Wie heeft al contactloos betaald?

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 79 keer
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer

Re: Wie heeft al contactloos betaald?

Berichtdoor butskristof » 10 Jul 2019, 17:38

Wij zijn als organisator ook al enige tijd aan het uitkijken naar een vervanger maar blijven toch altijd bij de low-tech bonnetjes. Steeds duiken er toch mankementen op waardoor de gebruikerservaring niet beter wordt. En als een technologisch snufje geen effectieve vergemakkelijking biedt, hoeft het voor mij niet.

Een ander systeem dat we al eens tegenkomen zijn prepaidkaarten voor het festival. Je zet X euro op een kaartje van het evenement, en aan de verschillende verkoopsstanden een POS met NFC-terminal. Werkt op zich wel vlot. Grootste probleem is natuurlijk dat als je je kaartje verliest, je al je tegoed kwijt bent.

Het grootste probleem in mijn ogen, waar deze app dan weer wél een oplossing voor biedt, is het 'samenleggen'. Met een bonnetje kan je heel makkelijk iedereen zijn nodige bonnetjes laten geven en drinken gaan halen zonder steeds te moeten trakteren. Als ik het goed begrijp zou deze app iets gelijkaardig bieden.

Zonder een effectieve fysieke vervangen zou ik er echter ook niet meteen opspringen. Met smartphone blijft toch ook altijd een gedoe tenzij het echt goed geïntegreerd kan worden.
 MacBook Pro 15" (2017)  MacBook Pro 13" (2017)  iPhone XS  iPad Pro 11"  Watch Series 3

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 200 keer

Berichtdoor devilkin » 09 Sep 2019, 13:34

Aangenaam verrast hoe ingeburgerd het contactloos betalen is in Frankrijk. Geen gezever, gaat een pak sneller, enkel bij bedragen hoger dan 30e moet je de kaart erin steken.

Nu nog bij ons...

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Orange Love Trio -- using Ubiquiti USG-3
Orange Dolphin & Proximus (corporate) -- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 549 keer

Berichtdoor Tomby » 09 Sep 2019, 13:40

devilkin schreef:Nu nog bij ons...

Begin zelf meer en meer contactloos te betalen en het valt me toch wel op op hoeveel plaatsen dit al kan. Of bedoel je dat je wil dat hier meer mensen het beginnen te gebruiken ? Want eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat het sneller is dan mijn bankkaart insteken en PIN-code in te geven.
Afbeelding

glda19
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor glda19 » 09 Sep 2019, 13:45

In de Kleinere carrefours in gent en antwerpen groenplaats moet je dat niet proberen. Want dit hebben een totaal andere betaal terminal dan die meer gebruikte grijze standaard bakjes. De hunne is een platte bruine en dit werkt totaal niet
Is dit model
Afbeelding

devilkin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor devilkin » 09 Sep 2019, 13:53

Hier in Frankrijk is het duidelijk sneller. Ertegen houden voor een seconde, done.

Zelfs in de kleinste buurtwinkel... Bij ons is het nog schering en inslag dat je niet met een kaart kan betalen...

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 67 keer
Uitgedeelde bedankjes: 222 keer

Berichtdoor Didymus » 09 Sep 2019, 14:04

glda19 schreef:In de Kleinere carrefours in gent en antwerpen groenplaats moet je dat niet proberen. Want dit hebben een totaal andere betaal terminal dan die meer gebruikte grijze standaard bakjes. De hunne is een platte bruine en dit werkt totaal niet

Carrefour België maakt gebruik van Ingenico i.p.v. Worldline. Terminal was zeker in het begin redelijk buggy, maar ik heb de laatste keren toch telkens probleemloos contactloos kunnen betalen.

DarkV
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor DarkV » 09 Sep 2019, 14:06

In m'n Delhaize winkel wil het ook niet lukken met m'n Apple Watch... kastje is nochtans het klassieke grijze bakje.

glda19
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor glda19 » 09 Sep 2019, 14:08

zeker dat uw kaart contactloos kan betalen. Want kon ook nooit contactloos betalen via bancontact app met bnpfortis. Probleem was had nog een kaart zonder contactloos betalen. Eens dit gewijzigd betalen zonder probleem voor 99%

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer

Berichtdoor Stroper » 09 Sep 2019, 14:11

DarkV schreef:In m'n Delhaize winkel wil het ook niet lukken met m'n Apple Watch... kastje is nochtans het klassieke grijze bakje.

Is hier al aan bod gekomen.
Zeggen dat je met MasterCard/CreditCard wil betalen(Delhaize hun kassasysteem herkent niet automatisch het kaarttype en Maestro wordt er gelijkgesteld met MasterCard).

DarkV
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor DarkV » 09 Sep 2019, 14:56

Iemand trouwens al contactloos kunnen betalen aan de Coca-Cola automaten... symbool staat erop maar lijkt niets te doen.

TheCeet
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor TheCeet » 09 Sep 2019, 17:06

Argenta heeft nu ook blijkbaar contactloze kaarten.
Hebben ze vandaag gezegd op Twitter:

Dag Jonas, de contactloze kaarten zijn intussen beschikbaar en je kan ze via ons aanvragen. Gelieve dat wel in een privébericht te doen, want we hebben je adres, geboortedatum en rekeningnummer nodig ter identificatie. Groetjes, Nikki.

https://twitter.com/argenta/status/1170976731882237953

Waterboy
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor Waterboy » 09 Sep 2019, 17:12

DarkV schreef:Iemand trouwens al contactloos kunnen betalen aan de Coca-Cola automaten... symbool staat erop maar lijkt niets te doen.

Op het werk betaal ik altijd contactloos.

Converted
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor Converted » 10 Sep 2019, 02:04

glda19 schreef:In de Kleinere carrefours in gent en antwerpen groenplaats moet je dat niet proberen. Want dit hebben een totaal andere betaal terminal dan die meer gebruikte grijze standaard bakjes. De hunne is een platte bruine en dit werkt totaal niet
Is dit model
Afbeelding

De Carrefour Express in Berchem werkt contactloos betalen met bovenstaande terminal perfect hoor!
Zijn trouwens dezelfde terminals die Ikea ook gebruikt.
"WIGO home -> 300/20"

Afbeelding

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 197 keer

Berichtdoor CCatalyst » 10 Sep 2019, 07:37

Idd, hier ook geen last met de Ingenico-terminals van Carrefour, die ook in de Express winkels staan zoals die van de Groenplaats.

DarkV schreef:Iemand trouwens al contactloos kunnen betalen aan de Coca-Cola automaten... symbool staat erop maar lijkt niets te doen.

Werkt voor mij ook. Hangt wat van de implementatie af maar meestal is het zo dat je eerst op de embedded terminal zelf op een knopje moet duwen, waarna hij een soort van virtuele autorisatie van 99,99 EUR aan de automaat doorgeeft (bedrag zie je verschijnen op scherm van automaat). Dan maak je een keuze, waarna de automaat het exacte bedrag naar de terminal stuurt voor settlement, en dan kan je contactloos betalen. Eenmaal betaald stuurt de terminal een bericht dat de aankoop voltooid is en gaat de automaat dispensen.

Beter zou zijn dat je gewoon een selectie maakt en dan contactloos kunt betalen maar de functie van een keuze maken zonder voorafgaande betaling of autorisatie is in principe gereserveerd om een indicatie van de prijs te tonen, enerzijds om te checken of de geprogrammeerde prijs wel overeenkomt met het prijslabel dat men gehangen heeft, anderzijds om de prijs na te gaan indien het label ontbreekt. Bovendien is er hier ook een risico dat men onbedoeld aankopen zou verrichten als men een (verkeerde) selectie maakt en dan de kaart/phone/watch te dicht bij de terminal laat komen.

Magstripe kaarten daarentegen kan je gewoon swipen en dan een keuze maken, dus is wel nog iets sneller. Bovendien kan men hierbij ook de optie configureren om meerdere aankopen te doen met 1 enkele swipe, wat bijvoorbeeld in de VS vaak aangeboden wordt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 10 Sep 2019, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 38 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Berichtdoor liegebeestig » 10 Sep 2019, 07:39

Ik heb in payconiq/bancontact app voor android (Huawei p30pro Android 9) enkele kaarten geactiveerd met succes.je kunt de app standaard als NFC betaalmiddel instellen. Daarnaast staat Google pay App op de telefoon maar niet als standaard.

In het begin enkele keren succesvol betaald maar helaas werkt het sinds een update van Android totaal niet meer. Wel met Google pay overigens.

Iemand zelfde ervaringen?

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor apestaart » 10 Sep 2019, 09:41

Is dit model
Afbeelding

Met mijn BNPPF bankkaart kan ik in geen enkel Carrefour contactloos betalen :x wat wel lukt met mijn Visa kaart, Prepaidkaart en KBC bankkaart en Belfius bankkaart, dat is zeer eigenaardig. :roll:
In andere winkels kan ik zonder problemen contactloos betalen met mijn BNPPF bankkaart.
Ik heb dat probleem bij BNPPF voorgelegd maar zij staan ook voor een raadsel maar gingen niettemin dat onderzoeken.

https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... efour-3007

marzman
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer

Berichtdoor marzman » 10 Sep 2019, 12:01

In Nederland vindt ik het fijn werken, in België mislukt het de helft van mijn betalingen. Ik weet niet, het staat dan niet aan in de kassa ofzo terwijl er wel een sticker op zit dat het kan.

devilkin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor devilkin » 10 Sep 2019, 19:10

Ik denk dat de zever hier met Bancontact vs maestro niet helpt.

Slafes
Moderator
Moderator
Bedankt: 202 keer
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer

Berichtdoor Slafes » 10 Sep 2019, 22:44

Ik betaal terug met de kaart in de gleuf te steken... Via de NFC met de gsm. Lukt meer niet dan wel, waarom? Geen idee. Met de bankkaart wapperen? De ene keer te snel, dan werkt het niet, en elke keer 2-3 keer zitten proberen, nope, gaat sneller met de kaart en code in te geven.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 10 Sep 2019, 23:54

Slafes schreef:Ik betaal terug met de kaart in de gleuf te steken... Via de NFC met de gsm. Lukt meer niet dan wel, waarom? Geen idee. Met de bankkaart wapperen? De ene keer te snel, dan werkt het niet, en elke keer 2-3 keer zitten proberen, nope, gaat sneller met de kaart en code in te geven.

Atos wins.

CCatalyst schreef:Merken die over het algemeen goed werken zijn Ingenico en Verifone. Maar niet de grijze bakken van Atos.

Waarbij je je toch altijd wel afvraagt of het nu een gebrek aan softwarecompetentie is, of gewoon gebrekkige hardware, of (meer sinister) een bewuste antipolitiek tegen contactloos betalen, want Atos heeft ook wel tegenstrijdige belangen hier en daar.

johann
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 25 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Berichtdoor johann » 17 Sep 2019, 20:30

TheCeet schreef:Argenta heeft nu ook blijkbaar contactloze kaarten.

Het wonder is inderdaad geschied. Met verve heeft Argenta zijn rol als rode lantaarn vervuld. Nu ja, iemand moet de laatste zijn.
(Al was Argenta in mijn herinnering in de jaren '90 bij de allereerste banken om een chip te voorzien op de bankkaart. Wet van de remmende voorsprong?)
Voor een behoorlijke graphic designer hebben ze echter nog steeds geen geld gevonden.

argenta.png

TheCeet
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor TheCeet » 17 Sep 2019, 21:31

Enige nadeel van Argenta.

Ik heb 2 nieuwe kaarten. Maar de oude kaarten blijven doodleuk op actief staan.
Volgens Argenta moe tik naar cardstop bellen... Jammer dat ze dat zelf niet kunnen deactiveren...

krisken
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kriskenbe
Bedankt: 928 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1802 keer

Berichtdoor krisken » 18 Sep 2019, 00:02

Argenta heeft de rol van rode lantaarn niet hoor, dat is .. VDK Bank :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + EDPnet 100/30
Telefonie = WeePee + Speakup + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti + AVM Fritzbox

WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 86 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer

Berichtdoor WalterB1 » 18 Sep 2019, 00:11

Jammer om te zien dat Argenta terug is gegaan naar de klassieke horizontale layout. Ik heb nog eentje met het verticale ontwerp, zoals HelloBank. Lijkt mij moderner. Argenta gaat trouwens ook terug reliëfdruk gebruiken voor haar kredietkaarten.

Maar dan is Argenta toch op één punt actueel. Nog steeds niet voor Zoomit of voor activatie van Itsme .

Iets anders; ik schrijf het volgende omdat ik de indruk heb dat vele mensen dat nog niet doorhebben.

Je kunt elk bedrag contactloos betalen. Chipkaart invoeren is niet nodig. Enkel zal je bij sommige betalingen wel nog de pincode moeten ingeven.
Internet: Tadaam 4G premium 'black-friday'-promo
Televisie: Netflix, VRTnu, Stievie-free, YeloTV via Chromecast
Telefoon: vast WeePee, GSM JimMobile, tablet data-SIM MobileVikings

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 18 Sep 2019, 09:31

AMEX en de duurdere (en dus zeker geen prepaid) Master/Visakaarten gebruiken ook nog relief hoor :)

Ergens in de derde wereld zal men nog altijd gebruik maken van die overdruk toestellen. Misschien niet zozeer meer in vaste locaties, maar wel in taxi's bijvoorbeeld.

Heb dit zelf nog gezien in een taxi in de VS, 10 jaar geleden, pre-Uber tijden. Wat in de VS 10 jaar geleden nog gedaan werd zal vandaag zeker nog in andere delen van de wereld gedaan worden.

Ik vind verticaal ook wel mooier.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 18 Sep 2019, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Bababa
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Berichtdoor Bababa » 18 Sep 2019, 09:33

WalterB1 schreef:J
Je kunt elk bedrag contactloos betalen. Chipkaart invoeren is niet nodig. Enkel zal je bij sommige betalingen wel nog de pincode moeten ingeven.

klopt, ik hou mijn portefeuille ertegen (bankkaart niet uithalen) en druk dan mijn pincode in. Betaal bijna overal op deze manier.
Telenet Basic Internet + Telenet Digicorder + Telenet CI+-module
Mobile Vikings prepaid sinds 6 jaar
Netflix via Chromecast - Eweka nieuwsgroepen

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor apestaart » 19 Sep 2019, 20:45

Bababa schreef:klopt, ik hou mijn portefeuille ertegen (bankkaart niet uithalen) en druk dan mijn pincode in. Betaal bijna overal op deze manier.

Dat zal je maar kunnen als je maar 1 betaalkaart in uw portefeuille zit maar als je meerdere kaarten hebt zoals ik dan zal je toch de betaalkaart waarmee je wenst te betalen toch moeten uithalen anders zou het kunnen gebeuren dat je de verkeerde kaart gebruikt.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 20 Sep 2019, 11:13

... en dat fenomeen komt genoeg voor om een naam te hebben: Card Clash

Voor het eerst beschreven in 2003 kort na de introductie van de Oyster contactloze betaalkaart voor het OV in Londen, waarbij een passagier twee of meer kaarten in zijn portefeuille heeft en de portefeuille tegen de lezer gehouden wordt. Als bij het inchecken de ene kaart wordt geregistreerd, en bij het uitchecken de andere kaart, dan weet de backend niet welk traject de passagier afgelegd heeft en wordt hij op beide kaarten het maximum dagtarief aangerekend.

Later ook van toepassing geworden voor gelijkaardige situaties bij andere contactloze kaarten.

warpozio2
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Berichtdoor warpozio2 » 22 Sep 2019, 22:02

Didymus schreef:Carrefour België maakt gebruik van Ingenico i.p.v. Worldline. Terminal was zeker in het begin redelijk buggy, maar ik heb de laatste keren toch telkens probleemloos contactloos kunnen betalen.

Die Carrefour terminals zijn gewoon buggy.
Ik kan zelden eerst een betaling doen met ecocheque en daarna maaltijdcheque die op dezelfde kaart staan.
"onbekende fout"
Oplossing? Betalen met ecocheque, 30 seconden wachten, daarna maaltijdcheque.Lukt wel.

Terug naar “Allerlei”