenlijk alleen maar zien als er een elektronische record aangemaakt werd voor de zending afgegeven werd, en men dus niet werkt met manuele borderellen.

ub4b schreef:Is de locatie of regio te achterhalen op basis van het trackingnr? Dit is zoals je wellicht weet extreem lang en een uitdaging om over te typen.

Nee.

ub4b schreef:Is er metadata te achterhalen uit het 30 cijferig tracking nummer?

Niet echt en al zeker niet als men gebruik maakt van die manule borderels, tenzij je uitgaat van de veronderstelling dat ze een hele serie borderels hebben die ze min of meer in sequentie gebruiken. Dan kan je beginnen aftellen en alle nummers proberen, en dan zal je ofwel een patroon herkennen wat wijst op de afzender of je zal uiteindelijk een tegenkomen die retour afzender gegaan is en wellicht zie je dan ook wel de locatie van afzender.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 19 Jun 2019, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 262 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 222 keer

Berichtdoor on4bam » 19 Jun 2019, 20:29

ub4b schreef:Is dit nu zo lastig om te includeren van waar dit komt? Het is altijd dan weer een dag afwachten van wie deze zending komt.

Parkeerbedrijf waarschijnlijk :cop:

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 19 Jun 2019, 20:32

on4bam schreef:

Parkeerbedrijf waarschijnlijk :cop:

HAHAHA

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 355 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Berichtdoor Splitter » 19 Jun 2019, 20:37

meer dan niet weiger ik aangetekende zendingen als ik ze niet verwacht (en er geen versie is aangekomen met de melding "ook aangetekend verzonden")
ooit zal hier iets nuttigs staan

iamborg
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 37 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Berichtdoor iamborg » 19 Jun 2019, 20:46

Splitter schreef:meer dan niet weiger ik aangetekende zendingen als ik ze niet verwacht

Gevaarlijk spelletje, de wetgever en het gerecht gaan er immers van uit dat de inhoud van een AS gekend is zodra de brief de eerste keer aangeboden wordt, of die nu afgeleverd kan worden of niet. Juridisch gezien ken je de inhoud.

P.

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 355 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Berichtdoor Splitter » 19 Jun 2019, 20:51

je kan de inhoud niet kennen als je weigert (maar men kan wel zeggen dat je door de weigering de inhoud zou aanvaarden)
het accepteren van een aangetekend schrijven is trouwens ook eveneens aan te vechten: er is enkel fysiek bewijs dat er een enveloppe is afgeleverd.

ooit werd aangeraden een gat in de enveloppe te maken, waardoor bij het afstempelen de enveloppe en de brief afgestempeld werden,
waardoor je bij het voorleggen van de enveloppe duidelijk zag dat er wel degelijk een brief in de enveloppe zat.
dit mag echter blijkbaar al een hele tijd niet meer van bpost (enveloppe mag geen gaten bevatten)

nu heb ik eerlijk gezegd eigenlijk al jaren niet meer meegemaakt dat er een aangetekend schrijven was zonder een normaal verzonden schrijven,
en dankzij de heerlijke werking van bpost is de niet-aangetekende versie er meestal 1 dag eerder en vervolgens, door niet thuis te zijn, is het aangetekend schrijven pas op D+2 beschikbaar... dan weet ik dus al lang de inhoud.
ooit zal hier iets nuttigs staan

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 19 Jun 2019, 21:13

Enkel indien afkomstig van de overheid geldt dat principe van de bestemmeling is geacht de inhoud te kennen, ongeacht ontvangen of niet. Particulieren of bedrijven hebben dat privilege niet.

Desondanks vind ik dat een zeer gewelddadige maatregel. Een burger moet het recht kunnen hebben om een aangetekend schrijven te weigeren, zonder dat hij dan zogezegd geacht wordt te weten wat er in staat. Het is dan maar aan de afzender om iets anders te vinden. Zie het als een interpretatie van nemo tenetur-principe. Gezien een aangetekend schrijven bijna altijd de bestemmeling benadeelt op een of andere manier, mag de bestemmeling nooit verplicht worden om dat te aanvaarden (doch hij mag dit wel uit vrije wil doen).

Ik hou niet van dat opdringen van zaken en van die ongelijke machtstoestanden waarbij de overheid altijd sterker staat dan de burger, want de burger kan datzelfde privilege dan weer niet gebruiken tegen de overheid. "Iedereen gelijk voor de wet," er is nog veel werk aan dat principe in dit landje.

fred_be9300
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Berichtdoor fred_be9300 » 19 Jun 2019, 21:34

CCatalyst schreef:Desondanks vind ik dat een zeer gewelddadige maatregel. Een burger moet het recht kunnen hebben om een aangetekend schrijven te weigeren, zonder dat hij dan zogezegd geacht wordt te weten wat er in staat. Het is dan maar aan de afzender om iets anders te vinden. Zie het als een interpretatie van nemo tenetur-principe.

Interessante mening. Daarmee bedoel ik dat ik ze vreemd vind. Er moet toch een werkende methode zijn in een rechtstaat om berichten heen en weer te sturen tussen burgers en bedrijven? Het alternatief is dat elkeen zich eenvoudig kan wegsteken en alle gevolgen van zijn daden kan ontwijken tot zware/dure middelen worden ingezet, zoals politie e.d. ?
Toegegeven, ik krijg niet vaak aangetekend schrijven, en meestal is het slecht nieuws. Maar ja, t leven is niet al rozengeur en maneschijn... ?

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 19 Jun 2019, 21:51

fred_be9300 schreef:Er moet toch een werkende methode zijn in een rechtstaat om berichten heen en weer te sturen tussen burgers en bedrijven? Het alternatief is dat elkeen zich eenvoudig kan wegsteken en alle gevolgen van zijn daden kan ontwijken tot zware/dure middelen worden ingezet, zoals politie e.d. ?

Het is een balans tussen enerzijds berichten sturen en anderzijds toch ook de legitieme wens die een burger kan hebben om die berichten niet te willen ontvangen en/of de inhoud ervan niet te willen kennen.

Dat heeft voor een stuk ook wortels in het verdedigingsrecht van een burger. Een aangetekende brief, dat is iets zonder directe tegenspraak, en de inhoud ervan wordt al te vaak als voldongen feit voorgesteld of beschouwd. Zo'n standaardbrief dat uit een printer rolt, en verzonden, allemaal met belastingsgeld betaald. Als de burger wil reageren moet hij moeite en tijd erin steken en met eigen geld een aangetekende brief terug sturen, waarna de overheid nog doodleuk kan beweren dat ze het niet ontvangen heeft en ze dus geen rekening houden met zijn antwoord.

De burger kan verkiezen dat de manier waarop de overheid met hem communiceert directe tegenspraak toelaat, wat een redelijke keuze lijkt. Of minstens, dat de overheid ook geacht wordt zijn repliek per aangetekend schrijven te kennen, ongeacht of ze die krijgen of niet. Gelijke wapens dus, en niet de overheid die een automatic rifle krijgt en de burger die het met een loodjesgeweer moet stellen, zoals het al te vaak is vandaag.

Joroen
Starter
Starter

Berichtdoor Joroen » 19 Jun 2019, 23:23

Wat een achterlijke ingesteldheid.

Haal die brief gewoon op.
Als de inhoud volgens u niet klopt weerleg je de inhoud door de afzender een antwoord te sturen.

Volgens mij zien jullie spoken en samenzweringen in een normale manier van communiceren.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 532 keer
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer

Berichtdoor heist_175 » 20 Jun 2019, 07:29

Splitter schreef:ooit werd aangeraden een gat in de enveloppe te maken, waardoor bij het afstempelen de enveloppe en de brief afgestempeld werden,
waardoor je bij het voorleggen van de enveloppe duidelijk zag dat er wel degelijk een brief in de enveloppe zat.
dit mag echter blijkbaar al een hele tijd niet meer van bpost (enveloppe mag geen gaten bevatten

Je kan dat principe nog steeds toepassen door de brief zelf als enveloppe te vouwen.
Dan staat de stempel op de "achterkant" van de brief.

CCatalyst schreef:Dat heeft voor een stuk ook wortels in het verdedigingsrecht van een burger. Een aangetekende brief, dat is iets zonder directe tegenspraak, en de inhoud ervan wordt al te vaak als voldongen feit voorgesteld of beschouwd. Zo'n standaardbrief dat uit een printer rolt, en verzonden, allemaal met belastingsgeld betaald. Als de burger wil reageren moet hij moeite en tijd erin steken en met eigen geld een aangetekende brief terug sturen, waarna de overheid nog doodleuk kan beweren dat ze het niet ontvangen heeft en ze dus geen rekening houden met zijn antwoord.

De burger kan verkiezen dat de manier waarop de overheid met hem communiceert directe tegenspraak toelaat, wat een redelijke keuze lijkt. Of minstens, dat de overheid ook geacht wordt zijn repliek per aangetekend schrijven te kennen, ongeacht of ze die krijgen of niet. Gelijke wapens dus, en niet de overheid die een automatic rifle krijgt en de burger die het met een loodjesgeweer moet stellen, zoals het al te vaak is vandaag.

Zich verdedigen heeft toch niets te maken met het weigeren van een brief te lezen of de inhoud ervan te kennen?
De overheid heeft zich net zo goed te houden aan het aangetekend schrijven, de bewijslast werkt ook tegen hen als jij een AS hebt en zij hebben er geen rekening mee gehouden.

Ik hoor graag uw suggestie hoe de overheid dan wel met burgers moet communiceren?
Mensen laten oppakken door de politie, doodleuk om hen te vertellen dat ze gedagvaard zijn of nog uitstaande schulden hebben?
Ik vind AS net een heel handig/krachtig instrument: je weet dat de ontvanger het - van rechtswege - ontvangen moet hebben en dus dat de rest van de procedure kan verder gaan.

sky
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 77 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Berichtdoor sky » 20 Jun 2019, 07:59

Waarom zou je in godsnaam een aangetekende zending niet willen afhalen.
Als er iets instaat omdat je iets mispeuterd hebt, zullen ze je hoe dan ook toch wel vinden of je die brief nu gaat halen of niet.
Je kan de schade en kosten misschien nog beperken. En als het is om je te informeren, dan heb je niets te verliezen.

Men kan op den duur over alles moeilijk beginnen doen.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 20 Jun 2019, 08:34

Afzender ondertussen bekend.

murdock447
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Berichtdoor murdock447 » 20 Jun 2019, 10:11

Gewoon ter info: het al dan niet opzettelijk niet afhalen van een aangetekende zending wordt wettelijk aanzien als dat je hem toch zou gehad hebben!!

een voorbeeld: indien je een aangetekend zenden toegestuurd wordt om bvb. een termijngebonden feit bekend te maken en je aanvaard deze niet(omdat je vermoed dat er iets negatiefs voor jou instaat....) kun je achteraf dit niet gebruiken om je bvb. te verdedigen dat je de termijn niet gerespecteerd hebt....omdat je hem niet kende...
Met andere woorden niet aanvaarden of wel aanvaarden de wetgever gaat er steeds van uit dat je de kans gekregen hebt om kennis te nemen van de inhoud en de mogelijke negatieve gevolgen zijn steeds voor jou!! Het heeft dus geen enkel nut om een aangetekende zending te weigeren....

het enige wat je kunt doen is mogelijks wat tijd winnen door hem pas gaan af te halen op de laatste dag dat hij bij de post blijft liggen ....(ik weet wel niet meer juist hoe lang dit is....)

Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer

Berichtdoor Didymus » 20 Jun 2019, 10:44

Zelfs wachten om af te halen heeft geen enkele zin. Inhoud wordt geacht gekend te zijn van zodra hij de eerste keer werd aangeboden. Als je niet thuis bent is dat opnieuw eigen verantwoordelijk.

M_016
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor M_016 » 20 Jun 2019, 11:06

Ter info:
https://www.elfri.be/artikel/wanneer-wo ... -schrijven

= wachten heeft in principe niet veel zin (rechtsgeldig aangeboden) maar inderdaad indien u bv. voor de rechtbanl zou kunnen aantonen dat u niet thuis was in die periode (op vakantie, om beroepsredenen, gehospitaliseerd, …)

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 531 keer
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 20 Jun 2019, 13:56

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een aangetekend schrijven vergeet af te halen; dan moet de post die maar komen aanbieden op een uur dat ik thuis ben.
Het is al erg genoeg dat ik betaal voor pakjes aan huis te leveren die ik dan in 80% van de gevallen alsnog zelf moet ophalen, laat staan dat ik mijn agenda ga verschuiven om ongekende brieven af te halen.

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2507 keer
Recent bedankt: 24 keer
Uitgedeelde bedankjes: 690 keer

Berichtdoor philippe_d » 20 Jun 2019, 13:59

Dat is jouw goed recht, maar zoals hierboven aangehaald verandert dat niets aan de wettelijke rechtsgeldigheid van een aangetekend schrijven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.01, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 20 Jun 2019, 14:04

Als je AS niet gaat afhalen is dat voor de afzender nog steeds betekend, het maakt niet uit of je het afhaalt of niet.

Gelukkig heb ik een postpunt in een krantenwinkel die extreem vroeg al open is, en ook in 't weekend open is, en parkeren voor de deur - dus dat ik AS een paar dagen later ga halen als het mij uitkomt is prima.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 20 Jun 2019, 22:00

heist_175 schreef:Zich verdedigen heeft toch niets te maken met het weigeren van een brief te lezen of de inhoud ervan te kennen?

Een aangetekend schrijven kan ook een benadeling van rechten inhouden, ik zou zelfs zeggen dat dat meestal het geval is. Een aangetekend schrijven is meestal niet puur "informeren," dan stuurt men wel een gewone brief of een mail.

heist_175 schreef:De overheid heeft zich net zo goed te houden aan het aangetekend schrijven, de bewijslast werkt ook tegen hen als jij een AS hebt en zij hebben er geen rekening mee gehouden.

Dat klopt niet. De wetgever heeft dat enkel in de richting overheid => burger bepaald. Als de overheid jouw brief niet komt ophalen of ze retour stuurt hebben zij wettelijk geen kennis van wat erin staat.

heist_175 schreef:Ik hoor graag uw suggestie hoe de overheid dan wel met burgers moet communiceren?

Dat is aan de overheid om te bepalen. Er zijn voldoende communicatiemiddelen naast een brief. Niemand zou verplicht mogen worden om zich per brief te laten benadelen.

heist_175 schreef:Ik vind AS net een heel handig/krachtig instrument: je weet dat de ontvanger het - van rechtswege - ontvangen moet hebben en dus dat de rest van de procedure kan verder gaan.

Leuk en gemakkelijk voor de aanklager idd. Voor de ontvanger van de brief die zich moet verdedigen is het wel minder lachen. Zeker als hij geen toegang heeft tot dat privilege.

-------------

Break, ik zie dat de discussie gehinderd wordt door verschillende interpretaties van de wet, waarvan de meeste niet juist zijn. Hier even de tekst:

Art. 53bis.<Ingevoegd bij W 2005-12-13/35, art. 2; Inwerkingtreding : 31-12-2005> Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst;

Dit is AFAIK de enige wettelijke bepaling die zo'n dwingende eigenschap aan een aangetekend schrijven toekent. Ze geldt enkel in gerechtelijke materies, en enkel voor communicatie van de (gerechtelijke) overheid naar de burger.

AFAIK is er geen enkele andere wettelijke bepaling die zegt dat de inhoud van een aangetekend schrijven geldt vanaf een bepaald moment. Het enige dat een aangetekende brief dan nog bewijst, als de ontvanger hem niet komt ophalen, is dat je een brief verstuurd hebt. Het bewijst niet de ontvangst (nooit btw, tenzij je een ontvangstbewijs gebruikt), noch dat de ontvanger kennis heeft van wat erin staat.

Wie meent dat dit anders is, graag onderbouwen met de relevante artikelen.

M_016
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor M_016 » 20 Jun 2019, 23:22

@CCatalyst
AFAIK is er geen enkele andere wettelijke bepaling die zegt dat de inhoud van een aangetekend schrijven geldt vanaf een bepaald moment. Het enige dat een aangetekende brief dan nog bewijst, als de ontvanger hem niet komt ophalen, is dat je een brief verstuurd hebt. Het bewijst niet de ontvangst (nooit btw, tenzij je een ontvangstbewijs gebruikt), noch dat de ontvanger kennis heeft van wat erin staat.

Ik ben niet volledig met u mee bv.
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... R_EU020602
Ook wanneer de bestemmeling afwezig is (bv. met vakantie) of wanneer hij nalaat de aangetekende brief af te halen op het postkantoor, is de opzegging gel­dig gebeurd en heeft de brief uitwerking de der­de werkdag na de dag van verzending

m.a.w. onderstaande heeft niet direct belang
Het bewijst niet de ontvangst (nooit btw, tenzij je een ontvangstbewijs gebruikt), noch dat de ontvanger kennis heeft van wat erin staat
= de procedure werd correct gevolgd en de gestelde termijnen beginnen te lopen ...

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 20 Jun 2019, 23:39

M_016 schreef:Ook wanneer de bestemmeling afwezig is (bv. met vakantie) of wanneer hij nalaat de aangetekende brief af te halen op het postkantoor, is de opzegging gel­dig gebeurd en heeft de brief uitwerking de der­de werkdag na de dag van verzending

Als dat zo in het arbeidsrecht staat - en dat zal wel zo zijn - is dat idd het geval. Maar het moet dus wel expliciet in de wet bepaald worden telkens dat de termijnen beginnen te lopen. Het geldt niet voor alle aangetekende brieven.

Terug naar “Allerlei”